Στον απολογισμό της χρήσης 2024 προχώρηση η διοίκηση της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο Πέτρο Τζανετάκη να επισημαίνει ότι η εταιρεία άλλαξε πορεία από το 2018 και μετά.
Ηταν η εποχή που ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ προχώρησε σε μια νέα δομή και διαφορετική οργάνωση, ενώ νέο κεφάλαιο στην ιστορία της υπήρξαν τα ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία εντάχθηκε για χρηματοδότηση η εταιρεία και η προσήλωση στην πράσινη ενέργεια και το υδρογόνο.
Χαρακτηριστικά, ενώ μέχρι το 2018 η εταιρεία είχε εταιρείες σε καύσιμα οχημάτων και αεροσκαφών, στη συνέχεια μπήκε με την NRG στην ενέργεια, εξαγόρασε την εταιρεία Anemos με αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα, μπήκε στο υδρογόνο σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, παράγει βιοκαύσιμα και με μια σειρά άλλων ενεργειών έχει χαράξει μια διαφορετική πορεία από αυτή που ξεκίνησε, μόνο στα καύσιμα.
Ας δούμε αναλυτικά τα στοιχεία της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ για τη χρήση 2024:
Βασικοί παράγοντες διαμόρφωσης των οικονομικών μεγεθών Εταιρείας και Ομίλου
ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Η μείωση του κύκλου εργασιών (κατά 9,74%) τη χρήση 2024 έναντι της χρήσης 2023 οφείλεται στη μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 4,63% (από 13.238 χιλ. σε ΜΤ 12.625 χιλ.) σε συνδυασμό με τη μείωση του μέσου όρου των τιμών των προϊόντων πετρελαίου (σε Δολάρια Η.Π.Α) κατά 5% περίπου. Η μέση ισοτιμία του Ευρώ έναντι του Δολαρίου Η.Π.Α. διαμορφώθηκε τη χρήση 2024 σε 1,08 σχεδόν αμετάβλητη έναντι της μέσης ισοτιμίας τη χρήση 2023.
Ο όγκος πωλήσεων προϊόντων του Διυλιστηρίου διαμορφώθηκε σε ΜΤ 12.197 χιλ. το 2024 έναντι ΜΤ 12.762 χιλ. το 2023. Η διάθεση των προϊόντων πραγματοποιήθηκε και στις τρεις αγορές στις οποίες παραδοσιακά δραστηριοποιείται η Εταιρεία (Εσωτερική, Εξαγωγές, Ναυτιλία) επιβεβαιώνοντας τον εξαγωγικό προσανατολισμό της δεδομένου ότι οι πωλήσεις Εξωτερικού και Ναυτιλίας διαμορφώθηκαν στο 80,58% του συνολικού όγκου πωλήσεων.
Επισημαίνεται ότι ο μειωμένος όγκος πωλήσεων τη χρήση 2024 έναντι της χρήσης 2023 οφείλεται στο χαμηλότερο βαθμό διαθεσιμότητας (utilisation rate) των μονάδων του Διυλιστηρίου της μητρικής το τελευταίο τρίμηνο της χρήσης 2024 λόγω του περιστατικού που εκδηλώθηκε στις 17.09.2024. Επιπρόσθετα, σημαντική επίδραση στο λειτουργικό αποτέλεσμα της Εταιρείας τη χρήση 2024 είχε η συνεχιζόμενη εξομάλυνση των περιθωρίων των βασικών προϊόντων διύλισης, συγκριτικά με τα ιστορικά υψηλά περιθώρια των χρήσεων 2022 και 2023, και η αρνητική επίπτωση από την αποτίμηση των αποθεμάτων. Μέρος της εν λόγω επίδρασης αντισταθμίστηκε από ασφαλιστικές αποζημιώσεις (business interruption insurance coverage).
Ως συνέπεια των ανωτέρω, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) της Εταιρείας διαμορφώθηκαν τη χρήση 2024 σε Ευρώ 671,9 εκατ. και τα Κέρδη προ Φόρων σε Ευρώ 608,9 εκατ.
Η πτώση της κερδοφορίας της μητρικής σε επίπεδο Κερδών προ Φόρων σε συνδυασμό με την σημαντική φορολογική επιβάρυνση λόγω επιβολής της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης που ψηφίστηκε με το Νόμο 5122/19.07.2024 περιόρισε την καθαρή κερδοφορία της χρήσης 2024 της Εταιρείας η οποία διαμορφώθηκε σε Ευρώ 277,1 εκατ.
ΟΜΙΛΟΣ
Η μείωση του ενοποιημένου κύκλου εργασιών (κατά 8,48%) τη χρήση 2024 έναντι της χρήσης 2023 οφείλεται στις ίδιες παραμέτρους που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του κύκλου εργασιών της μητρικής.
Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) τη χρήση 2024 διαμορφώθηκαν σε Ευρώ 966,6 εκατ.
Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων διαμορφώθηκαν τη χρήση 2024 σε Ευρώ 641,1 εκατ. ενώ τα ενοποιημένα Κέρδη μετά από Φόρους περιορίστηκαν στα Ευρώ 287,3 εκατ. λόγω επιβολής της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης που ψηφίστηκε με το Νόμο 5122/19.07.2024.
Δανειακή Θέση και Κεφαλαιακή Διάρθρωση Εταιρείας και Ομίλου
Επενδυτική Δαπάνη
Η συνολική επενδυτική δαπάνη της Εταιρείας τη χρήση 2024 διαμορφώθηκε σε Ευρώ 196 εκατ. Τα μεγαλύτερα ποσά της δαπάνης αφορούσαν:
Ευρώ 70,8 εκατ. στο έργο κατασκευής της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου.
Ευρώ 29,8 εκατ. στις συνήθεις εργασίες συντήρησης, αναβάθμισης και μετατροπών (revamping) των μονάδων του Διυλιστηρίου (περιλαμβάνεται και ποσό Ευρώ 9,2 εκατ. που αφορά στις εργασίες αποκατάστασης της μονάδας διύλισης αργού μετά το περιστατικό που συνέβη στο Διυλιστήριο στις 17.09.2024.)
Ευρώ 28,7 εκατ. σε σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) με σκοπό την ενίσχυση των όρων ασφαλείας και υγιεινής, καθώς επίσης και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων του Διυλιστηρίου.
Ευρώ 28,6 εκατ. στο έργο κατασκευής νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης δυναμικότητας 57 MW.
Ευρώ 14,4 εκατ. σε έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμένος του Διυλιστηρίου καθώς επίσης και την κατασκευή νέου προβλήτα σε περιοχή κοντά στο Διυλιστήριο.
Ευρώ 8,5 εκατ. σε περιβαλλοντικά έργα με σκοπό τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του Διυλιστηρίου, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία.
Ευρώ 6,9 εκατ. σε έργα για την παραγωγή και μεταφορά εναλλακτικών καυσίμων όπως είναι το υδρογόνο.
Ευρώ 3,5 εκατ. σε έργα κατασκευής νέων δεξαμενών.
Η συνολική επενδυτική δαπάνη της Εταιρείας για τη χρήση 2025 αναμένεται να παραμείνει στα επίπεδα των Ευρώ 200 εκατ. με το μεγαλύτερο μέρος αυτής να αφορά: (α) τις εργασίες αποκατάστασης λειτουργίας της μονάδας διύλισης αργού λόγω του περιστατικού που εκδηλώθηκε στις 17.09.2024, (β) την ολοκλήρωση των εργασιών και το commissioning της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου και, (γ) το βασικό σχεδιασμό και την παραγγελία εξοπλισμού και υλικών για την κατασκευή της νέας μονάδας Ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή Υδρογόνου.
Επιχειρηματικές Εξελίξεις – Προοπτικές
- Κλάδος Καυσίμων
Βασική προτεραιότητα για τη χρήση 2025 αποτελεί η περάτωση των εργασιών για την πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας της μονάδας Διύλισης αργού πετρελαίου(CDU). Οι εν λόγω εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του Γ’ τριμήνου 2025 και κατά το διάστημα υλοποίησής τους η παραγωγική δυναμικότητα του Διυλιστηρίου της Εταιρείας αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 65%-80% της συνολικής ονομαστικής δυναμικότητάς του όπως αυτή διαμορφώνεται με συνυπολογισμό της διύλισης αργού πετρελαίου και της επεξεργασίας εναλλακτικών καυσίμων (μαζούτ, νάφθα και VGO). Ο χαμηλότερος βαθμός απασχόλησης των μονάδων του Διυλιστηρίου σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη εξομάλυνση των περιθωρίων διύλισης, συγκριτικά με τα ιστορικά υψηλά περιθώρια των χρήσεων 2022 και 2023, αναμένεται να επιδράσουν περιοριστικά επί των λειτουργικών αποτελεσμάτων (EBITDA) του Α’ εξαμήνου 2025 της Εταιρείας. Μέρος της επίδρασης του χαμηλότερου βαθμού απασχόλησης θα αντισταθμιστεί από ασφαλιστικές αποζημιώσεις (business interruption insurance coverage).
- Κλάδος Κυκλικής Οικονομίας
Τον Ιανουάριο 2025 η ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε., μέσω της 100% θυγατρικής εταιρείας με την επωνυμία MANETIAL LIMITED, ολοκλήρωσε την απόκτηση του 94,44% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας με την επωνυμία ΗΛΕΚΤΩΡ Ανώνυμη Εταιρεία Ενεργειακών και Περιβαλλοντικών Εφαρμογών (ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.). Η ανωτέρω συναλλαγή είχε εγκριθεί με την από 17 Ιουλίου 2024 απόφαση της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε.
Με την ανωτέρω εξαγορά ο Όμιλος εδραιώνει τη θέση του στον κλάδο της κυκλικής οικονομίας στον οποίο ήδη δραστηριοποιείται μέσω των εταιρειών LPC, ΒΕΡΝΤ και ΘΑΛΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.
- Κλάδος ηλεκτρισμού
Το Δεκέμβριο 2024 ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου ισχύος 877 MW της ΘΕΡΜΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ Α.Ε. στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 50%. Η εμπορική λειτουργία της μονάδας αναμένεται εντός της χρήσης 2025.
Μέρισμα
Η πρόταση για διανομή μερίσματος συνιστά πάντα μία πράξη ισορροπίας για τις εταιρείες καθώς οι διοικήσεις οφείλουν να συνεκτιμούν οικονομικές επιδόσεις προηγούμενων ετών, τρέχουσες οικονομικές συνθήκες, καθώς επίσης και επενδύσεις που υλοποιούνται ή ενδεχομένως αναληφθούν στο εγγύς μέλλον.
Η Διοίκηση της Εταιρείας συνεπής στην πολιτική της για τη μεγιστοποίηση της μερισματικής απόδοσης των μετόχων της θα προτείνει στην ερχόμενη Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση τη διανομή συνολικού μερίσματος για τη χρήση 2024 ποσού Ευρώ 1,40 ανά μετοχή. Σημειώνεται ότι έχει ήδη καταβληθεί και αναγνωρισθεί ως προμέρισμα χρήσης 2024 ποσό Ευρώ 0,30 ανά μετοχή η πληρωμή του οποίου πραγματοποιήθηκε στις 03.01.2025 και ως εκ τούτου το υπόλοιπο ποσό μερίσματος χρήσης 2024 θα διαμορφωθεί σε Ευρώ 1,10 ανά μετοχή.
Το προτεινόμενο συνολικό ποσό μερίσματος ανά μετοχή για τη χρήση 2024 αντιστοιχεί σε μερισματική απόδοση 6,78% με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Εταιρείας στις 31.12.2024. Συνυπολογίζοντας το ανωτέρω προτεινόμενο ποσό μερίσματος για τη χρήση 2024, η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε. από την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2001, θα έχει διανείμει μέσω χρηματικών διανομών με τη μορφή προσωρινών μερισμάτων, μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου το συνολικό ποσό των 19,73 Ευρώ/μετοχή, το οποίο αντιστοιχεί σε μέση μερισματική απόδοση 6,24%.