Απίστευτο κι όμως, αρκετά ελληνικό: 3 στους 5 γονείς, αν στα παιδιά τους δεν αρέσει αυτό που έχουν μαγειρέψει, θα τους φτιάξουν κάτι άλλο, σύμφωνα με στοιχεία από το Πανεπιστήμιο του Michigan.
«Αυτό είναι ανησυχητικό, γιατί συνήθως οι εναλλακτικές επιλογές δεν είναι τόσο υγιεινές όσο αυτό που έχουμε ετοιμάσει για το οικογενειακό γεύμα», προειδοποιεί η δρ Σούζαν Γούλφορντ, συν-διευθύντρια του Mott Poll.
Η έρευνα αφορά περισσότερους από 1.000 γονείς παιδιών ηλικίας από 3 έως 10 ετών, στάδια που είναι σημαντικά για τη δημιουργία υγιεινών διατροφικών προτύπων. Και αυτά τα «γεύματα της τελευταίας στιγμής» που προσφέρουμε στα παιδιά με παραξενιές, συνήθως είναι κατεψυγμένες τροφές, όπως κοτομπουκιές, έτοιμη πίτσα ή τηγανιτές πατάτες.
Οι ειδικοί ωστόσο, μας διαβεβαιώνουν πως υπάρχουν πολύ καλύτεροι τρόποι, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι το παιδί δεν θα μείνει νηστικό και ταυτόχρονα θα προσλάβει και όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
Πώς θα ενσωματώσουμε νέες τροφές στο διατροφολόγιο των παιδιών με παραξενιές
Είναι φυσικό τα μικρά παιδιά να αντιστέκονται σε νέες και άγνωστες τροφές. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς θα τα παρατήσουμε. Στα περισσότερα παιδιά για παράδειγμα, δεν αρέσουν τα λαχανικά. Κι όμως, οι πολύχρωμοι καρποί της φύσης έχει σημασία να ενσωματώνονται στα περισσότερα γεύματά τους. Και οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό θα επιτευχθεί με περίπου 20 εκθέσεις. Χρειάζονται δηλαδή κοντά στις 20 δοκιμές προτού ένα παιδί αρχίσει να τρώει τακτικά ένα νέο φαγητό. Αυτή η διαδικασία εξοικείωσης απαιτεί κόντρα στα παράπονα και τα καυγαδάκια, εμείς να συνεχίσουμε να ενθαρρύνουμε τα μικρά μας να δοκιμάζουν διαφορετικά φαγητά.
«Εξοικειώνουμε τα παιδιά μας με τις νέες τροφές, ενεργοποιώντας όλες τους τις αισθήσεις»
Αυτό συνιστά η Ναταλί Μοκάρι, διαιτολόγος με έδρα τη Βόρεια Καρολίνα. Και πώς θα γίνει αυτό στην πράξη; Δεν κρύβουμε μικροσκοπικά κομμάτια των τροφών που έχουν απορρίψει τα παιδιά μας στο μεσημεριανό τους. Αντίθετα, παίρνουμε ένα λαχανικό ή το οποιοδήποτε υγιεινό προϊόν και προτρέπουμε το παιδί να το μυρίσει, να το αγγίξει, να ονομάσει τι χρώμα είναι.
Στη συνέχεια, μπορούμε να μιλήσουμε στο παιδί για τις βιταμίνες, τα μέταλλα και όλα τα σπουδαία πράγματα που έχει να προσφέρει στον οργανισμό του αυτό το τρόφιμο. Και φυσικά, αν θέλουμε το παιδί να δοκιμάσει κάτι καινούργιο, η καλύτερη μέθοδος είναι να το συνδυάσουμε με μια θρεπτική τροφή που ήδη γνωρίζει και αγαπά.
Το παιδί αποφασίζει
Ακόμη, μπορούμε πάντα να καταστήσουμε τις θρεπτικές επιλογές πιο ελκυστικές αφήνοντας τον έλεγχο στα χέρια των παιδιών. Δηλαδή, τους δίνουμε ένα ευρύ σύνολο εναλλακτικών και εκείνα επιλέγουν. Μπορεί για παράδειγμα στα παιδιά μας να μην αρέσει το μπρόκολο, αλλά να λατρεύουν το κουνουπίδι. Αντί να τα μαλώνουμε που δεν συμπαθούν το πρώτο, τα επιβραβεύουμε μαγειρεύοντάς τους πιο πολύ το δεύτερο.
Μπορούμε επίσης να τα πάρουμε μαζί μας στο μανάβικο ή τη λαϊκή και να επιλέξουν εκείνα δύο τρία φρούτα και λαχανικά τις επιλογής τους ή να μας πουν πώς τους αρέσει να τα μαγειρέψουμε και να εξετάσουμε από κοινού αν είναι εφικτό να μαγειρέψουμε την αγαπημένη τους συνταγή μέσα στην εβδομάδα.
Δεν αναγκάζουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν κάτι που τους προκαλεί πολύ αρνητικά συναισθήματα
Αν και είναι σημαντικό για τα παιδιά μας να δοκιμάζουν νέα τρόφιμα, εξίσου σημαντικό είναι να μην τα αναγκάζουμε να τρώνε πολλά από αυτά που δεν τους αρέσουν. Μια τέτοια προσέγγιση είναι καταδικασμένη να αποτύχει, καθώς θα κάνει τα λαχανικά συνώνυμα της τιμωρίας.
Και σε ό,τι αφορά το επιδόρπιο;
Όπως τα λαχανικά δεν πρέπει να συνδεθούν με την τιμωρία, έτσι και το επιδόρπιο δεν πρέπει να συνδεθεί με την ανταμοιβή, γιατί έτσι δημιουργούμε ένα είδος αρνητικού κύκλου, κατά τον οποίο το παιδί θα προτιμά τις λιχουδιές και θα απορρίπτει πάντοτε τα λαχανικά.
Ως εκ τούτου, το επιδόρπιο δεν θα πρέπει να καταναλώνεται κάθε βράδυ, ούτε να διαδέχεται πάντοτε ένα υγιεινό πιάτο. Ούτε φυσικά να δίνεται ως επιβράβευση μιας καλής συμπεριφοράς.
(Mε πληροφορίες από CNN).