Πέθανε ο Σεϊτζι Οζάουα: Ο μαέστρος «ξωτικό» - ένας από τους κορυφαίους στον κόσμο

Λάτρης του Μπαχ και του Μότσαρτ, αλλά και «μάγος» που κατάφερνε να συνδυάζει την κλασική μουσική με την τζαζ. Το κοινό τον λάτρεψε για την σχεδόν χορευτική παρουσία του στη σκηνή.
|
Open Image Modal
(20/04/2002-Βοστώνη, MA) Ο Seiji Ozawa αποχαιρετά μετά την αποχαιρετιστήρια παράστασή του στο Boston Symphony Hall. (042002seijiKW-Staff Photo by Kevin Wisniewski. Saved in Photo Sunday/FTP) (Photo by Kevin Wisniewski/MediaNews Group/Boston Herald via Getty Images)
MediaNews Group/Boston Herald via Getty Images via Getty Images

Ο Σέιτζι Οζάουα, ο Ιάπωνας μαέστρος που κατέπληξε το κοινό με τη λιτή εκφραστικότητά του, παραμένοντας επί τρεις δεκαετίες στο τιμόνι της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης, πέθανε σε ηλικία 88 ετών (9 Φεβρουαρίου 2024).

Ο διεθνούς φήμης μαέστρος, με «σήμα κατατεθέν» αυτό που αποκαλούσαν με χιούμορ οι θαυμαστές του «σφουγγαρίστρα», δηλαδή τα φουντωτά μαλλιά του, ηγήθηκε της φημισμένης ορχήστρας στην Βοστώνη από το 1973 έως το 2002, περισσότερο από κάθε άλλο μαέστρο στην ιστορία της. Από το 2002 έως το 2010, στην συνέχεια, διηύθυνε την Κρατική Όπερα της Βιέννης.

Πέθανε από καρδιακή ανεπάρκεια στο σπίτι του στο Τόκιο, σύμφωνα με το γραφείο του, στην Βερόζα της Ιαπωνίας.

 

Παρέμεινε ενεργός στα τελευταία του χρόνια, ιδιαίτερα στην πατρίδα του. Ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής και ιδρυτής του Φεστιβάλ Seiji Ozawa Matsumoto, ενός φεστιβάλ μουσικής και όπερας στην Ιαπωνία. Αυτός και η ορχήστρα Saito Kinen, την οποία συνίδρυσε το 1984, κέρδισαν το Grammy καλύτερης ηχογράφησης όπερας το 2016 για το “L’Enfant et Les Sortileges” (“The Child and the Spells”) του Ραβέλ.

Δεν δίστασε να «παντρέψει» σε παραστάσεις με τεράστιο κοινό - ακόμα και σε ανοιχτούς χώρους - την κλασική μουσική με την τζαζ, ενώ η ενέργειά του στην σκηνή ξεσήκωνε το κοινό, καθώς μετέδιδε έντονα συναισθήματα, ενώ δεν φοβόταν να κάνει και χιούμορ την ώρα που διηύθυνε...

Όταν ο Σεϊτζι Οζάουα απαντούσε για την σχέση του με τον Θεό:

«Προσωπικά δεν είμαι ιδιαίτερα θρησκευόμενο άτομο. Η μητέρα μου είναι χριστιανή, η γυναίκα μου επίσης, ο πατέρας μου ήταν βουδιστής. Επομένως έχω προσλαμβάνουσες από διάφορες θρησκείες. Ο πατέρας μου έλεγε ότι ο Χριστός και ο Βούδας ήταν το ίδιο πρόσωπο. 

Μέχρι αυτού του σημείου είχε καταργήσει μέσα του τα όρια. Για μένα υπάρχουν στιγμές μέσα στη μουσική που λέω: «Να, κάπου εδώ πρέπει να είναι ο Θεός». 

Ποιος Θεός δεν ξέρω.

Ο Θεός γενικά. Εκείνο που ξέρω είναι ότι αυτές οι στιγμές είναι πολύ σπάνιες. Αντε να συμβαίνουν μία – δύο φορές τον χρόνο.» 

* απόσπασμα από συνέντευξή του στο olafaq (18 Αυγούστου 2022)

 

 

Το 2022, διεξήγαγε το φεστιβάλ Seiji Ozawa Matsumoto για πρώτη φορά μετά από τρία χρόνια για να σηματοδοτήσει την 30η επέτειό του. Αυτή αποδείχθηκε ότι ήταν η τελευταία του δημόσια παράσταση.

Όταν ο Oζάουα διηύθυνε την ορχήστρα της Βοστώνης το 2006 - τέσσερα χρόνια μετά την αποχώρησή του - έλαβε την υποδοχή ενός ήρωα με ένα παρατεταμένο χειροκρότημα σχεδόν έξι λεπτών!

Γεννήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 1935 από Ιάπωνες γονείς στη Μαντζουρία της Κίνας, ενώ βρισκόταν υπό ιαπωνική κατοχή.

 

Στο βιβλίο του «The Great Conductors» του 1967, ο κριτικός Harold C. Schonberg έγραψε ότι ο Οζάουα και ο γεννημένος στην Ινδία Ζούμπιν Μέτα, ήταν οι πρώτοι Ασιάτες μαέστροι «που εντυπωσίασαν ως συνολικά μεγάλα ταλέντα».

με πληροφορίες: Associated Press