Γράφει η Δρ Ζέφη Δημαδάμα – Γενική Γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Η ημέρα έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού έφτασε. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν συνδέονται αποκλειστικά με το «ευ αγωνίζεσθαι» και τα αθλητικά ρεκόρ, όπως πολλοί πιστεύουν. Ο χώρος των Ολυμπιακών Αγώνων αντανακλά την κοινωνική και πολιτισμική πρόοδο, όχι μόνο όσον αφορά στη διοργανώτρια πόλη, αλλά σε παγκόσμια κλίμακα. Και αυτό γιατί, οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν πεδίο οικονομικής δραστηριότητας και πολιτισμικής έκφρασης.
Πριν 124 χρόνια, το 1900, στο Παρίσι γράφτηκε ιστορία, καθώς για πρώτη φορά, επετράπη η γυναικεία συμμετοχή στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, με 22 αθλήτριες συνολικά. Πολλά χρόνια μετά, μπορούμε να μιλάμε για ίση εκπροσώπηση των φύλων στα αγωνίσματα. Μπορούμε, δηλαδή, να μιλάμε για το πολυπόθητο 50-50 στην «Πόλη του Φωτός».
Για πρώτη φορά στους Ολυμπιακούς Αγώνες επετεύχθη η πλήρης ισότητα των φύλων στον αγωνιστικό χώρο. Πρόκειται για μια ιστορική συγκυρία, που επιβεβαιώνει ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε επίπεδο προώθησης της ισότητας των φύλων. Και αυτό έχει αξία όχι μόνο για τα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά και για τον ίδιο τον αθλητισμό. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι ο αθλητισμός επί σειρά ετών ήταν ταυτισμένος στη συλλογική συνείδηση με την αρρενωπότητα.
Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, όμως, μέχρι πρότινος τα κορίτσια απολάμβαναν λιγότερης κατάρτισης, υποστήριξης από τους φορείς, και χορηγίες καθώς και λιγότερης προβολής από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ακόμα χειρότερη εικόνα έχει παρατηρηθεί στην εκπροσώπηση των γυναικών σε δομές διακυβέρνησης του αθλητισμού. Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή αριθμεί μόλις ένα τρίτο γυναίκες και επίτιμα μέλη, 47 σε σύνολο 147, ενώ εμφανής είναι η γυναικεία υποεκπροσώπηση και στις ολυμπιακές επιτροπές των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μόλις 4 γυναίκες να κατέχουν προεδρικό αξίωμα.
Φέτος, η εικόνα αυτή φαίνεται να αλλάζει. Μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες δεσμεύονται να διπλασιάσουν το ποσό της διαφημιστικής δαπάνης που διατίθεται για τα γυναικεία αθλήματα, ενώ αναμένεται και ισότιμη τηλεοπτική κάλυψη των δυο φύλων.
Σε τι οφείλεται όμως αυτή η αλλαγή; Πέραν της ανάγκης για στήριξη και προώθηση της έμφυλης ισότητας, η προσέλκυση των γυναικών «συμφέρει», έχει δηλαδή και οικονομική διάσταση, αφού οι γυναίκες αποτελούν την πλειονότητα των τηλεθεατών. Με άλλα λόγια, περισσότερες γυναίκες σημαίνει περισσότερα κέρδη.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω, η Γενική Γραμματεία Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας αναλαμβάνει πρωτοβουλίες με γνώμονα τη συμπερίληψη των γυναικών στη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα, καθώς και για τη θωράκιση των δικαιωμάτων τους σε όλους τους τομείς.
Και αυτό γιατί ο αθλητισμός είναι μία ισχυρή και ιδιαίτερα ορατή πλατφόρμα που όταν αξιοποιηθεί ανάλογα μπορεί να υποστηρίξει δυναμικά την ενδυνάμωση των γυναικών και των κοριτσιών. Μάλιστα όχι μόνο στο πεδίο των αγωνισμάτων αλλά και στην αύξηση της γυναικείας εκπροσώπησης στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή (Δ.Ο.Ε.) ή στις επιτροπές της. Υπενθυμίζεται ότι το 2016 τέθηκε σε ισχύ η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Δ.Ο.Ε. σύμφωνα με την οποία το ποσοστό των γυναικών επί του συνόλου των μελών του Ολυμπιακού Κινήματος που θα κατέχουν διοικητικό αξίωμα, θα πρέπει να ανέρχεται κατ’ ελάχιστον στο 30%.
Όλα τα παραπάνω καθιστούν αδήριτη την ανάγκη υιοθέτησης μιας κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας. Διαθέτουμε την πολιτική βούληση και τα εργαλεία για την οργάνωση και υλοποίηση μιας ουσιαστικά συμπεριληπτικής κουλτούρας σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας.