Φόβους για νέα εκτόξευση των τιμών του πετρελαίου προκαλεί η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να προχωρήσει σε νέα σημαντική μείωση της παραγωγής πετρελαίου τον Ιούλιο, στο πλαίσιο της ευρύτερης συμφωνίας του ΟΠΕΚ+ για τον περιορισμό της παραγωγής.
H είδηση πυροδότησε ένα νέο ράλι στις τιμές του πετρελαίου με το Brent, να φτάνει στα 77 δολάρια το βαρέλι σήμερα -από 74 την προηγούμενη εβδομάδα- και το αμερικανικό αργό WTI διαμορφώνεται τελικά στα 73 δολάρια μετά το άλμα που έκανε νωρίς σήμερα το πρωί.
Όλα αυτά ξεκίνησαν όταν ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας, πρίγκιπας Αμπντελαζίζ μπιν Σαλμάν, ανακοίνωσε ότι η μείωση της παραγωγής κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως μπορεί να παραταθεί και μετά τον Ιούλιο, εάν χρειαστεί.
Πρόκειται για «εθελοντική» μείωση, διευκρίνισε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μετά τη σύνοδο, στη Βιέννη, των 13 χωρών μελών του ΟΠΕΚ και των δέκα συνεργαζόμενων χωρών, με επικεφαλής της Ρωσία.
Οι μειώσεις που εφαρμόζονταν από τις αρχές Μαΐου από 9 χώρες, μεταξύ των οποίων είναι η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία (συνολικά 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως) θα παραταθούν μέχρι τα τέλη του 2024, ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Μείωση έως 3,66 εκατ. βαρέλια
“Το αποτέλεσμα των συζητήσεων ήταν η παράταση της συμφωνίας μέχρι τα τέλη του 2024”, είπε ο Νόβακ, σημειώνοντας ότι ο ΟΠΕΚ+ έχει προχωρήσει συνολικά σε μείωση της παραγωγής κατά 3,66 εκατ. βαρέλια ημερησίως για να διασφαλίσει τη σταθερότητα στις αγορές.
Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν επτά ώρες και τα μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο για διαφωνίες μεταξύ των 23 χωρών που, όλες μαζί, κατέχουν το 60% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
Η Ρωσία ήταν επιφυλακτική απέναντι στην περαιτέρω μείωση της παραγωγής, καθώς με το πετρέλαιο χρηματοδοτεί τις στρατιωτικές επιχειρήσεις της στην Ουκρανία.
Η Μόσχα δεν έχει να κερδίσει κάτι από την αύξηση της τιμής. Λόγω των δυτικών κυρώσεων, επιτρέπεται να εξάγει πετρέλαιο σε τιμή ίση ή μικρότερη των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Πάνω από αυτό το όριο, απαγορεύεται στις εταιρείες (ασφάλειες, ναυτιλιακές) να της παράσχουν τις υπηρεσίες τους για τη θαλάσσια μεταφορά του μαύρου χρυσού.
«Δεν είχαμε διαφωνίες. Είναι μια κοινή απόφαση που ελήφθη προς το συμφέρον της αγοράς», διαβεβαίωσε ο Νόβακ.