Πέθανε ο Νόρμαν Τζούισον, σκηνοθέτης του Βιολιστή στη Στέγη και Κάτω από τη Λάμψη του Φεγγαριού

Υπέγραψε μεγάλες επιτυχίες στο box office, όπως και ταινίες για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα. Η ειρωνεία της τύχης με την «Ιστορία ενός Εγκλήματος» και τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.
Open Image Modal
Ο Νόρμαν Τζούισον στα γυρίσματα της ταινίας «Κάτω από τη Λάμψη του Φεγγαριού». (AP Photo, File)
via Associated Press

Ο Νόρμαν Τζούισον, σκηνοθέτης μεταξύ άλλων των ταινιών «Ο Βιολιστής στη Στέγη», «Κάτω από τη Λάμψη του Φεγγαριού» και «Υπόθεση Τόμας Κράουν», απεβίωσε στις 20 Ιανουαρίου, σε ηλικία 97 ετών.

Για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες υπέγραψε μεγάλες επιτυχίες στο box office, από κωμωδίες και μιούζικαλ μέχρι ταινίες για φλέγοντας κοινωνικά ζητήματα.

Το «In the Heat of the Night» (στην Ελλάδα με τίτλο «Η Ιστορία ενός Εγκλήματος»), που το 1967 επικράτησε του «Bonnie and Clyde» και του «The Graduate» (Ο Πρωτάρης) και απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα του ταλέντου του Καναδού σκηνοθέτη να κάνει επιτυχία με ταινίες που μιλούν για δύσκολα θέματα. Η ταινία ξεπέρασε σε εισπράξεις τα 200 εκατομμύρια δολάρια (με σημερινές τιμές), και έγινε μεγάλη επιτυχία προτού καν κερδίσει συνολικά πέντε Όσκαρ (Ροντ Στάιγκερ Α′ Ανδρικού Ρόλου και Διασκευασμένου Σεναρίου, αν και όχι Σκηνοθεσίας).

Κατά ειρωνεία της τύχης, η αντι-ρατσιστική ιστορία με ήρωα έναν μαύρο ντετέκτιβ (Σίντνεϊ Πουατιέ) ο οποίος ερευνά μια δολοφονία και βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν ρατσιστή αρχηγό της αστυνομίας στον αμερικανικό Νότο (Ροντ Στάιγκερ), κέρδισε τα Όσκαρ στην τελετή που αναβλήθηκε λόγω της δολοφονίας του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ (η 40ή τελετή απονομής αναβλήθηκε για δύο ημέρες από σεβασμό στη μνήμη του Κινγκ, ο οποίος είχε δολοφονηθεί στις 4 Απριλίου και πραγματοποιήθηκε τελικά, στις 10 Απριλίου 1968).

Ο Norman Frederick Jewison γεννήθηκε στις 21 Ιουλίου 1926 στο Τορόντο του Οντάριο. Ο πατέρας του διατηρούσε επιχείρηση λιανικής. Τα πρώτα σχολικά του χρόνια άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον για το θέατρο και το σινεμά. Η εκπαίδευσή του διακόπηκε λόγω της υπηρεσίας στο Ναυτικό κατά τη διάρκεια του Β′ Παγκοσμίου Πολέμου. Στη συνέχεια αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο το 1949, όπου συμμετείχε ενεργά σε πολλές θεατρικές παραγωγές.

Όπως πολλοί εκκολαπτόμενοι Καναδοί σκηνοθέτες εκείνη την εποχή, ο Νόρμαν Τζούισον  αρχικά πήγε στο Λονδίνο. Επέστρεψε στο Τορόντο και προσλήφθηκε από το νεοσύστατο τηλεοπτικό παράρτημα της Canadian Broadcast Company. Το 1958 δούλεψε στο NBC στη Νέα Υόρκη, όπου για αρκετά χρόνια η πιο αξιοσημείωτη δουλειά του ήταν τα μουσικά αφιερώματα, μεταξύ αυτών και το εμβληματικό comeback show της Τζούντι Γκάρλαντ το 1961, η επιτυχία του οποίου τον οδήγησε στις ταινίες μεγάλου μήκους.

Έκανε την αρχή με τέσσερις κωμωδίες στη Universal, πρώτα με το «40 Pounds of Trouble» το 1962 με τον Τόνι Κέρτις και μέχρι το 1965 συνεργάστηκε με σημαντικούς σταρ της εποχής, όπως η Ντόρις Ντέι, ο Ροκ Χάντσον και ο Τζέιμς Γκάρνερ. Η στιγμή ωστόσο, που σηματοδότησε την πιο δυνατή περίοδο της μακράς καριέρας του ήταν όταν  αντικατέστησε τον Σαμ Πέκινπα στα γυρίσματα της ταινίας «The Cincinnati Kid» με πρωταγωνιστή τον Στιβ ΜακΚουίν, με τον οποίο συνεργάστηκε ξανά στο «The Thomas Crown Affair».

Πρώτη επιτυχία του ήταν το «The Russians Are Coming, the Russians Are Coming» -με τον άγνωστο ακόμη τότε Άλαν Άρκιν-, πρώτη από τις πέντε ταινίες του που ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Άλλες σημαντικές ταινίες του ήταν οι «Jesus Christ Superstar», «Best Friends», «Agnes of God» και «Other People’s Money» (Με τα λεφτά των άλλων).

Τελευταία του ταινία ήταν το «The Statement» (2003) με τον Μάικλ Κέιν. Οι ταινίες του ήταν υποψήφιες για 41 Όσκαρ, κερδίζοντας 12 βραβεία, αν και ο ίδιος δεν κέρδισε ποτέ το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.

Με πληροφορίες από Indiewire