Μία εναλλακτική οδός εξόδου από το νησί, σε περίπτωση ακραίου φυσικού φαινομένου που θα προκαλούσε ασύμμετρες καταστροφές, είναι το ζητούμενο πίσω από το σχέδιο κατασκευής μίας «πύλης διαφυγής» στο νότιο τμήμα της Σαντορίνης, που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του εκεί (Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025).
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός έχει ενημερωθεί για ειδική μελέτη που ολοκλήρωσε η Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής (ΚΕΚΑ) που αναδεικνύει την άμεση αναγκαιότητα να δρομολογηθεί το έργο και ανακοίνωσε χρηματοδότηση 3 εκατομμυρίων ευρώ για αυτό τον σκοπό.
Λύση για το ακραίο σενάριο ηφαιστειακής δραστηριότητας ή κατολισθήσεων στην καλντέρα
Σύμφωνα με πληροφορίες της HuffPost, το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή δρόμου στο νότιο τμήμα της Σαντορίνης, ο οποίος θα καταλήγει σε νέα λιμενική εγκατάσταση. Δηλαδή σε ένα δεύτερο λιμάνι, καθώς προβλέπεται στο πλαίσιο του ίδιου έργου η κατασκευή προβλήτα.
Το σκεπτικό βασίζεται στο ενδεχόμενο να προκύψει έντονη ηφαιστειακή δραστηριότητα ή σεισμός, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα από το ηφαίστειο στην Καμμένη, ή να σημειωθούν σοβαρές κατολισθήσεις.
Όπως είναι ήδη γνωστό, κατολισθήσεις έχουν γίνει τις τελευταίες ημέρες πολύ κοντά στο λιμάνι του Αθηνιού, γεννώντας ανησυχίες για την εξέλιξη του φυσικού φαινομένου στην περιοχή.
Αίτημα από το Δήμο Θήρας για λιμάνι μακριά από την καλντέρα
Διαπιστώνοντας το πρόβλημα, ο Δήμος Θήρας υπέβαλε αίτημα για κατασκευή ενός λιμανιού, ως δεύτερη έξοδο από το νησί που θα βρίσκεται μακριά από την καλντέρα με τις γεωλογικές και εδαφολογικές ιδιαιτερότητές της.
Σύμφωνα με πληροφορίες της HuffPost, αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας θεωρούν ότι ο νότος προσφέρει και το πρόσθετο πλεονέκτημα, ότι είναι προστατευμένος από τους ισχυρούς βόρειους ανέμους που πνέουν κατά κανόνα στο Αιγαίο.