H κυβέρνηση ήρε τα μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, με σταδιακό τρόπο, καθώς μέχρι τις 18 Μαΐου οι μετακινήσεις περιορίζονται εντός της περιφερειακής ενότητας κατοικίας. Ωστόσο, από τη Δευτέρα 4 Μαΐου οι πολίτες θα μπορούν να μετακινούνται ελεύθερα, χωρίς τη χρήση SMS.
Κατά συνέπεια, μολονότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους θα λειτουργούν, δεν επαρκούν και δεν μπορούν να είναι επαρκείς για όλους τους πολίτες, σε όλη τη χώρα.
Το επισημαίνω αυτό, διότι όπως για κάθε πολίτη, δεν μπορεί να υπάρχει σκιά του (και δεν πρέπει), ένας αστυνομικός, έτσι δεν γίνεται να υπάρχει και ένας ελεγκτής ξοπίσω από τον καθένα.
Άρα, όλοι εμείς, ατομικά τώρα, όπως μαζικά υπομείναμε τόσες ημέρες κλεισμένοι στο σπίτι, θα πρέπει να προσέχουμε στις μετακινήσεις μας, ώστε να μην δυσκολέψουμε την επιστροφή στην –μερική και υπό προϋποθέσεις- κανονικότητα.
Τι ισχύει στις μετακινήσεις και τι πρέπει να κάνουμε
Υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας: Για τις αστικές και προαστιακές μετακινήσεις, σε όλα τα Μέσα, είναι υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας από τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό. Ο έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου θα γίνεται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που είναι επιφορτισμένοι με αυτό το καθήκον. Πάντως, οι ελεγκτές είναι ελάχιστοι και δεν έχουν παρά μόνο συμβουλευτικό καθήκον. Για τον λόγο αυτό, εξετάζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, να υπάρχουν μικτά κλιμάκια, δηλαδή να συνοδεύουν τους ελεγκτές αστυνομικοί, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της παραβατικότητας, τη μη χρήσης μάσκας. Κι ακόμη, όπου υπάρχει προσωπικό φύλαξης (security), όπως στο μετρό και στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, θα επιφορτιστούν κι αυτοί με την ευθύνη της σύστασης προς τους πολίτες. Σε κάθε περίπτωση, ο καθένας από εμάς είναι υπεύθυνος για την τήρηση του μέτρου.
Ελεγχόμενη είσοδος στους σταθμούς: Κυρίως σε σημεία όπου υπάρχουν περισσότερες γραμμές και μεγαλύτερη κίνηση πολιτών, όπως στο μετρό, θα υιοθετηθούν μέτρα ελεγχόμενης εισόδου στους σταθμούς, ώστε να επιτευχθεί, κατά το δυνατόν, η αναγκαία φυσική απόσταση. Όσον αφορά στη χρήση των ανελκυστήρων, απαγορεύεται η χρήση από τους πολίτες, με την εξαίρεση των ατόμων με σοβαρά κινητικά προβλήματα.
Και πάλι, εναπόκειται στον καθέναν από εμάς, να κρατά αποστάσεις, ειδικά τώρα στην αρχή, όπου τα μέτρα έχουν και δοκιμαστικό χαρακτήρα για τη συνέχεια.
Αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων: Η επιστροφή στην κανονικότητα θα γίνει σταδιακά καθώς δημόσιος και ιδιωτικός τομέας θα κρατήσουν την εξ αποστάσεως και εκ περιτροπής εργασίας, όπου έχουν κρίνει απαραίτητο.
Πάντως, στο μετρό και τον ηλεκτρικό, από τα 7,5 λεπτά στη συχνότητα των συρμών κατά τις ώρες αιχμής, θα μειωθεί στα 6 λεπτά. Στο Τραμ, από τα 11 λεπτά στόχος είναι τα 8 λεπτά στις ώρες αιχμής. Και ακόμη, από 550 λεωφορεία και τρόλεϊ που κυκλοφορούν σήμερα, το επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσουν 1.000.
Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι οι συχνότητες να βελτιωθούν σε δεύτερο στάδιο, αλλά θα μειωθούν από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, πάντα σε συνάρτηση με την περαιτέρω άρση των περιορισμών, ενώ σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία προχωρά στη δυνατότητα εξαίρεσης του δικαιώματος άδειας ειδικού σκοπού στο προσωπικό των συγκοινωνιών και στην αναστολή των διαδικασιών της κινητικότητας των εργαζομένων από τους Οργανισμούς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε άλλον φορέα.
Απολύμανση και καθαρισμός σταθμών και Μέσων Μεταφοράς: Οι εποπτευόμενοι φορείς του Υπουργείου θα συνεχίσουν τη συστηματική απολύμανση των χώρων των σταθμών, των καθισμάτων, του πατώματος και των χειρολαβών οχημάτων και συρμών. Επίσης, θα προχωρήσουν στη σήμανση των σημείων αναμονής, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός.
Αποσυμφόρηση της κίνησης στα ΜΜΜ κατά τις ώρες αιχμής: Ήδη, δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, όπως προανέφερα, θα διατηρήσουν για αρκετό καιρό ακόμα την εξ αποστάσεως και εκ περιτροπής εργασία. Κατά συνέπεια, η προσέλευση στο χώρο εργασίας είναι περιορισμένη και όχι μαζική. Ειδικά τώρα για την επιστροφή στην κυκλοφορία, με στόχο την αποσυμφόρηση της κίνησης στα ΜΜΜ κατά τις ώρες αιχμής, θα παραμείνει η διαφοροποίηση της ώρας προσέλευσης των εργαζόμενων στη Δημόσια Διοίκηση και κατανομή της σε τρεις ζώνες: (07.00, 08.00 και 09.00 π.μ.).
Αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων: Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απευθύνει έκκληση στους πολίτες και στο επιβατικό κοινό να αποφύγουν κάθε άσκοπη μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς και ειδικά τις ώρες αιχμής. Παράλληλα, συνιστά σε όσους μετακινούνται με ΙΧ να εξακολουθήσουν να το κάνουν, διότι θα είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο αποφυγές συνωστισμού. Σε αυτή τη περίπτωση, αν και η κυκλοφορία αναμένεται να αυξηθεί, δεν προβλέπεται αν υπάρξει μποτιλιάρισμα, ακριβώς για τους λόγους που προανέφερα (εξ αποστάσεως εργασία).
Παράταση της μη ισχύος του δακτυλίου για τον Μάιο: Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινήσεων με ΙΧ, δεν θα ισχύει το μέτρο του δακτυλίου (μονά – ζυγά), ενώ από τις 4 Μαΐου πέραν του οδηγού, θα μπορούν να υπάρχουν στο ΙΧ δύο επιπλέον άτομα.
Μετακίνηση με ταξί: Παραμένει σε ισχύ ο κανόνας που εφαρμόζεται και σήμερα, δηλαδή ο οδηγός και ένας επιβάτης, με τις γνωστές εξαιρέσεις μεταφοράς γονέα με ανήλικα τέκνα ή συνοδείας ατόμου για ιατρικούς λόγους.
Διπλώματα οδήγησης - ΚΤΕΟ: Επειδή πολλά διπλώματα λήγουν ή έχουν λήξει, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες αναλυτικά περαιτέρω ρυθμίσεις για την παράταση ισχύος των διπλωμάτων οδήγησης και των δελτίων τεχνικού ελέγχου οχημάτων, καθώς και το πλαίσιο επανέναρξης των θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων και εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, με στόχο την αποφυγή συνωστισμού από τους πολίτες στα ΚΤΕΟ, στις σχολές οδήγησης και στις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών.
Επανασχεδιασμός λειτουργίας γραμμών σε Αττική και Θεσσαλονίκη: Είναι δεδομένο ότι υπάρχει έλλειψη σε λεωφορεία. Το Υπουργείο θα προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθεια νέου στόλου, ενώ στη Θεσσαλονίκη έργο εκτελούν και λεωφορεία ΚΤΕΛ. Πάντως, ως ένα πρώτο μέτρο, το Υπουργείο θα προχωρήσει στον επανασχεδιασμό λειτουργίας γραμμών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα μέσα.
Μετακινήσεις εκτός περιφερειακής ενότητας: Παραμένουν σε ισχύ οι υφιστάμενες απαγορεύσεις, έως τις 18 Μαΐου. Δηλαδή, κανένας πολίτης δεν μπορεί αδικαιολόγητα, να μετακινηθεί από μια περιφέρεια σε άλλη.
Αερομεταφορές: Είναι, ίσως, ο πιο σημαντικός τομέας, όσον αφορά τις εμπορικές και ταξιδιωτικές – τουριστικές, δραστηριότητες. Θα παραμείνουν τα μέτρα απαγόρευσης πτήσεων προς ορισμένες χώρες, ενώ αναμένουμε νεότερη ενημέρωση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Επειδή αυτός ο τομέας είναι ιδιαίτερα σημαντικός, και επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενδέχεται αν καθυστερήσει να λάβει καθολικές αποφάσεις για τις αερομεταφορές, ήδη πολλές χώρες, όπως και η δική μας, σχεδιάζουν διακρατικές συμφωνίες. Για παράδειγμα Ελλάδα – Γερμανία, Ελλάδα – Γαλλία, ώστε να θέσουν ειδικό πρωτόκολλο υγειονομικής προστασίας και να υπάρξουν ειδικά πιστοποιητικά.
Κατά πάσα πιθανότητα, πρώτα θα απελευθερωθούν τα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους και εν συνεχεία για τουριστικούς, με πιθανή ημερομηνία την 1η Ιουλίου.
Διεθνείς οδικές μετακινήσεις: Παραμένει σε ισχύ ό,τι ακριβώς υπάρχει και σήμερα, δηλαδή κυκλοφορία υπό προϋποθέσεις, με τον κίνδυνο της καραντίνας ανάλογα τη χώρα προέλευσης.
Καταλήγοντας, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνει ότι «δεν μπαίνουμε στο λεωφορείο και στο μετρό όταν έχουμε το παραμικρό σύμπτωμα, τηρούμε τα μέτρα ατομικής υγιεινής, προστατεύουμε την υγεία των συνανθρώπων μας και τη δική μας και δεν κάνουμε άσκοπες μετακινήσεις».