Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία το «Coda», μεγάλοι νικητές Γουίλ Σμιθ, Τζέσικα Τσαστέιν

Το Όσκαρ Σκηνοθεσίας στη Τζέιν Κάμπιον. Μεγάλη νίκη για την Apple TV.
|
Open Image Modal
Στην ταινία "CODA" το μεγάλο βραβείο της βραδιάς. REUTERS/Brian Snyder
Brian Snyder via Reuters

Επιβεβαιώνοντας τα προγνωστικά και χωρίς ανατροπές ως προς τα μεγάλα φαβορί, απονεμηθηκαν τα 94α Βραβεία Όσκαρ και πάλι -όπως προ πανδημίας- στην έδρα τους, το Dolby Theatre, με τρεις οικοδέσποινες, στιγμές που έγραψαν ιστορία, αλλά και ένα σοκαριστικό χαστούκι. 

Το «CODA» της Σιάν Χέντερ, για τη ζωή μιας οικογένειας κωφών και της κόρης της, που έχει την ακοή της, απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.  Αμερικανικό ριμέικ της γαλλικής κομεντί «Η Οικογένεια Μπελιέ», η ταινία χάρισε τη νίκη στην Apple TV+, η οποία είναι πλέον η πρώτη πλατφόρμα streaming με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Το «CODA» έφυγε με ακόμη δύο Όσκαρ, στη σκηνοθέτιδα Σιάν Χέντερ για το Διασκευασμένο Σενάριο και στον Τρόι Κότσουρ (αδιαφιλονίκητο φαβορί στην κατηγορία), ο οποίος κέρδισε το Όσκαρ Β΄Ανδρικού Ρόλου. Είναι ο δεύτερος κωφός ηθοποιός με Όσκαρ μετά την Μάρλι Μάτλιν («Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού», 1987). 

Open Image Modal
Αριάνα ΝτεΜπόουζ, Τρότι Κότσουρ, Τζέσικα Τσαστέιν, αγκαλιασμένοι, με τα Όσκαρ ανά χείρας.
via Associated Press
Open Image Modal
Τζέιν Κάμπιον
via Associated Press

Η Τζέιν Κάμπιον κέρδισε το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για την ταινία της «Η Εξουσία του Σκύλου», γεγονός που την καθιστά την μόλις τρίτη γυναίκα στην ιστορία της διοργάνωσης, μετά την Κάθριν Μπιγκελόου και την Κλόε Ζάο που λαμβάνει Όσκαρ Σκηνοθεσίας -η Κάμπιον είχε ήδη λάβει το 1994 Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για τα «Μαθήματα Πιάνου». Ωστόσο και παρά τη νίκη της, «Η Εξουσία του Σκύλου», η ταινία που οδηγούσε την κούρσα με 12 υποψηφιότητες, έφυγε μόνο με το βραβείο της Κάμπιον. 

Open Image Modal
Τζέσικα Τσαστέιν
Myung Chun via Getty Images

Η Τζέσικα Τσαστέιν πήρε το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο φιλμ «The eyes of Tammy Faye», όπου ενσαρκώνει τον ρόλο της τηλε-ευαγγελίστριας Τάμι Φέι Μπέικερ (ήταν η τρίτη υποψηφιότητα της), επικρατώντας των Πενέλοπε Κρουζ («Παράλληλες Μητέρες»), Κρίστεν Στούαρτ («Spencer»), Νικόλ Κίντμαν («Being the Ricardos») και Ολίβια Κόλμαν («The Lost Daughter»).

Τρίτη και τυχερή αποδείχτηκε η υποψηφιότητα και για τον Γουίλ Σμιθ, ο οποίος κέρδισε το Όσκαρ Α′  Ανδρικού Ρόλου για τον ρόλο του στην ταινία «Η Μέθοδος των Γουίλιαμς» -όπου ενσαρκώνει τον πατέρα και προπονητή των δύο πρωταθλητριών του τένις Σερίνα και Βίνους Γουίλιαμς- ενώ πρωταγωνίστησε στην πιο άβολη στιγμή της τελετής απονομής. 

Open Image Modal
Ο Γουίλ Σμιθ δακρυμένος στην ευχαριστήρια ομιλία του
via Associated Press
Open Image Modal
Το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ την ώρα που παρουσίαζε το Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους
via Associated Press

«Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από την Ακαδημία», είπε δακρυσμένος ο Σμιθ, ο οποίος λίγο νωρίτερα άφησε αποσβολωμένη την αίθουσα όταν ανέβηκε στη σκηνή για να χαστουκίσει τον Κρις Ροκ, ο οποίος μόλις είχε πετάξει ένα αστείο για το ξυρισμένο κεφάλι της συζύγου του -η Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ έχει αλωπεκία-, προκαλώντας την οργή του. «Η αγάπη σε εξωθεί να κάνεις τρελά πράγματα», προσπάθησε να δικαιολογηθεί ο Γουίλ Σμιθ παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο.

Η Αριάνα ΝτεΜπόουζ πήρε το Όσκαρ Β ΄Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον ίδιο ρόλο που είχε χαρίσει Όσκαρ στη Ρίτα Μορένο. 

Ο Κένεθ Μπράνα απέσπασε το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για το αυτοβιογραφικό «Μπέλφαστ», ενώ Καλύτερη Διεθνής Ταινίας αναδείχτηκε το «Drive my car» του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, η πρώτη ταινία από την Ιαπωνία που έλαβε υποψηφιότητα και στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας. 

Κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για την Ουκρανία, ενώ στις οθόνες προβάλλονταν μηνύματα που καλούσαν τους θεατές να στείλουν ανθρωπιστική βοήθεια, με βασικά είδη, μεταξύ αυτών «τροφή», «ιατρική φροντίδα» και φάρμακα, ή ακόμη και «κουβέρτες». «Σας ζητάμε να βοηθήσετε την Ουκρανία με όποιο τρόπο μπορείτε», ανέφερε άλλο μήνυμα.

Τα βραβεία

Καλύτερη Ταινία «Coda»

Σκηνοθεσία: Τζέιν Κάμπιον, «Η εξουσία του σκύλου»

Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Τζέσικα Τσαστέιν, «The eyes of Tammy Faye»

Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Γουίλ Σμιθ, «Η μέθοδος Γουίλιαμς»

Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Τρόι Κότσουρ, «CODA»

Β΄ Γυναικείος Ρόλος: Αριάνα ΝτεΜπόουζ, «West Side Story»

Καλύτερη Διεθνής ταινία: «Drive my car» (Ιαπωνία)

Καλύτερη ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Ενκάντο»

Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους: «Summer of Soul»

Πρωτότυπο σενάριο: Κένεθ Μπράνα «Belfast»

Διασκευασμένο Σεναρίο: Σιάν Χέντερ, «CODA»

Μουσική: Χανς Ζίμερ «Dune»

Κοστούμια: «Κρουέλα»

Μοντάζ: «Dune»

Καλύτερο Τραγούδι: «No Time To Die» από την ομότιτλη ταινία Μποντ

Σκηνικά: «Dune»

Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: The Queen of Basketball

Οπτικά εφέ: «Dune»

Ήχος: «Dune»

Μακιγιάζ - Κομμώσεις: «The eyes of Tammy Faye»

Animation Μικρού Μήκους: The Windshield Wiper