Θα είναι μία κούρσα, αν η τι άλλο, ενδιαφέρουσα. Η ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες στα φετινά Όσκαρ θα αναμετρηθεί για το μεγάλο έπαθλο της βραδιάς, το βραβείο Καλύτερης ταινίας, με μία από τις ταινίες που έλαβαν τις λιγότερες υποψηφιότητες.
«Η Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον και του Netflix με τις 12 υποψηφιότητες, που έχει σαρώσει τα βραβεία, έχει απέναντι (με σοβαρές αξιώσεις σύμφωνα με τα προγνωστικά) το «CODA» της Σίαν Χέντερ και της Apple TV, με τις μόλις τρεις υποψηφιότητες -Καλύτερη Ταινία, Β΄ Ανδρικός Ρόλος, Διασκευασμένο Σενάριο- και όπως όλα δείχνουν, ο νικητής θα κριθεί στο νήμα.
Το «CODA», που σημαίνει «παιδί κωφών ενηλίκων» (ακρωνύμιο των λέξεων Child of Deaf Adults) αφηγείται την ιστορία της 17 ετών Ρούμπι, μοναδικού μέλους μίας οικογένειας κωφών που έχει την ακοή της, η οποία λειτουργεί ως σύνδεσμος με τον υπόλοιπο κόσμο για τη μητέρα (στον ρόλο η Μάρλι Μάτλιν, η πρώτη κωφή ηθοποιός που κέρδισε Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου πριν από τρεις δεκαετίες για την ερμηνεία της στην ταινία «Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού»), τον πατέρα και τον αδελφό της, ενώ προσπαθεί να βρει τα βήματα της και να πραγματοποιήσει το όνειρο της να γίνει τραγουδίστρια.
Η ταινία, αγγλικό ριμέικ της γαλλικής κομεντί «Η Οικογένεια Μπελιέ» (2014), έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Σάντανς τον Ιανουάριο του 2021, η Apple TV αγόρασε τα δικαιώματα έναντι 25 εκατ. δολαρίων και τον Αύγουστο του ίδιου έτους κυκλοφόρησε στην πλατφόρμα, ενώ είχε προηγηθεί η έξοδος της στις αίθουσες. Άργησε να μπει στην κούρσα, αλλά απέκτησε ένα αφοσιωμένο κοινό και έγινε επιτυχία από στόμα σε στόμα.
Παρά τα βραβεία που έχει λάβει (SAG, BAFTA, Critics Choice Awards, Producers Guild Awards -ο Τρόι Κότσουρ θεωρείται το απόλυτο φαβορί για το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου)-, τα οποία δημιουργούν ένα κλίμα σε σχέση με τα Όσκαρ, το «CODA» δεν απέσπασε υποψηφιότητες στις κατηγορίες Σκηνοθεσίας και Μοντάζ. Σύμφωνα με τους The New York Times, είναι εξαιρετικά σπάνιο χωρίς υποψηφιότητα σε αυτές τις κατηγορίες ένα φιλμ να κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας -στην πραγματικότητα, έχει να συμβεί από το 1932 με την ταινία «Grand Hotel»-, ωστόσο το ενδεχόμενο να κάνει την ανατροπή παραμένει ανοικτό. «Είναι επίσημο: Έχουμε σπριντ μέχρι τον τερματισμό», έγραψε ο Ντέιβιντ Κάνφιλντ στο Vanity Fair. Στην ίδια γραμμή και ο Κλέιτον Ντέιβις, ο οποίος σχολίασε στο Variety: «Είναι ένας αγώνας για τα βιβλία της ιστορίας. Η αναμέτρηση θα δώσει το πρώτο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας σε πλατφόρμα streaming».
Πέρα από τη σημασία που θα έχει η νίκη μίας ταινίας με ένα καστ ως επί το πλείστον κωφών ηθοποιών, τα φετινά Όσκαρ αναδεικνύουν τον ρόλο του streaming στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Η Apple TV+ και το Netflix έκαναν επιθετικές καμπάνιες, με την Apple να δαπανά περί τα 20 έως 25 εκατομμύρια δολάρια για την προώθηση του «CODA» και το Netflix ακόμη πιο πολλά για το «The Power of the Dog». Τηλεόραση και κινηματογράφος βρίσκονται σε τροχιά «συγχώνευσης» τα τελευταία χρόνια-η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης-, ωστόσο τα Όσκαρ παραμένουν μία από τις κόκκινες γραμμές. (Ο περσινός νικητής, το «Nomadland», παραγωγή της Searchlight Pictures, ένα παραδοσιακό στούντιο, προβλήθηκε ως επί το πλείστον στο Hulu, αλλά μόνο επειδή πολλές αίθουσες παρέμεναν κλειστές λόγω πανδημίας. Παρά ταύτα κυκλοφόρησε σε περίπου 1.200 αίθουσες στις Ηνωμένες Πολιτείες). Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου επικαλούμενη την απειλή του κορονοϊού, επέτρεψε στις ταινίες να παραλείψουν εντελώς την έξοδο στις κινηματογραφικές αίθουσες και να παραμείνουν επιλέξιμες για Όσκαρ.
Το Netflix και τα Όσκαρ
Πάντως, το Netflix χτυπάει την πόρτα των Όσκαρ εδώ και καιρό. Απέσπασε την πρώτη υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας το 2019, με το έξοχο «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, που κέρδισε τρία Όσκαρ, Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και Φωτογραφίας (ούτως ή άλλως, το γεγονός ότι απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας έφτανε για να αλλάξει τα δεδομένα στη βιομηχανία), το 2020 πήρε ακόμη δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας για τον «Ιρλανδό» του Μάρτιν Σκορσέζε και την «Ιστορία Γάμου» του Νόα Μπάουμπακ και το 2021 για το «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ.
Σύμφωνα με τους Los Angeles Times το Netflix ξόδεψε τουλάχιστον 70 εκατομμύρια δολάρια το 2020 για να προωθήσει τις ταινίες του στους ψηφοφόρους της Ακαδημίας, χρήματα που πιθανότατα βοήθησαν τον γίγαντα του streaming να πάρει μερικά Όσκαρ εκείνη τη χρονιά, αλλά όχι το πολυπόθητο κορυφαίο βραβείο του Χόλιγουντ.
Η τελετή απονομής των Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 27 Μαρτίου, ξημερώματα Δευτέρας στην Ελλάδα.