Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων μπορεί να μειώθηκαν το 2022, αλλά ένας τύπος οχήματος, με ιδιαίτερα μεγάλο κλιματικό αποτύπωμα, είχε μια υπέροχη χρονιά: το SUV.
Πέρυσι, τα εν λόγω οχήματα αντιστοιχούσαν σχεδόν στα μισά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν παγκοσμίως, με ιδιαίτερη αύξηση στις ΗΠΑ, την Ινδία και την Ευρώπη, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
Αυτή η έκρηξη πωλήσεων, όμως, έχει βαρύ κόστος για το κλίμα. Η ποσότητα της ρύπανσης από άνθρακα που υπερθερμαίνει τον πλανήτη, η οποία παράγεται από τα 330 εκατομμύρια SUV που βρίσκονται τώρα στους δρόμους του κόσμου, αυξήθηκε σε περίπου 1 δισεκατομμύριο τόνους το 2022. Για να το θέσουμε σχηματικά, εάν τα SUV ήταν χώρα, θα ήταν εύκολα στις 10 χώρες του κόσμου με τη μεγαλύτερη ρύπανση σε άνθρακα.
Υπήρχαν, βέβαια, και κάποια καλά νέα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πέρυσι, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά περίπου 60%, ξεπερνώντας τα 10 εκατομμύρια για πρώτη φορά, σύμφωνα με τον IEA. Πάνω από το ένα τέταρτο των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα ήταν ηλεκτρικά, ένα στα πέντε στην Ευρωπαϊκή Ενωση και σχεδόν ένα στα 10 στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων δεν ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει τον αυξανόμενο αντίκτυπο της ρύπανσης από άνθρακα των SUV, η πλειονότητα των οποίων κινούνται με φυσικό αέριο.
Αυτά τα βαρύτερα οχήματα είναι λιγότερο αποδοτικά σε καύσιμα από τα μικρότερα αυτοκίνητα, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο περίπου 20% περισσότερα καύσιμα από ένα μέσο αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με τον IEA.
Ενώ ο αριθμός των ηλεκτρικών SUV αυξάνεται – πέρυσι αποτελούσαν περισσότερες από τις μισές παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το 16% των συνολικών πωλήσεων SUV – παρουσιάζουν επίσης προβλήματα. Οι μεγαλύτερες μπαταρίες τους απαιτούν περισσότερα υλικά όπως κοβάλτιο, χαλκός, λίθιο και νικέλιο, γεγονός που αυξάνει την πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Ειδικότερα, τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα ασκούν μεγαλύτερη πίεση στον πλανήτη καθώς χρειάζονται περισσότερα υλικά και ενέργεια. Για τους οδηγούς, αυτό σημαίνει ακριβότερα μοντέλα και υψηλότερο κόστος λειτουργίας, ειδικά σε μια εποχή υψηλών τιμών ενέργειας.
Ο IEA έχει ζητήσει από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν το μέσο μέγεθος αυτοκινήτου και να επενδύσουν σε τεχνολογίες μπαταριών.
(με πληροφορίες από CNN)