Σύνθεση του Μορίς Ραβέλ ανακαλύφθηκε στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, σχεδόν 125 χρόνια μετά τη δημιουργία της.
Στο πλαίσιο του εορτασμού των 150 ετών από τη γέννηση του μεγάλου Γάλλου συνθέτη, η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης παρουσίασε μερικές από τις πιο δημοφιλείς συνθέσεις του στο David Geffen Hall.
Μαζί με το ανεπανάληπτο «Bolero» και τα «Le Tombeau de Couperin» και «La Valse», ακούστηκε και το νεοανακαλυφθέν πεντάλεπτο έργο, «Sémiramis: Prélude et Danse».
Ο διάσημος Ισπανός μαέστρος Gustavo Dudamel, νέος μουσικός και καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης, δήλωσε με ενθουσιασμό, «φανταστείτε να ανακαλύπτετε, περισσότερα από 100 χρόνια αργότερα, ένα μικρό, όμορφο κόσμημα».
Για τον αιώνιο Μoρίς Ραβέλ
Ο Μορίς Ραβέλ είναι ένας από τους σπουδαιότερους κλασικούς συνθέτες του 20ού αιώνα. Γεννημένος στις 7 Μαρτίου του 1875 στην Γαλλία, έγραψε περί τα 80 έργα τα οποία όμως θεωρούνται πολύ λίγα σε σχέση με όσα άφησαν πίσω τους άλλοι συνάδελφοι του. Ωστόσο, κατάφερε να ξεχωρίσει. Ο Ραβέλ πέθανε στην ηλικία των 62 ετών στο Παρίσι το 1937.
Το έργο «Sémiramis: Prélude et Danse», γράφτηκε κάπου μεταξύ του 1900 και 1902, όταν ο Ραβέλ ήταν λίγο πριν τα 30 του χρόνια. Το έργο αποτελεί μία ατελή καντάτα προς τιμήν της Βαβυλωνίας βασίλισσας, Σεμίραμις.
Μέσα από αυτό, αποκαλύπτεται ένας νεαρός συνθέτης ο οποίος βρίσκεται στα πρώτα στάδια ωρίμανσης της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και ο οποίος προσπαθεί να αντλήσει έμπνευση από άλλους μουσικούς, όπως τον Ρώσο συνθέτη Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ.
Από το έργο λείπουν οι πλούσιες αρμονίες για τις οποίες μετέπειτα ο Ραβέλ θα ξεχωρίσει. Μάλιστα, το χειρόγραφο, το οποίο αποτελείται από περίπου 40 σελίδες, περιλαμβάνει μια άρια για τενόρο και ορχήστρα.
Η ιστορία πίσω από το έργο
Ο Dudamel δήλωσε ότι η Φιλαρμονική προσπάθησε να κατανοήσει τις προθέσεις του μεγάλου συνθέτη καθώς από την αρχή του έργου έλειπε το τέμπο αλλά και κάποιες νότες στη συνέχεια του χειρόγραφου.
«Υπάρχει μεγαλύτερη πίεση», είπε ο Dudamel. «Το μόνο που μπορώ να ελπίζω είναι ότι θα μου στείλει ένα μήνυμα μέσα από τα όνειρά μου», πρόσθεσε γελώντας ο καταξιωμένος μαέστρος.
Το «Sémiramis» βρισκόταν στα αρχεία της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας από το 2000, καθώς αποκτήθηκε σε δημοπρασία με αντικείμενα του Ραβέλ.
Ωστόσο, το χειρόγραφο ήρθε στην επιφάνεια μόλις πρόσφατα, όταν οι συντελεστές προσπαθούσαν να βρουν νέα έργα για τα 150α γενέθλια του σπουδαίου δημιουργού.
Η Φιλαρμονική ήθελε να είναι βέβαιη ότι το έργο είναι αυθεντικό καθώς στο χειρόγραφο δεν υπήρχε υπογραφή του συνθέτη. Η επιβεβαίωση ήρθε με τη μορφή ενός ημερολογίου το οποίο ανήκε στον Ισπανό πιανίστα και στενό φίλο του Ραβέλ, Ρικάρντο Βίνιες.
Στο ημερολόγιο του ο Βίνιες, γράφει στις 7 Απριλίου του 1902: «Το πρωί πήγα στο Ωδείο για να ακούσω την καντάτα του Ραβέλ ″Sémiramis″, την οποία η ορχήστρα διάβασε, μελέτησε και εκτέλεσε υπό τη διεύθυνση του Ταφανέλ. Είναι πολύ όμορφη και έχει μια ανατολίτικη γεύση. Όλη η οικογένεια Ραβέλ ήταν εκεί, όπως και ο Φορέ και η Ζυλιέτ Τουτέν, ο Φεβριέ και ο Κόετσλιν!»
Ο Βίνιες αναφέρεται στον φλαουτίστα Πολ Ταφανέλ, στο συνθέτη Γκαμπριέλ Φορέ, στην πιανίστα Ζιλιέτ Τουτέν, στον συνθέτη Ανρί Φεβριέ και στον επίσης συνθέτη, Τσάρλς Κόετσλιν.
Από την άλλη, το χειρόγραφο του «Sémiramis» έχει κάποια χαρακτηριστικά του Ραβέλ. Η καθαρή μουσική σημειογραφία ταιριάζει με τη γραφή του, ενώ ακόμη και το «a» στην λέξη «Danse», το έγραψε όπως το πρώτο γράμμα του ελληνικού αλφαβήτου, όπως συνήθιζε. Επίσης, το μουσικό στιλ συμβαδίζει με μερικά από τα πρώιμα έργα του συνθέτη, όπως το «The Arabian Nights».
«Ο Ραβέλ ενεργοποιεί όλες τις αισθήσεις με μια τόσο όμορφη και βαθιά αισθησιακή μουσική που δεν νομίζω ότι άλλοι συνθέτες μπορούσαν να κάνουν κάτι παρόμοιο», δήλωσε ο Dudamel.
Με πληροφορίες από The New York Times