Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη: Το Google Maps των αρχαίων Ρωμαίων

Οι δρόμοι της Ρώμης «έδεσαν» πραγματικά την αυτοκρατορία.
Open Image Modal
.
OmnesViae.org

Το 20 π.Χ., ο αυτοκράτορας Αύγουστος είχε εγκαταστήσει μια γιγάντια επιχρυσωμένη ακίδα δίπλα στον ναό του Κρόνου στη Ρωμαϊκή Αγορά. Αυτό ήταν το Μιλιάριουμ Αούρεουμ από το οποίο μετρήθηκαν οι αποστάσεις από τις πόλεις σε όλη την αυτοκρατορία: omnes viae Romam ducunt («όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη»).

Το εκτεταμένο δίκτυο καλά σχεδιασμένων, κατά προτίμηση ευθύγραμμων δρόμων της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ήταν ένα από τα κύρια ενοποιητικά χαρακτηριστικά της, γεγονός που ο ίδιος ο Αύγουστος γνώριζε πολύ καλά. Κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες για τη μεταρρύθμιση της οδικής διοίκησης, έφτιαξε αρκετούς δρόμους από την τσέπη του και δημιούργησε μια υπηρεσία ταχυμεταφορών για να βελτιστοποιήσει τη χρησιμότητα του δικτύου.

Open Image Modal
.
NN / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Οι δρόμοι της Ρώμης «έδεσαν» πραγματικά την αυτοκρατορία

Στην ακμή του, το cursus publicus («δημόσιο οδικό δίκτυο») της Ρώμης αποτελούνταν από περίπου 380 διασυνδεδεμένους δρόμους, συνολικού ύψους περίπου περίπου 80.000 χλμ. Οι σταθμοί και τα ορόσημα διευκόλυναν τη μετακίνηση εμπόρων και στρατιωτών. Με άλλα λόγια, αποτελούν φορείς για την επέκταση του πλούτου και της εξουσίας της Ρώμης. Και πραγματικά συνέδεσαν την αυτοκρατορία.

Εύκολα ίσως, αλλά όχι απαραίτητα γρήγορα. Ελλείψει μηχανοκίνητων μεταφορών, οι Ρωμαίοι μπορούσαν να ταξιδέψουν μόνο τόσο γρήγορα όσο μπορούσαν να τους μεταφέρουν τα πόδια - τα δικά τους, ή αν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά, αυτά των αλόγων τους. Δυστυχώς, η αρχαία Ρώμη δεν είχε επίσης αξιοπρεπή σύνδεση στο Διαδίκτυο, διαφορετικά οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να αναζητήσουν την πορεία και τη διάρκεια του ταξιδιού τους στο OmnesViae.com, τον διαδικτυακό προγραμματιστή διαδρομής που οι Ρωμαίοι δεν ήξεραν ποτέ ότι χρειάζονταν.

Το OmnesViae βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον Χάρτης του Πόιτινγκερ* το πιο κοντινό πράγμα που έχουμε σε ένα γνήσιο δρομολόγιο («οδικός χάρτης») της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η Αρχαία Ρώμη είχε σίγουρα χάρτες, αλλά κανένας από εκείνη την εποχή δεν σώθηκε. Ο χάρτης Πόιτινγκερ, ένας περγαμηνός κύλινδρος του 13ου αιώνα, είναι αντίγραφο ενός πολύ παλαιότερου χάρτη: Μπορεί να χρονολογείται από τον 4ο ή τον 5ο αιώνα και αυτή η έκδοση μπορεί να είναι αντίγραφο ενός χάρτη που ετοιμάστηκε για τον Αύγουστο γύρω στο έτος 1 μ.Χ.

Open Image Modal
.
RareMaps.com / Public domain

Ένα επιχείρημα υπέρ της σύνδεσης του Αυγούστου: ο χάρτης περιλαμβάνει την αρχαία Πομπηία, η οποία καταστράφηκε από μια έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. και δεν ξαναχτίστηκε ποτέ, κάτι που δείχνει μια παλαιότερη προέλευση. (Η σύγχρονη Πομπηία ιδρύθηκε μόλις το 1891.) Ωστόσο, περιλαμβάνει επίσης την Κωνσταντινούπολη και εμφανώς τη Ραβέννα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο χάρτης που αντιγράφηκε από αυτόν τον ανώνυμο μοναχό του 13ου αιώνα ήταν μια ενημερωμένη έκδοση από τον 4ο αιώνα (το παλαιότερο) ή πιο πιθανό 5ον, καθώς πιτσιλίζει το όνομα Francia (Γαλλία) - από τη νεοαφιχθείσα γερμανική φυλή των Φράγκων - σε αυτό που μέχρι τότε ήταν γνωστό αποκλειστικά ως Gallia (Γαλατία).

Οι ρωμαϊκοί χάρτες ήταν ακριβώς όπως οι χάρτες σωλήνων;

Όποια κι αν είναι η τελική ηλικία του, το σχήμα του Tabula - περίπου 33 εκατοστά επί 6,75 μέτρα) - μας λέει ότι δεν μπορεί να είναι τοπογραφικά ακριβές. Αντίθετα, εστιάζει στην παρουσίαση οδικών διαδρόμων και συνδέσεων, με μερικά κλαδιά που διασχίζουν την Περσία μέχρι την Ινδία. Θυσιάζοντας την τοπογραφική ακρίβεια για τη συνδεσιμότητα δικτύου, ο χάρτης Πόιτινγκερ θυμίζει (ή θα έπρεπε να είναι «προγνωστικός») τον χάρτη του μετρό του Λονδίνου και άλλους σύγχρονους χάρτες του μετρό.

Open Image Modal
.
Gpedro / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Η συντομότερη διαδρομή μεταξύ δύο (αρχαίων) σημείων υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τις αποστάσεις που διανύθηκαν σε ρωμαϊκούς και όχι σύγχρονους δρόμους, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τα ποτάμια και τα βουνά που πρέπει να διασχίσει το δίκτυο.

Το Πόιτινγκερ, παρ′ όλη την ιστορική του αξία, δεν είναι πλήρες: Του λείπει η Βρετανία και η Ισπανία. Οι δρόμοι αυτών των ρωμαϊκών επαρχιών ανακατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας άλλες πηγές, συμπεριλαμβανομένου του Itinerarium Antonini, ενός μητρώου (και όχι ενός χάρτη) ρωμαϊκών δρόμων, σταθμών και αποστάσεων, πιθανώς με βάση μια έρευνα σε όλη την αυτοκρατορία που πραγματοποιήθηκε την εποχή του Αυγούστου .

Αντίο, αλευροσάκοι!

Λοιπόν, ποια είναι η πιο μακρινή απόσταση που θα μπορούσατε να διανύσετε στους ρωμαϊκούς δρόμους; Από το Blatobulgium** στη Volocesia πρέπει να έρθουν αρκετά κοντά.

Open Image Modal
.
OmnesViae.org

 

Το Blatobulgium ήταν ένα ρωμαϊκό οχυρό στο σημερινό Dumfriesshire της Σκωτίας, στο βόρειο τέρμα της διαδρομής 2 στο δρομολόγιο Antonine (γνωστό και ως Watling Street). Το όνομα του φρουρίου, βρετανικής προέλευσης, μπορεί να σημαίνει κάτι σαν ”Σάκοι αλευριού” - μια αναφορά στους σιταποθήκες του τόπου. Κατελήφθη για περίπου έναν αιώνα μετά το 79 μ.Χ.

Η Volocesia, τοποθετημένη από την OmnesViae κοντά στο Κουβέιτ νησί Bubiyan, ταυτίζεται μερικές φορές με ένα σύγχρονο μέρος που ονομάζεται Abu Halafiya, στις όχθες του Τίγρη στο νότιο Ιράκ. Σύμφωνα με την OmnesViae, η απόσταση μεταξύ των δύο είναι MMMDCCLI (3.751) ρωμαϊκά μίλια (λίγο περισσότερο από 5.600 χλμ). Αυτό το ταξίδι θα σας πάρει CCLI (251) ημέρες για να το ολοκληρώσετε.

Πηγη: Bigthink

 ...................

* Ο χάρτης του Πόιτινγκερ, ή Πευτιγγεριανός Πίνακας, - είναι αντίγραφο του 12ου-13ου αιώνα ενός αρχαίου χάρτη του οδικού δικτύου της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και έχει ενταχθεί στο αρχείο του προγράμματος «Μνήμη του Κόσμου» της UNESCO.

Ο χάρτης ονομάστηκε έτσι από τον Γερμανό ουμανιστή και συλλέκτη Κόνραντ Πόιτινγκερ (1465–1547) και φυλάσσεται στη Βιέννη. Λόγω της εύθραυστης κατάστασής του, δεν είναι προσβάσιμος στο ευρύ κοινό.[1] Βρίσκεται στην Österreichische Nationalbibliothek (Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας) στο Hofburg, με αριθμό καταλόγου 324.

Ο χάρτης έχει κατασκευαστεί από 11 τμήματα περγαμηνής. Συμβατικά έχει χωριστεί σε 14 μέρη τα οποία έχουν ονομαστεί ως εξής:

Pars I: Ισπανία, Βρετανία (τμήμα 1)
Pars II: Λούγδουνο (τμήματα 1 και 2)
Pars III: Κολωνία, Τρεβήροι, Αργεντοράτη(τμήματα 2 και 3)
Pars IV: Μεδιόλανο (τμήματα 3 και 4)
Pars V: Ακυληία, Κάστρα Ρεγκίνα, Λαυριακόν (τμήματα 4 και 5)
Pars VI: Ρώμη (τμήματα 5 και 6)
Pars VII: Σιγγιδών (τμήμα 6)
Pars VIII: Πάτρα (τμήματα 7 και 8)
Pars IX: Αθήνα (τμήμα 8)
Pars X: Κωνσταντινούπολη (τμήματα 9 και 9)
Pars XI: Καισάρεια, Τραπεζούντα (τμήματα 9 και 10)
Pars XII: Αντιόχεια (τμήματα 10 και 11)
Pars XIII: Έδεσσα (Ούρφα) (τμήματα 11 και 12)
Pars XIV: Ινδία (τμήμα 12)