Έρευνα: Φιλικότερο και οικονομικότερο από το πετρέλαιο το υγροποιημένο φυσικό αέριο για τη ναυτιλία

Έρευνα: Φιλικότερο και οικονομικότερο από το πετρέλαιο το υγροποιημένο φυσικό αέριο για τη ναυτιλία
Open Image Modal
FILE - In this April 21, 2014 file photo, Liberian LNG, or Liquefied Natural Gas, tanker Al Hamra arrives at a port in Yokohama, southwest of Tokyo. Japan may find itself the odd man out when Prime Minister Shinzo Abe presents his governmentâs blueprint for combating climate change at a summit of the worldâs leading industrialized democracies Sunday and Monday, June 7-8, 2015. The Group of Seven host, German Chancellor Angela Merkel, has indicated she supports a pledge of eventual zero carbon emissions. Japan favors the use of coal, gas and nuclear power over green energy despite rapid growth of investment in renewables since all its nuclear reactors were taken offline following the 2011 disaster in Fukushima. (AP Photo/Koji Sasahara, File)
ASSOCIATED PRESS

Η χρήση του Yγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ως καυσίμου για τα πλοία της ναυτιλίας-ακτοπλοΐας αποτέλεσε το αντικείμενο του ευρωπαϊκού έργου «Archipelago - LNG», στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΔΕΠ/ΕΚΕΤΑ).

Όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του ΕΚΕΤΑ, τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στην ειδική εκδήλωση ολοκλήρωσης του έργου (Final Event), η οποία διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στις 17 Δεκεμβρίου στο ξενοδοχείο Ερμής στην Ερμούπολη της Σύρου. Όπως προκύπτει, μεταξύ των συμπερασμάτων που προκύπτουν όσον αφορά στη χρήση LNG στη ναυτιλία- ακτοπλοΐα περιλαμβάνονται τα εξής:

Το καύσιμο αφενός είναι πιο οικονομικό από το πετρέλαιο (Diesel) με μείωση του λειτουργικού κόστους κάθε πλοίου και αφετέρου είναι φιλικό προς το περιβάλλον με 20-25% λιγότερα CO2, 80% λιγότερες εκπομπές NOx (Αζωτούχα), 100% λιγότερες εκπομπές SOx (Θειούχα) και 100% λιγότερα σωματίδια.

Όσον αφορά τη δυνατότητα προμήθειας ΥΦΑ (LNG bunkering) στα πλοία του Νοτίου Αιγαίου, η μελέτη καταδεικνύει την καταλληλότητα των λιμανιών του Πειραιά και του Ηρακλείου με διαφορετικές μεθόδους ανεφοδιασμού (Truck-To-Ship, Ship-To-Ship, Pipeline-To-Ship) ανάλογα με τις ποσότητες που θα απαιτούνται με την αυξανόμενη ζήτηση LNG.

Με την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών, την κατάρτιση του προσωπικού στα ελληνικά ναυπηγεία και με τη χρησιμοποίηση πρόσφορων χρηματοδοτικών εργαλείων, είναι δυνατή η μετατροπή ενός μέρους του στόλου της ακτοπλοΐας για καύση-κίνηση με LNG.

Η εναρμόνιση του ελληνικού δικαίου με το ευρωπαϊκό στα ζητήματα αυτά, η ανάπτυξη δίαυλου ενημέρωσης των αρμοδίων υπουργείων με την ευρωπαϊκή νομολογία και τις βέλτιστες εφαρμοζόμενες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές, καθώς και η ενημέρωση των τοπικών αρχών, επαγγελματικών φορέων και απλών πολιτών για τις εφαρμογές του LNG και γενικά του φυσικού αερίου αποτελούν ζητήματα που θα εξετασθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Παγκοσμίως, σήμερα υπάρχουν πάνω από 80 πλοία με κύριο καύσιμο το LNG, ενώ υπό παραγγελία ή κατασκευή είναι 79, εκ των οποίων τα 52 για ευρωπαϊκές εταιρείες και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα για αμερικανικές εταιρίες.

Σημειώνεται πως το έργο συγχρηματοδοτήθηκε κατά 50% από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα TEN-T (επιτροπή μεταφορών / DG-Move) και είχε διάρκεια ένα έτος.