Tο 2021 ήταν αναμφισβήτητα η χρονιά των ποδηλάτων με τη ζήτηση για δίκυκλα να έχει αυξηθεί το 2020 κατά 39,39%. Αυτός ο πυρετός για τo ποδήλατo, δεν έχει καμία σχέση με την αθλητική ποδηλασία και διοργανώσεις όπως τον Ποδηλατικό Γύρο της Ισπανίας (La Vuelta) ή το Tour de France.
Περισσότερο συνδέεται με τη χρήση του ποδηλάτου μέσα στην πόλη, απόρροια ίσως μιας συνήθειας που αγαπήθηκε στην καραντίνα και κάνει πολλούς να σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο ως τακτικό όχημα με την επιστροφή τους στη ρουτίνα του Σεπτεμβρίου.
Για τον Χεσούς Φρεϊρε, γενικό γραμματέα της Ένωσης Εμπορικών Σημάτων Ποδηλάτων της Ισπανίας (AMBE), η απόφαση για την επιλογή ενός ποδηλάτου «θα είναι πάντα καλή» λόγω των πλεονεκτημάτων του για την υγεία και το περιβάλλον.«Φτάνετε στον χώρο μελέτης ή εργασίας σας αφού έχετε κάνει φυσική άσκηση, φρέσκος, ενεργός, σε καλή κατάσταση για να ξεκινήσετε την ημέρα», λέει.
Ωστόσο, πολλοί από αυτούς που μπαίνουν στη διαδικασία να αγοράσουν ποδήλατο δεν το κάνουν στο κατάλληλο μέρος ή δεν επιλέγουν αυτό που ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες τους. Ο Χεσούς Φρεϊρε συνιστά να πάμε στα σωστά σημεία πώλησης. «Είναι καλύτερο να εμπιστευτείτε τα τοπικά καταστήματα, ακόμη και τις εταιρείες που πωλούν αστικά ποδήλατα στο διαδίκτυο, για να βρείτε αυτό που τους ταιριάζει καλύτερα», εξηγεί.
Για όσους επιλέγουμε να το αγοράσουμε διαδικτυακά ή προτιμάμε να έχουμε ήδη κάνει μια μικρή έρευνα αγοράς πριν πάμε στο κατάστημα, οι ειδικοί υπενθυμίζουν μια σειρά παραγόντων που πρέπει να λάβουμε υπόψη:
1. Πού σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο μας;
Αν μιλάμε για καθημερινό ποδήλατο για να πάμε στη δουλειά, στο πανεπιστήμιο ή στο σχολείο, το ιδανικό είναι ένα αστικό ποδήλατο ή ένα ηλεκτρικό αστικό ποδήλατο. Ωστόσο, ανάλογα με το τι ψάχνουμε υπάρχουν και άλλοι τύποι: ποδήλατο βουνού (για ορεινό έδαφος και εξάσκηση αυτού του αθλήματος), πόλης (για δρόμο) ή και υβρίδια (μεταξύ ποδηλάτου βουνού και δρόμου), στερεωτικά (ελαφρύτερα και με μία μόνο ταχύτητα), πτυσσόμενα-σπαστά ή ηλεκτρικά. Η επιλογή εξαρτάται από την απόσταση που διανύουμε και τη μορφολογία του εδάφους της διαδρομής.
Στα περισσότερα ελληνικά νησιά το ποδήλατο θεωρείται καθιερωμένο και ευρέως διαδεδομένο μέσο μεταφοράς, ενώ η Ελλάδα είναι πάντα μια χώρα που προσφέρεται για ποδήλατο βουνού, ακόμη και κατά τις αστικές μετακινήσεις. Πρόσφατα υπάρχει όλο και περισσότερη ζήτηση για τα αστικά ποδήλατα ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα, που είναι πιο ξεκούραστο για μεσαίες και μικρές αποστάσεις και διαδρομές σε δρόμους με κίνηση μέσα στην πόλη.
Διαθέτουν πιο άνετη θέση που δεν αναγκάζει τον αναβάτη να σκύβει πολύ, με το τιμόνι πιο μαζεμένο, μαλακή σέλα, φώτα ρύθμισης του, ακόμη και φτερά για όταν βρέχει. Για πολλούς χρήστες που πρέπει να συνδυάσουν τη μετακίνηση με δύο τροχούς με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα πτυσσόμενα ποδήλατα είναι η καλύτερη επιλογή.
2.Μας συμφέρει περισσότερο το ηλεκτρικό ποδήλατο;
Πέρα από τη χρήση που θέλουμε να κάνουμε στο ποδήλατο, εάν αμφιταλαντευόμαστε μεταξύ αστικού ή ηλεκτρικού, είναι χρήσιμο να λάβουμε υπόψη το κόστος και να εξετάσουμε την πιθανότητα να αξιοποιήσουμε κάποιο πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Τα τελευταία μοντέλα ηλεκτρικών ποδηλάτων προσαρμόζονται στις ανάγκες και των πιο απαιτητικών χρηστών, καθώς κατά τον Φρεϊρε «δεν έχουν καν γρανάζια πια, με το πεντάλ προσαρμόζονται στη δύναμη που πρέπει να προσθέσετε στον κινητήρα. Βλέπουμε συνδεδεμένα ποδήλατα, τα οποία σας λένε πώς είναι το ποδήλατο ανά πάσα στιγμή, τη διαδρομή, τα χιλιόμετρα, τη μπαταρία ... Θα πάμε σε ολοένα και πιο σύνθετα ποδήλατα, αλλά με μεγαλύτερη ποικιλία για να καλύψουμε τις ανάγκες του καθενός ». Για ένα πιο σύνθετο ποδήλατο ο χρήστης πρέπει να λάβει υπόψη τις τιμές ή αν ενδιαφέρεται απλώς για την πρακτική χρησιμότητα των μεταφορών.
3.Ποιος είναι ο προϋπολογισμός μας;
Αν και η τιμή των ποδηλάτων, αστικών και ηλεκτρικών, μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 150 ευρώ και περίπου 30.000 ευρώ, όλο και περισσότεροι αποφασίζουν να επενδύσουν σε ένα ποδήλατο καθώς η απόσβεση είναι άμεση και η εξοικονόμηση σε έξοδα πάρκινγκ και καυσίμων σημαντική. Επιπλέον η εξέλιξη της τεχνολογίας καθιστά τα ηλεκτρικά ποδήλατα κοντά στις δυνατότητες μιας μικρής μοτοσυκλέτας, που παλαιότερα αποτελούσε μοναδική επιλογή στο είδος της.
Αυτή η αύξηση των επενδύσεων σε ηλεκτρικά ποδήλατα οφείλεται επίσης στην είσοδο στον τομέα των εμπορικών σημάτων πολυτελείας, που δεν ήθελαν να χάσουν αυτήν την επιχειρηματική ευκαιρία. Τον Μάρτιο, η Louis Vuitton κυκλοφόρησε ένα ποδήλατο 22.000 ευρώ, ακριβώς όπως ο Ralph Lauren δημιούργησε το δικό του δια χειρός της ιταλικής μάρκας Ascari, με τιμή κάτι παραπάνω από 15.200 ευρώ.
4.Πώς να καταλήξουμε στο σωστό μέγεθος;
Όταν πρόκειται για ποδήλατο, πρέπει να ληφθούν υπόψη δύο βασικοί παράγοντες για κάθε ποδηλάτη: η σέλα και το ύψος του πλαισίου. Ο Φρεϊρε επισημαίνει ότι είναι πολύ συνηθισμένο λάθος να ρυθμίζουμε το ποδήλατο «πολύ χαμηλά» και πως «τα ποδήλατα πωλούνται ήδη σε μεγέθη S, M, L έτσι ώστε οι αγοραστές να μην χρειάζεται να είναι ειδικοί σε ίντσες». Συνιστά να «φοράμε το ποδήλατο» πάντα στο ύψος του ισχίου, ώστε τα πόδια μας να τοποθετούνται άνετα και να συμβουλευόμαστε τις σειρές πινάκων που έχουν αναπτυχθεί προσδιορισμό του κατάλληλου μεγέθους για τον καθένα.
5.Με ή χωρίς εναλλαγές στο έδαφος είναι το κλειδί
Ο προβληματισμός πολλών μελλοντικών ποδηλατών για την ποιότητα εδάφους - ορεινού, πεδινού, χωματόδρομου-οδοστρώματος, ανηφόρας-κατηφόρας κ.ά.- που εναλλάσσεται στην ίδια διαδρομή, είναι από τους πιο συνηθισμένους, αλλά λύθηκε σε ένα βαθμό πριν από χρόνια με τις ταχύτητες και πλέον με το ηλεκτρικό ποδήλατο αγγίζουμε την απόλυτη άνεση. Ο Φρεϊρε επισημαίνει ότι « για πολύ επίπεδες πόλεις ένα ποδήλατο με γρανάζια ή αυτά που είναι γνωστά ως fixies (κατάλληλα για άσφαλτο, με ενιαία ταχύτητα, αγωνιστικά) δεν είναι απαραίτητο », ενώ «για διαδρομές με περισσότερους λόφους, ένα ποδήλατο με 18 γρανάζια είναι μια χαρά».