Ποιες είναι οι θέσεις των μεγαλύτερων θρησκειών του κόσμου για τα τρανς άτομα

Ορισμένες στάσεις θρησκειών απέναντι στους τρανς εκπλήσσουν.
Open Image Modal
Η Laxmi Narayan Tripathi, ηγέτης του "Kinnar Akhara", ενός μοναστικού τάγματος της κοινότητας των τρανσέξουαλ, στο φεστιβάλ Kumbh Mela στο Pragraj της Ινδίας, 5 Φεβρουαρίου 2019.
via Associated Press

Το Βατικανό εξέδωσε τη Δευτέρα ένα νέο έγγραφο με το οποίο απορρίπτει την ιδέα της αλλαγής του βιολογικού φύλου του ατόμου - ένα πλήγμα για τα τρανσέξουαλ άτομα που ήλπιζαν ότι ο Πάπας Φραγκίσκος θα έθετε τις βάσεις για μια πιο θετική προσέγγιση από την Καθολική Εκκλησία.

Σε όλο τον κόσμο, οι μεγάλες θρησκείες έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις όσον αφορά την ταυτότητα φύλου και την ένταξη ή τον αποκλεισμό των διαφυλικών ατόμων.

Χριστιανισμός

Την αποδοκιμαστική στάση της Καθολικής Εκκλησίας απέναντι στη μετάβαση φύλου συμμερίζονται και ορισμένες άλλες εκκλησίες. Για παράδειγμα, οι Νότιοι Βαπτιστές - το μεγαλύτερο προτεσταντικό δόγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες - υιοθέτησε ένα ψήφισμα το 2014, το οποίο αναφέρει ότι ”ο σχεδιασμός του Θεού ήταν η δημιουργία δύο διακριτών και συμπληρωματικών φύλων, του αρσενικού και του θηλυκού”. Υποστηρίζει ότι η ταυτότητα φύλου ”καθορίζεται από το βιολογικό φύλο και όχι από την αυτοαντίληψη του ατόμου”

Ωστόσο, πολυάριθμες κύριες προτεσταντικές εκκλησίες καλωσορίζουν τα τρανς άτομα ως μέλη, ακόμα και ως κληρικούς. Η Ευαγγελική Λουθηρανική Εκκλησία της Αμερικής εξέλεξε έναν ανοιχτά τρανσέξουαλ άνδρα ως επίσκοπο το 2021.

Ισλάμ

Στο Ισλάμ δεν υπάρχει μια ενιαία κεντρική θρησκευτική αρχή και οι πολιτικές διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή. 

Ο Abbas Shouman, γενικός γραμματέας του Συμβουλίου Ανώτερων Μελετητών του Αλ Αζχάρ στο Κάιρο, δήλωσε ότι ”για εμάς, ... η μετατροπή του φύλου απορρίπτεται πλήρως”.

″Είναι ο Θεός που έχει καθορίσει το ... φύλο του εμβρύου και η παρέμβαση για να αλλάξει αυτό είναι μια αλλαγή της δημιουργίας του Θεού, η οποία απορρίπτεται πλήρως”, πρόσθεσε ο Shouman.

Αντίθετα στο Ιράν, ο ιδρυτής της σιιτικής θεοκρατίας, Αγιατολάχ Ρουχολάχ Χομεϊνί, εξέδωσε θρησκευτικό διάταγμα, ή φετφά, το 1988, ανοίγοντας τον δρόμο για την επίσημη υποστήριξη της χειρουργικής επέμβασης για τη μετάβαση φύλου.

 

Open Image Modal
Σε αυτή τη φωτογραφία της 15ης Ιανουαρίου 2019, ένας Ινδός hijra περπατά στις όχθες αφού κάνει βουτιά μαζί με άλλα μέλη του νεοσύστατου μοναστικού τάγματος "Kinnar akhara" την ευοίωνη ημέρα Makar Sankranti κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Kumbh Mela στο Prayagraj, στο κρατίδιο Uttar Pradesh, Ινδία. Σε αντίθεση με άλλα akharas, τα οποία είναι ανοικτά μόνο σε ινδουιστές άνδρες, το Kinnar, που ιδρύθηκε το 2015, είναι ανοικτό σε όλα τα φύλα και τις θρησκείες. Αυτή είναι η πρώτη φορά που το νεοσύστατο Kinnar Akhara, ή μοναστικό τάγμα, στήνει στρατόπεδο στην τεράστια προσωρινή πόλη στο Prayagraj, με επικεφαλής την ακτιβίστρια τρανσέξουαλ Laxmi Narayan Tripathi.
via Associated Press

 

Ινδουισμός

Στην ινδουιστική κοινωνία της Νότιας Ασίας, ενώ οι παραδοσιακοί ρόλοι προβλέπονταν και εξακολουθούν να προβλέπονται για τους άνδρες και τις γυναίκες, τα άτομα με μη δυαδική έκφραση φύλου αναγνωρίζονται εδώ και χιλιετίες και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στα ιερά κείμενα. Τα άτομα τρίτου φύλου έχουν τιμηθεί σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας της Νότιας Ασίας με πολλούς να ανεβαίνουν σε σημαντικές θέσεις εξουσίας υπό ινδουιστές και μουσουλμάνους ηγεμόνες. Μια έρευνα του 2014 υπολόγισε ότι μόνο στην Ινδία ζουν περίπου 3 εκατομμύρια άτομα τρίτου φύλου.

Τα σανσκριτικά, η αρχαία γλώσσα των ινδουιστικών γραφών, διαθέτει το λεξιλόγιο για να περιγράψει τρία φύλα - αρσενικό, θηλυκό και ουδέτερο φύλο.
Η πιο κοινή ομάδα ατόμων τρίτου φύλου στην Ινδία είναι γνωστή ως “hijras”. Ενώ ορισμένοι επιλέγουν να υποβληθούν σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου, άλλοι γεννιούνται διαφυλικοί. Οι περισσότεροι δεν θεωρούν τους εαυτούς τους ούτε άνδρες ούτε γυναίκες.

Ορισμένοι Ινδουιστές πιστεύουν ότι τα άτομα τρίτου φύλου έχουν ειδικές δυνάμεις και την ικανότητα να ευλογούν ή να καταριούνται, γεγονός που έχει οδηγήσει σε στερεότυπα με αποτέλεσμα η κοινότητα τους να φοβάται και να περιθωριοποιείται. Πολλοί ζουν σε συνθήκες φτώχειας χωρίς κατάλληλη πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη, στέγαση και απασχόληση.

Το 2014, η Ινδία, το Νεπάλ και το Μπαγκλαντές, το οποίο είναι χώρα με μουσουλμανική πλειοψηφία, αναγνώρισαν επίσημα τα άτομα τρίτου φύλου ως πολίτες που αξίζουν ίσα δικαιώματα. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ινδίας δήλωσε ότι ”είναι δικαίωμα κάθε ανθρώπου να επιλέγει το φύλο του” και ότι η αναγνώριση της ομάδας ”δεν είναι κοινωνικό ή ιατρικό ζήτημα, αλλά ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων”.

Βουδισμός

Ο Βουδισμός παραδοσιακά ακολουθεί δυαδικούς ρόλους των δύο φύλων, ιδίως στις μοναστικές παραδόσεις του, όπου οι άνδρες και οι γυναίκες διαχωρίζονται και τους ανατίθενται συγκεκριμένοι ρόλοι.

Αυτές οι πεποιθήσεις παραμένουν ισχυρές στην παράδοση Τεραβάντα, όπως φαίνεται στην προσπάθεια του Συμβουλίου της Thai Sangha, του κυβερνώντος βουδιστικού σώματος στην Ταϊλάνδη, να απαγορεύσει τις χειροτονίες των τρανσέξουαλ ατόμων. Πιο πρόσφατα, η παράδοση της Tεραβάντα έχει κάπως χαλαρώσει τους περιορισμούς κατά των ατόμων που δεν συμμορφώνονται με το φύλο τους, χειροτονώντας τους στο φύλο που καταγράφηκε κατά τη γέννησή τους.

Ωστόσο, οι σχολές Μαχαγιάνα και Βατζραγιάνα του βουδισμού έχουν επιτρέψει περισσότερες εξαιρέσεις, ενώ η αίρεση Τζόντο Σίνσου έχει υπάρξει ακόμη πιο συμπεριληπτική στη χειροτονία τρανσέξουαλ μοναχών τόσο στην Ιαπωνία όσο και στη Βόρεια Αμερική. Στον θιβετιανό βουδισμό, ο Tashi Choedup, ένας ανοιχτά ομοφυλόφιλος μοναχός, χειροτονήθηκε αφού ο δάσκαλός τους απέφυγε να ρωτήσει για την ταυτότητα φύλου του, όπως ορίζει το βουδιστικό δόγμα.

Πολλά βουδιστικά δόγματα, ιδίως στη Δύση, περιλαμβάνουν σκόπιμα τρανσέξουαλ άτομα στα Sangha ή στις συγκεντρώσεις τους.

Ιουδαϊσμός

Ο Μεταρρυθμιστικός Ιουδαϊσμός αποδέχεται τα τρανσέξουαλ άτομα και επιτρέπει τη χειροτονία τρανς ραββίνων. Σύμφωνα με τον David J. Meyer, ο οποίος υπηρέτησε για πολλά χρόνια ως ραβίνος στο Μάρμπλχεντ της Μασαχουσέτης, η εβραϊκή παραδοσιακή σοφία επέτρεπε δυνατότητες ταυτότητας και έκφρασης φύλου που διέφεραν από αυτές που συνήθως συνδέονται με το φύλο που αποδίδεται κατά τη γέννηση.

″Τα μυστικιστικά μας κείμενα, η Καμπάλα, πραγματεύονται την έννοια της μετάβασης από το ένα φύλο στο άλλο”, έγραψε σε έναν ιστότοπο που πρόσκειται στη μεταρρύθμιση.

Τα πράγματα είναι διαφορετικά, ως επί το πλείστον, στον Ορθόδοξο Ιουδαϊσμό. ”Τα περισσότερα τρανσέξουαλ άτομα θα βρουν τις ορθόδοξες κοινότητες εξαιρετικά δύσκολες”, λέει η Human Rights Campaign, μια μεγάλη αμερικανική ομάδα υπεράσπισης των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων.

″Τα τρανσέξουαλ άτομα περιορίζονται ακόμη περισσότερο από την έμφαση του Ορθόδοξου Ιουδαϊσμού στο δυαδικό φύλο και τον αυστηρό διαχωρισμό μεταξύ ανδρών και γυναικών”, λέει η HRC. ”Για παράδειγμα, ένα τρανσέξουαλ άτομο που δεν έχει κάνει ιατρική μετάβαση αποτελεί πρόκληση για έναν ραβίνο που πρέπει να αποφασίσει αν το άτομο αυτό θα κάθεται με άνδρες ή γυναίκες κατά τη διάρκεια της τελετής”.

Ο ραβίνος Avi Shafran, εκπρόσωπος της ορθόδοξης εβραϊκής οργάνωσης Agudath Israel of America, έγραψε πέρυσι μια ανάρτηση στο ιστολόγιο μετά την εμφάνισή του σε ένα πάνελ της ισραηλινής τηλεόρασης για να συζητήσει θέματα σχετικά με τους τρανσέξουαλ.

″Δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που είναι βαθιά συγκρουόμενοι σχετικά με την ταυτότητα φύλου τους. Αξίζουν να είναι ασφαλείς από το κακό και, αντιμετωπίζοντας προκλήσεις που οι υπόλοιποι από εμάς δεν αντιμετωπίζουμε, αξίζουν ενσυναίσθηση και συμπόνια”, έγραψε ο Shafran. ”Αλλά η Τορά και η προέκτασή της, η χαλατσά, ή αλλιώς ο εβραϊκός θρησκευτικός νόμος, είναι ξεκάθαροι για το γεγονός ότι το να γεννιέσαι σε ανδρικό σώμα απαιτεί να ζεις τη ζωή ενός άνδρα, και το να γεννιέσαι γυναίκα συνεπάγεται να ζεις ως γυναίκα”.

″Στον Ιουδαϊσμό, κάθε φύλο έχει να παίξει τον ιδιαίτερο ρόλο της ζωής του”, πρόσθεσε. ”Τα σώματα που μας έδωσε ο Θεός είναι ενδείξεις για το τι είμαστε και τι δεν είμαστε και για το πώς θέλει να ζήσουμε τη ζωή μας”.