Καθόλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας μέχρι την Ανάσταση και το Πάσχα, οι τηλεοπτικοί δέκτες προβάλουν ταινίες και σειρές με κεντρικό θέμα το Θείο Δράμα. Οι περισσότεροι έχουμε συνδυάσει το Πάσχα με την σειρά «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» του Ιταλού σκηνοθέτη Φράνκο Τζεφιρέλι, διάρκειας εξήμισι ωρών συνολικά. Ομως κυρίως το Χόλιγουντ, έχει γυρίσει έναν μεγάλο αριθμό θρησκευτικών ταινιών, φιλμ σπουδαίων κινηματογραφιστών που είτε είχαν θετική ανταπόκριση στις εισπράξεις, είτε απέτυχαν εμπορικά και επιπλέον, προκάλεσαν αντιδράσεις.
Παρακάτω παρουσιάζουμε μερικές από τις πιο δημοφιλείς ταινίες που εστιάζουν στα γεγονότα λίγο πριν τη Σταύρωση του Ιησού Χριστού.
«Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» (ιτ: “Il Vangelo Secondo Matteo”, αγγ: “The Gospel According to St. Matthew”), Σκηνοθεσία: Πιερ Πάολο Παζολίνι – 1964
Το Βιβλικό δράμα σε σκηνοθεσία του Πιερ Πάολο Παζολίνι ακολουθεί τη ζωή του Ιησού Χριστού (Ενρίκε Ιραζόκι), όπως καταγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου από την Καινή Διαθήκη. Ένα μεγάλο μέρος του διαλόγου στην ταινία είναι αρκετά πιστό στο πρωτότυπο κείμενο, το οποίο επικεντρώνεται στις διδασκαλίες του Ιησού και τις παραβολές του. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ιστότοπο Film Reference, ο Παζολίνι διαμορφώνει την αφήγηση με αλλαγές στη χρονολογία, μερικές παραλείψεις και προσθήκες στο σενάριο, όπως η δική του εκδοχή του χορού της Σαλώμης. Καθώς ο Ιησούς ταξιδεύει κατά μήκος της Θάλασσας της Γαλιλαίας, συγκεντρώνει όλο και περισσότερους ακόλουθούς του και αυτό τον φέρνει σε σύγκρουση με τις αρχές.
Για τις εξωτερικές σκηνές της ταινίας, ο Παζολίνι χρησιμοποίησε πλάνα από τα χωριά της νότιας Ιταλίας, τα οποία χαρακτήριζε ανάλογα με αυτά της Παλαιστίνης την οποία είχε επισκεφτεί πριν την παραγωγή της ταινίας. Οσο για τη μουσική, επέλεξε έναν συνδυασμό που συμπλήρωνε την ανορθόδοξη προσέγγιση ολόκληρης της ταινίας.
«Σαμψών και Δαλιδά» (αγγ. “Samson and Delilah”), Σκηνοθεσία: Σεσίλ Ντε Μιλ - 1949
Ο πρωτοποριακός κινηματογραφιστής Σεσίλ Ντε Μιλ εμπνεύστηκε από την Αγία Γραφή και την ιστορία των Σαμψών και Δαλιδά για τη δημιουργία της δικής του - βραβευμένης με Οσκαρ - ταινίας με τίτλο «Σαμψών και Δαλιδά» που κυκλοφόρησε το 1949.
Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο Βίκτορ Ματσούρ και η Χέντι Λαμάρ. Η ιστορία ακολουθεί την ιστορία των Σαμψών και Δαλιδά. Η όμορφη εταίρα Δαλιδά σαγηνεύει τον στρατιώτη Σαμψών και στη συνέχεια τον προδίδει.
«Μαρία Μαγδαληνή» (“Mary Magdalene”), Σκηνοθεσία: Γκαρθ Ντέιβις, 2018
Η Ρούνεϊ Μάρα, στην ιδιαίτερη κινηματογραφική βιογραφία με τίτλο «Μαρία Μαγδαληνή», υποδύεται τη Μαρία, μια νεαρή γυναίκα που αναζητά ένα νέο τρόπο ζωής και, αψηφώντας τις ιεραρχίες και τις αξίες της παραδοσιακής της οικογένειας, γίνεται μέλος ενός κοινωνικού κινήματος με επικεφαλής τον Ιησού το Ναζωραίο (Χοακίν Φίνιξ). Σύντομα, η Μαρία βρίσκει τη θέση της μέσα στο κίνημα και το πνευματικό της ταξίδι την τοποθετεί στην καρδιά μιας ιστορίας που θα τη φέρει αντιμέτωπη με το πεπρωμένο του Ιησού και τη δική της θέση σ′ αυτό.
«Κβο Βάντις» (“Quo Vadis”), Σκηνοθεσία: Μέρβιν Λερόι, 1951
Η - υποψήφια για οκτώ Οσκαρ ταινία - αφηγείται τον έρωτα ενός Ρωμαίου αξιωματικού και μιας Χριστιανής σκλάβας, με υπόβαθρο τους διωγμούς των πρώτων Χριστιανών. Πρωταγωνιστούν οι Ρόμπερτ Τέιλορ, Ντέμπορα Κερ και Πίτερ Ουστίνοφ και πρόκειται για την πιο εμπορική ταινία εκείνης της χρονιάς φτάνοντας τα 23 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις.
«Μαρία, η Μητέρα του Ιησού» (αγγ. “Mary, Mother of Jesus”), Σκηνοθεσία: Κέβιν Κόνορ, 1999
Η τηλεταινία με θέμα το «θείο δράμα» σε σκηνοθεσία του Κέβιν Κόνορ από το 1999, εστιάζει στην Μαρία, τη μητέρα του Ιησού. Η ταινία ξεκινά με τη Μαρία πριν από τη σύλληψη του βρέφους και αφηγείται τη ζωή της ως ανύπαντρη, άγαμη μητέρα σε μια κουλτούρα που οι μοιχαλίδες λιθοβολούνταν μέχρι θανάτου για τις αμαρτίες τους. Η Μαρία έχει μια δύσκολη ζωή με αγώνες και η πίστη της δοκιμάζεται. Στη συνέχεια παρακολουθούμε την αποκάλυψη της γέννησης από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ και τέλος τη γέννηση του Σωτήρα και τα γεγονότα της ζωής του. Πρωταγωνιστούν η Περνίλα Ογκουστ και ο Κρίστιαν Μπέιλ.
«Τα Πάθη του Χριστού» (αγγ. “The Passion of Christ”), Σκηνοθεσία: Μελ Γκίμπσον, 2004
Η ταινία σε σκηνοθεσία του Μελ Γκίμπσον ακολουθεί τις τελευταίες 12 ώρες του Χριστού, από τη στιγμή της σύλληψής του μετά τον Κήπο της Γεθσημανής, την ανάκρισή Του, τα βασανιστήρια, την πορεία στο Γολγοθά, τη Σταύρωση. Οι σκληρές εικόνες και η «βαριά» σκηνοθεσία έφεραν θύελλα αντιδράσεων στο Χόλιγουντ, ωστόσο σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του ιστότοπου Indiewire, εκείνη τη χρονιά κατάφερε να ξεπεράσει σε εισπράξεις την ταινία Hellboy του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, γεγονός που έκανε τα στούντιο παραγωγής να επανεξετάσουν τη δημιουργία θρησκευτικών ταινιών.
Με πληροφορίες από το Film Reference, το Indiewire