Αρχαιολόγοι ενδεχομένως να ανακάλυψαν το χωριό στο οποίο, σύμφωνα με βιβλικά κείμενα, εμφανίστηκε ο Ιησούς μετά τη Σταύρωση.
Σύμφωνα με το Ευαγγέλιο του Λουκά, μετά τη Σταύρωση, δύο από τους μαθητές του πήγαν στο χωριό Εμμαούς. Ενώ βάδιζαν προς τα εκεί, εμφανίστηκε δίπλα τους ένας ξένος και τους ρώτησε τι είχε συμβεί στην Ιερουσαλήμ. Στην αρχή δεν κατάλαβαν ποιος ήταν, ωστόσο όταν έφτασαν στο χωριό και σταμάτησαν να φάνε, ο ξένος τους αποκάλυψε την αλήθεια - ότι ήταν ο ίδιος ο Ιησούς.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Live Science, σε επιστημονικό άρθρο που πρόκειται να δημοσιευθεί στο πλαίσιο της σειράς «New Studies in the Archaeology of Jerusalem and its Region», δύο αρχαιολόγοι παρουσιάζουν τη θεωρία πως ένας αρχαιολογικός χώρος ονόματι Κιριάθ- τζιαρίμ ίσως να είναι το Εμμαούς, η τοποθεσία του οποίου ήταν ανέκαθεν αντικείμενο διαφωνιών- και στο παρελθόν είχαν προταθεί διάφορες τοποθεσίες.
Αν και, σε γενικές γραμμές, οι ιστορικοί συμφωνούν πως ο Ιησούς ήταν όντως ιστορικό πρόσωπο, εξακολουθούν να υφίστανται διαφωνίες ως προς το ποιες ιστορίες της Βίβλου είναι πραγματικές και ποιες όχι - όπως η εμφάνισή του στο Εμμαούς.
Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να δείχνουν πως το Κιριάθ- τζιαρίμ ίσως να είναι το Εμμαούς: Για παράδειγμα, στο Ευαγγέλιο του Λουκά αναφέρεται πως το χωριό ήταν σε απόσταση 60 σταδίων από την Ιερουσαλήμ, που αντιστοιχεί περίπου σε 13 χλμ. Όπως σημειώνουν ο αρχαιολόγος Ίσραελ Φίνκελσταϊν, ομότιμος καθηγητής στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ, και ο Τόμας Ρέμερ, καθηγητής Βιβλικών Σπουδών στο Collège de France, η απόσταση αυτή είναι η ίδια απόσταση με αυτήν μεταξύ του Κιριάθ-τζιαρίμ και της παλιάς πόλης της Ιερουσαλήμ.
Πρόσφατες ανασκαφές στο Κιριάθ-τζιαρίμ αποκάλυψαν επίσης μια σειρά οχυρώσεων που είχαν ανακατασκευαστεί κατά το πρώτο ήμισυ του δεύτερου αιώνα πΧ, και, σύμφωνα με το Βιβλίο των Μακκαβαίων, μεγάλο μέρος της περιοχής ήταν υπό τον έλεγχο της αυτοκρατορίας των Σελευκιδών, οι οποίοι είχαν οχυρώσει πολλές πόλεις και οικισμούς- μεταξύ των οποίων και το Εμμαούς.
Οι ερευνητές δεν είναι απόλυτα σίγουροι πως το Κιριάθ-τζιαρίμ είναι το Εμμαούς και όχι κάποιος άλλος οικισμός που είχε οχυρωθεί από τους Σελευκίδες. Ωστόσο η απόσταση από την Ιερουσαλήμ ενισχύει την υπόθεση αυτή, δεδομένου και ότι οι άλλοι οικισμοί που αναφέρονται στο Βιβλίο των Μακκαβαίων ως οχυρωμένοι από τους Σελευκίδες δεν φαίνονται να ταιριάζουν/ ταυτίζονται με το Κιριάθ- Τζιαρίμ. Επιπλέον, στον αρχαιολογικό χώρο έχουν βρεθεί αντικείμενα που υποδεικνύουν πως στον οικισμό εκείνο ζούσαν κάτοικοι την περίοδο κατά την οποία λέγεται ότι έζησε ο Ιησούς- οπότε και είναι αρκετά πιθανό να ήταν τότε ένα «ζωντανό» χωριό, ώστε να το επισκεφθούν οι μαθητές του Ιησού.
Βεβαίως, υπάρχουν και στοιχεία που αποδυναμώνουν την υπόθεση, όπως σημειώνουν οι ίδιοι οι ερευνητές- όπως για παράδειγμα η έλλειψη κάποιας εμφανούς σύνδεσης μεταξύ των ονομάτων (Εμμαούς- Κιριάθ-τζιαρίμ), ενώ υπάρχουν και άλλοι χώροι που φαίνονται να έχουν κάποια σύνδεση: Για παράδειγμα ο ιστορικός Ευσέβιος έγραψε πως το Εμμαούς είναι η Νικόπολη, ενώ ο Ιώσηπος είχε γράψει πως Ρωμαίοι στρατιώτες που αποσύρονταν από την ενεργό υπηρεσία πήγαιναν και ζούσαν στο Εμμαούς, σε απόσταση 30 σταδίων από την Ιερουσαλήμ, κοντά στην Καλουνίγια (ένα χωριό το οποίο εγκαταλείφθηκε μόλις το 1948).