Οι συνεντεύξεις για δουλειά γίνονται πάντα σε μια σουρεαλιστική ατμόσφαιρα και συνήθως, όταν τις «παίζουμε» σε επανάληψη στο μυαλό μας, μας πλημμυρίζει ένα αίσθημα ανατριχίλας. Κι ενώ αφιερώνουμε τόσο χρόνο στην προετοιμασία προτού δώσουμε μια συνέντευξη, όποια τακτική κι αν ακολουθήσουμε, το αποτέλεσμα είναι πάντοτε αβέβαιο.
Αν και αυτό που ορίζει τον ιδανικό υποψήφιο για μια θέση είναι συχνά ασαφές και εξαρτάται από την πολιτική της κάθε εταιρείας, ένα είναι σίγουρο: Όταν ο αυτός που κάνει τη συνέντευξη θέτει τις ερωτήσεις, ανεξάρτητα από το πόσο ανόητες μπορεί να μας φανούν, οι απαντήσεις μας πρέπει να είναι σαφείς, συνοπτικές και να περιορίζονται σε αυτό που θέλουν να ακούσουν τα πιθανά αφεντικά μας.
Και παρόλο που κυκλοφορούν αρκετές συμβουλές στο διαδίκτυο για το πώς να απαντάμε στις ερωτήσεις που μιας επαγγελματικής συνέντευξης, ίσως είναι πιο χρήσιμο να κατανοήσουμε το γιατί τίθενται αυτές οι ερωτήσεις.
Εάν το σκεπτικό πίσω από τις ερωτήσεις μας φανεί λογικό, τότε είναι πιο πιθανό να περάσουμε τη διαδικασία της συνέντευξης με επιτυχία.
Παρακάτω, ακολουθεί μια λίστα με τις πέντε πιο συνηθισμένες ερωτήσεις -που η πλειοψηφία τις θεωρεί άκρως εκνευριστικές- και την λογική στην οποία βασίζονται.
Πες μας λίγα λόγια για σένα
Kανείς δεν θέλει πραγματικά να μάθει το οτιδήποτε για μας ως άτομα, πέρα από όσα σχετίζονται άμεσα με τη θέση που διεκδικούμε. Η παρότρυνση «πείτε μας λίγο για τον εαυτό σας» επιτρέπει στον υπεύθυνο ανθρωπίνου δυναμικού να εξετάσει αν είμαστε σε θέση να βάλουμε σε τάξη τις σκέψεις μας και να είμαστε σύντομοι και περιεκτικοί, περιγράφοντας πτυχές του εαυτού μας που θα μας βοηθήσουν να αναδειχθούμε σε ιδανικοί υποψήφιοι
Η συγκεκριμένη ερώτηση μπορεί να μας βοηθήσει να αποδείξουμε εν τοις πράγμασι μερικά από τα προσόντα που περιγράφουμε στο βιογραφικό μας, καθιστώντας την απάντησή μας αξιομνημόνευτη. Επομένως, είναι σημαντικό να σταθούμε στα σημαντικά. Κανείς δεν θέλει να ακούσει για το ταξίδι που κάναμε το Σαββατοκύριακο, ούτε για την πρόοδό μας στα μαθήματα ντεκουπάζ.
Γιατί θέλεις αυτή τη θέση;
«Επειδή οι λογαριασμοί του ρεύματος τρέχουν» είναι ίσως η πρώτη απάντηση που μας έρχεται στο μυαλό, αλλά είναι προφανώς ακατάλληλη. Αν θέσουμε τα χρήματα είναι ως προτεραιότητά, τότε μπορεί να υποτεθεί ότι αν κάποια άλλη εταιρεία μας προσφέρει μια πιο ακριβοπληρωμένη θέση τρεις μήνες μετά την πρόσληψή μας, πιθανότατα θα εγκαταλείψουμε το πλοίο και τότε, γιατί να μας προσλάβουν;
Αυτή η ερώτηση έχει σχεδιαστεί για να εκμαιεύσει τα κίνητρά μας. Η απάντησή μας δίνει σ′ αυτόν που κάνει τη συνέντευξη μια εικόνα γύρω από το πόσο προετοιμαστήκαμε για τη συνέντευξη, καθώς και το πόσο έχουμε κατανοήσει τις απαιτήσεις της θέσης. Μια λάθος απάντηση μαρτυρά ότι δεν είμαστε προετοιμασμένοι, δεν έχουμε καταλάβει τί ακριβώς συνεπάγεται η θέση που αξιώνουμε και ως εκ τούτου, μας θέτει εκτός υποψηφιότητας.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι μερικές από τις αδυναμίες σας;
Eδώ, δεν μπορούμε να είμαστε και απόλυτα ειλικρινείς, καθώς ορισμένες αδυναμίες μας είναι πιθανό να μην επιδέχονται διορθώσεις. Ωστόσο, ένας συνηθισμένος και εντελώς λάθος τρόπος να απαντήσουμε, είναι να προβάλουμε κάτι που θεωρούμε προτέρημα ως αδυναμία. Για παράδειγμα, όσο καλό κι αν μας φαίνεται το «Είμαι τελειομανής, επομένως αρνούμαι να υποβάλω μια δουλειά πριν βεβαιωθώ ότι είναι απολύτως τέλεια», στην πραγματικότητα μαρτυρά ότι έχουμε προβλήματα διαχείρισης χρόνου ή ότι είμαστε αναποφάσιστοι, δύο αδυναμίες που είναι δύσκολο να διορθωθούν.
Σκοπός αυτής της ερώτησης είναι να εξεταστεί το εάν είμαστε σε επαφή με την πραγματικότητα. Προφανώς, κανείς δεν είναι τέλειος, αλλά το πιστεύουμε αυτό ακόμη κι όταν πρόκειται για τον εαυτό μας;
Εάν δυσκολευόμαστε να εντοπίσουμε έστω και μια αδυναμία, αυτό σημαίνει ότι δεν αυτοαξιολογούμαστε αντικειμενικά και ως εκ τούτου, δεν βελτιωνόμαστε με το πέρασμα του χρόνου. Όποια αδυναμία μας και αν επιλέξουμε να εκθέσουμε, φροντίζουμε να διαβεβαιώσουμε τον άνθρωπο που μας απηύθυνε την ερώτηση, ότι την καταπολεμάμε από την πρώτη στιγμή που αντιληφθήκαμε την ύπαρξή της. Ο άνθρωπος που μας απευθύνει την ερώτηση, ουσιαστικά προσπαθεί να καταλάβει αν είμαστε ρεαλιστές και αν έχουμε τη διάθεση αυτοβελτίωσης.
Μιλήστε μας για ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσατε στο χώρο εργασίας σας στο παρελθόν και πώς το ξεπεράσατε
Προσοχή! Συχνά, αυτό το ζητούμενο διατυπώνεται με τρόπο που συνεπάγεται τη σύγκρουση με έναν συνάδελφο. το να εκφραστούμε γύρω από προσωπικές κόντρες και αντιπάθειες θα μας κάνει να φανούμε κακοί ή και υπαίτιοι.
Ουσιαστικά, εκείνος που διενεργεί τη συνέντευξη ζητά να μάθει τη διαδρομή που ακολουθούμε προκειμένου να λύσουμε ένα πρόβλημα και να διαπιστώσει αν διαθέτουμε επικοινωνιακές και συνεργατικές δεξιότητες. Η προσθήκη του παράγοντα «σύγκρουσης» στην εξίσωση αυξάνει το επίπεδο δυσκολίας της ερώτησης, καθώς μας αναγκάζει να περιγράψουμε πώς επικοινωνούμε υπό πίεση.
Εμείς από την πλευρά μας, όσο παγίδα κι αν ακούγεται το συγκεκριμένο ζητούμενο, οφείλουμε να δείξουμε υπομονετικοί και σαφείς.
Υπάρχει κάποια ερώτηση που θέλετε να απευθύνετε εσείς σε εμάς;
Μερικές φορές αυτή η ερώτηση χρησιμοποιείται ως μια ένδειξη ευγένειας, ενώ άλλες φορές είναι υποχρεωτικό για τον οργανισμό να παρέχει μια ευκαιρία για ερωτήσεις. Ανεξάρτητα από το κίνητρο, οφείλουμε πάντοτε να σκαρφιστούμε μια αξιόλογη ερώτηση. Αυτή τελική η γεύση που θα αφήσουμε στον άνθρωπο ή την επιτροπή που διεξήγαγε τη συνέντευξη, επομένως οφείλουμε να χαράξουμε μια στρατηγική.
Μερικές φορές, αυτή η ερώτηση έχει σκοπό να «ψαρέψει» τί γνωρίζουμε για τον οργανισμό ή να ξεσκεπάσει τί δεν γνωρίζουμε. Αποφεύγουμε να κάνουμε ερωτήσεις στις οποίες γνωρίζουμε ήδη την απάντηση ή απορίες που θα μπορούσαμε να λύσουμε με μια γρήγορη αναζήτηση στο Google.
Μια στρατηγική ιδιαίτερα χρήσιμη, είναι μέσα από την ερώτησή μας να καταστήσουμε σαφές ότι γνωρίζουμε τις προδιαγραφές της θέσης εργασίας και πιστεύουμε ότι θα μπορούσαμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις.
Πηγή: psychologytoday