Προβλέψεις για εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου στα 100 δολάρια το βαρέλι μέσα στο 2013 κάνουν αναλυτές της Goldman Sacks λόγω της μεγάλης ζήτησης από Κίνα και Ινδία και της μικρής προσφοράς εξαιτίας της μείωσης της παραγωγής.
Σύμφωνα με το Bloomberg, που παρουσιάζει στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η κατανάλωση πετρελαίου οδεύει για ρεκόρ φέτος σε μια περίοδο που η παραγωγή έχει μειωθεί λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, την επιβράδυνση της εξόρυξης σχιστόλιθου στις ΗΠΑ και της απόφασης του ΟΠΕΚ να κρατήσει χαμηλά την παραγωγή.
Σήμερα ωστόσο, οι τιμές του πετρελαίου υποχωρούν με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent να διαπραγματεύονται με πτώση 53 σεντς, ή 0,6%, στα 85,30 δολάρια το βαρέλι.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αμερικανικού αργού West Texas Intermediate (WTI) υποχώρησαν επίσης κατά 0,6% στα 79,21 δολάρια.
Οι παράγοντες που οδηγούν το ράλι
Όμως ο πιο καθοριστικός παράγοντας για το ανοδικό ράλι στις τιμές είναι η Κίνα. Ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο αγοράζει τεράστιες ποσότητες αργού μετά το άνοιγμα της χώρας από τον Covid-19.
«Η ζήτηση από την Κίνα είναι πολύ ισχυρή», δήλωσε ο Amin Nasser, Διευθύνων Σύμβουλος της Saudi Aramco, της μεγαλύτερης εταιρείας πετρελαίου στον κόσμο.
Η ημερήσια ζήτηση της Κίνας θα φτάσει στο ιστορικό υψηλό των 16 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα μετά τη συρρίκνωση το 2022, σύμφωνα με εκτίμηση 11 συμβούλων στο Bloomberg News.
Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τους αναλυτές, ότι μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του έτους, η αγορά θα αντιμετωπίσει έλλειψη - ένα σενάριο που θα συζητήσουν οι ηγέτες του κλάδου στο ετήσιο ενεργειακό συνέδριο στο Χιούστον για το CERAWeek από την S&P Global.
Η επικείμενη κρίση δείχνει, ότι ακόμη και όταν οι χώρες στρέφονται σε καθαρότερες πηγές ενέργειας, η δίψα για πετρέλαιο παραμένει.
Υψηλή ζήτηση χαμηλή προσφορά
Κι ενώ η πτώση της προσφοράς είχε όφελος για τους παραγωγούς αργού και τους επενδυτές τους, σφυροκοπεί τους καταναλωτές και περιπλέκει τις προσπάθειες των κεντρικών τραπεζών να δαμάσουν τον πληθωρισμό.
«Η άποψή μου είναι ότι οι άνθρωποι υποτιμούν τη ζήτηση και υπερεκτιμούν την παραγωγή των ΗΠΑ», δήλωσε ο Saad Rahim, επικεφαλής οικονομολόγος του trader Trafigura Group, στο περιθώριο του συνεδρίου International Energy Week στο Λονδίνο την περασμένη εβδομάδα.
Δεν είναι όμως μόνο η Κίνα. Η Ινδία και άλλες χώρες σε όλη την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού καταναλώνουν περισσότερο πετρέλαιο καθώς ανοίγουν ξανά τα σύνορα, συμβάλλοντας στην αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης στα 101,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος και ενδεχομένως βυθίζοντας την αγορά σε έλλειμμα μέχρι το δεύτερο εξάμηνο, σύμφωνα με τον IEA.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επίσης ανακάμψει, ενισχύοντας τη χρήση καυσίμων ενώ τόσο η Ευρώπη όσο και οι ΗΠΑ καταγράφουν αυξημένη ζήτηση.
Η προσφορά ωστόσο δεν συμβαδίζει με την ζήτηση. Αν και οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας δια θαλάσσης παρέμειναν ανθεκτικές τον περασμένο μήνα, οι παρατηρητές της αγοράς θεωρούν ότι θα υπάρξει μείωση μετά την απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών της G7 στο ρωσικό πετρέλαιο.
Οι αποστολές της Ρωσίας απειλούνται καθώς η Ινδία, ένας κορυφαίος αγοραστής, αντιμετωπίζει αυξανόμενες πιέσεις από τραπεζίτες για να δείξει ότι τα φορτία της συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι που επιβλήθηκε από την G7.
Ο ΟΠΕΚ, εν τω μεταξύ, δεν υποχωρεί από τους στόχους παραγωγής που έθεσε τον Οκτώβριο. Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν δήλωσε ότι «οι στόχοι θα παραμείνουν αμετάβλητοι για το υπόλοιπο του έτους».
Από την πλευρά τους και οι ΗΠΑ δεν έρχονται να σώσουν την κατάσταση. Η παραγωγή σχιστόλιθου αυξάνεται με πολύ χαμηλό ρυθμό, καθώς οι παραγωγοί εξαντλούν τις προνομιακές περιοχές για γεωτρήσεις.
Η παραγωγή των ΗΠΑ μειώθηκε στην αρχή της πανδημίας και εξακολουθεί να είναι περίπου 800.000 βαρέλια την ημέρα κάτω από το ρεκόρ των 13,1 εκατομμυρίων που είχε επιτευχθεί στις αρχές του 2020. Φέτος, η εξόρυξη είναι πιθανό να είναι περίπου στα 560.000 βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Enverus.