Ο διάσημος Ολλανδός μαέστρος Μπέρναρντ Χάιτινκ, από τους σημαντικότερους αρχιμουσικούς της γενιάς του, πέθανε στο σπίτι του στο Λονδίνο, σε ηλικία 92 ετών.
Στη μεγάλη καριέρα του, που ξεπερνούσε τις έξι δεκαετίες, είχε διευθύνει τις κορυφαίες ορχήστρες του κόσμου σε Λονδίνο, Άμστερνταμ, Σικάγο και Δρέσδη.
Γεννημένος στο Άμστερνταμ το 1929, είχε τιμηθεί με πολλά βραβεία και θεωρούνταν μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες στην κλασική μουσική σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ακόμη και στους τελευταίους μήνες του στο πόντιουμ, οι εμφανίσεις του με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου είχαν χαρακτηριστεί «εκστατικές».
Είχε πάνω από 450 ηχογραφήσεις και βασική αρχή του του, σύμφωνα με το BBC, ήταν να αγκαλιάζει και να καθοδηγεί την ορχήστρα χωρίς να την πνίγει.
Τα παιδικά του χρόνια σημάδεψε η ναζιστική κατοχή. Ξεκίνησε την καριέρα του ως βιολονίστας και σφυρηλάτησε τη φήμη του ως μαέστρος στην πατρίδα του Ολλανδία. Μετά από έξι χρόνια με τη Φιλαρμονική του Ραδιόφωνου της Ολλανδίας ανέλαβε την Concertgebouw Orchestra στο Άμστερνταμ.
Είχε διατελέσει αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Λονδίνου (1967 - 1979), όπως και μουσικός διευθυντής στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (1987 - 2002), περίοδο κατά την οποία έγινε γνωστός για τις ερμηνείες του στον Βάγκνερ. Το πρώτο του κονσέρτο στο Royal Albert Hall ήταν η 65λεπτη Έβδομη Συμφωνία του Μπρούκνερ το 1966, την οποία ερμήνευσε στην ίδια αίθουσα, για τελευταία φορά, 53 χρόνια μετά.
Όπως είχε γράψει για τον Μπέρναρντ Χάιτινκ τον Ιανουάριο του 1975 ο επικεφαλής κριτικός μουσικής των New York Times, Χάρολντ Σ. Σόνμπεργκ, με αφορμή το ντεμπούτο του στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης «δεν ήταν από τα glamour boys στο πόντιουμ. Δεν χορεύει [...] αλλά είναι ένας αφοσιωμένος μουσικός, που παίρνει ακριβώς αυτό που θέλει από τους μουσικούς του».
Ενώ το 2011, ο Στιβ Σμιθ έγραφε πάλι στους Times «Κάποιο μαέστροι επιδιώκουν τον μυστικισμό στα έργα του Μπρούκνερ. Ο κύριος Χάιτινκ, με την αλάνθαστη αίσθηση της φόρμας, της μετάβασης και της ροής, αφήνει τη μουσική να μιλήσει μόνη της, με αποτελέσματα που μπορούν να προσεγγίσουν το υπερφυσικό».
Μεταξύ των πολλών βραβείων με τα οποία είχε τιμηθεί ήταν δύο Grammy (2003 και 2008), όπως και το Gramophone Award για το σύνολο του έργου του.
Με πληροφορίες από BBC, The New York Times