Αγνοείται ακόμα το υποβρύχιο Titan, που μετέφερε πλούσιους τουρίστες/λάτρεις της περιπέτειας στο ναυάγιο του Τιτανικού, το οποίο κείτεται στον βυθό του Ατλαντικού από το 1912, σε βάθος 3.800 μέτρων.
Οι έρευνες από τις αμερικανικές και τις καναδικές αρχές είναι σε εξέλιξη, καθώς το υποβρύχιο/βαθυσκάφος είχε οξυγόνο για 96 ώρες όταν έπεσε στη θάλασσα την Κυριακή, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Κονκάνον, σύμβουλο της εταιρείας OceanGate, στην οποία ανήκει το σκάφος. Επίσης, ο αντιναύαρχος Τζον Μάουγκερ, της αμερικανικής ακτοφυλακής, είπε ότι οι έρευνες είναι ιδιαίτερα δύσκολες επειδή πρόκειται για ιδιαίτερα απομακρυσμένη περιοχή.
Το παγοθραυστικό Polar Prince, που υποστήριζε το Titan, έχασε επαφή με το υποβρύχιο περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του.
Το 2022 το BBC είχε τραβήξει βίντεο μέσα από το Titan.
Οι πέντε επιβαίνοντες
Χέιμις Χάρντινγκ: Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος και πρόεδρος της Action Aviation είναι μεταξύ των αγνοουμένων, σύμφωνα με τον θετό του γιο. Ο Χάρντινγκ είχε γράψει στα social media πως ήταν περήφανος που πάει στον Τιτανικό ως «mission specialist, σημειώνοντας πως λόγω του κακού καιρού η αποστολή αυτή μάλλον θα ήταν η πρώτη και η μόνη επανδρωμένη αποστολή στον Τιτανικό το 2023. «Άνοιξε ένα “παράθυρο” καιρού μόλις και θα επιχειρήσουμε κατάδυση αύριο».
Το 2016 ο Χάρντινγκ είχε συνοδέψει τον πρώην αστροναύτη Μπαζ Όλντριν στον Νότιο Πόλο, όταν ο Όλντριν έγινε ο γηραιότερος άνθρωπος που φτάνει στην Ανταρκτική, σε ηλικία 86 ετών. Ο Χάρντινγκ επίσης συμμετείχε στην αποστολή «One More Orbit» το 2019, που σημείωσε ρεκόρ για την ταχύτερη πτήση γύρω από τη Γη περνώντας πάνω από τους δύο πόλους. Επίσης έχει τρία ρεκόρ Γκίνες, έχει καταδυθεί στην Τάφρο των Μαριανών και έχει έχει πετάξει στο Διάστημα με σκάφος New Shepard της Blue Origin.
Σαχζάντα Νταβούντ και ο γιος του, Σουλεμάν: Η οικογένειά τους επιβεβαίωσε πως είναι στο σκάφος. Ο Σαχζάντα είναι αντιπρόεδρος ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους του Πακιστάν, της Engro Corporation, με επενδύσεις σε λιπάσματα, κατασκευή οχημάτων, ενέργεια και ψηφιακές τεχνολογίες. Ζει στη Βρετανία με τη σύζυγο και τα δύο παιδιά τους. Είναι επίσης ένας από τους «trustees» του Ινστιτούτου SETI, που έχει ως αντικείμενο την αναζήτηση ιχνών εξωγήινης νοημοσύνης.
Πολ Ανρί Ναρζολέ: Ο 77χρονος Γάλλος εξερευνητής είναι, σύμφωνα με αναφορές, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες. Είναι διευθυντής υποθαλάσσιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού. Πρώην αξιωματικός του Γαλλικού Ναυτικού, ήταν δύτης μεγάλων βαθών και ναρκαλιευτής. Μετά τη συνταξιοδότησή του ηγήθηκε αποστολής στον Τιτανικό το 1987 και είναι ένας εκ των κορυφαίων ειδικών για το ναυάγιο. Σε συνέντευξή του το 2020 στο ραδιόφωνο France Bleu για τους κινδύνους των καταδύσεων είχε πει «δεν φοβάμαι να πεθάνω, νομίζω ότι θα συμβεί μία ημέρα».
Στόκτον Ρας: Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OceanGate είναι επίσης στο σκάφος, σύμφωνα με αναφορές. «Είναι ένα εντυπωσιακά όμορφο ναυάγιο» είπε πει στο Sky νωρίτερα μέσα στο έτος. «Μπορείς να δεις μέσα, βουτήξαμε και είδαμε τη μεγάλη σκάλα και κάποιους από τους πολυελαίους να κρέμονται ακόμα».
OceanGate και Titan
Η OceanGate εδρεύει στην πολιτεία Ουάσινγκτον των ΗΠΑ και λέει ότι χρησιμοποιεί επόμενης γενιάς επανδρωμένα υποβρύχια και πλατφόρμες για να επιτυγχάνει πρόσβαση στα βάθη του ωκεανού, σε βάθος μέχρι και 4.000 μέτρων. Έχει ολοκληρώσει επιτυχώς πάνω από 14 αποστολές και 200 καταδύσεις σε Ειρηνικό, Ατλαντικό και Κόλπο του Μεξικού, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.
Όσον αφορά στο σκάφος, αν και αποκαλείται από τους περισσότερους υποβρύχιο (submarine), ακριβολογώντας και με βάση τη ναυτική ορολογία είναι «submersible» (καταδυόμενο/ βαθυσκάφος). Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, ένα υποβρύχιο επιχειρεί αυτόνομα, αποπλέοντας και καταπλέοντας σε λιμάνια μόνο του, ενώ ένα σκάφος σαν το Titan είναι πολύ μικρότερο και ρίχνεται στην περιοχή όπου θα καταδυθεί από ένα «μητρικό» σκάφος υποστήριξης. Μπορεί να καταδύεται σε βάθος 4 χλμ «με άνετο περιθώριο ασφαλείας», σύμφωνα με την εταιρεία. Το βάρος του είναι 9.072 κιλά.
Η αποστολή ήταν η τρίτη της OceanGate για την καταγραφή της επιδείνωσης της κατάστασης του ναυαγίου, το οποίο σταδιακά καταβροχθίζεται από βακτήρια που τρώνε το μέταλλο. Κάποιοι προβλέπουν πως το ναυάγιο θα έχει εξαφανιστεί μέσα σε δεκαετίες. Η πρώτη ομάδα τουριστών, το 2021, είχε πληρώσει 100.000 – 150.000 δολάρια ανά άτομο για μια θέση στο ταξίδι. Στην ιστοσελίδα της OceanGate το εισιτήριο για την αποστολή του 2023 ήταν στα 250.000 δολάρια το άτομο.
Στην αποστολή του 2022 είχε αναφερθεί πρόβλημα στη μπαταρία, ωστόσο ακολούθησαν και άλλες με επιτυχία. Ωστόσο o Ντέιβιντ Πογκ, δημοσιογράφος του CBS που είχε κάνει το ταξίδι πέρυσι, είχε σημειώσει πως το σκάφος δεν κατάφερε να βρει το ναυάγιο: «Δεν υπάρχει GPS στον βυθό, οπότε το πλοίο επιφανείας υποτίθεται πως καθοδηγεί το υποβρύχιο στο ναυάγιο μέσω γραπτών μηνυμάτων...μα σε εκείνη την κατάδυση οι επικοινωνίες κόπηκαν κάπως. Το υποβρύχιο δεν βρήκε ποτέ το ναυάγιο». Επίσης, ανέφερε πως το «liability waiver» είχε αυστηρές προειδοποιήσεις για θέματα ασφαλείας, ενώ τόνισε πως ο χειρισμός του γινόταν με ένα κουμπί και ένα χειριστήριο σαν αυτά των βιντεοπαιχνιδιών.
Όσον αφορά στο τι μπορεί να έχει συμβεί: Κανονικά τα υποβρύχια έχουν έρμα που μπορούν να απελευθερώσουν και να αναδυθούν- και αυτό μπορεί να έχει γίνει και το Titan να πλέει στην επιφάνεια, κάπου που δεν έχει βρεθεί ακόμα. Ωστόσο, αν υπήρξε ρήγμα/ διαρροή στο κύτος, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα – και αν έχει βρεθεί στον πυθμένα και δεν μπορεί να αναδυθεί μόνο του, ακόμα και αν έχει παραμείνει ακέραιο, είναι ελάχιστα τα σκάφη που μπορούν να καταδυθούν τόσο βαθιά (ενώ επίσης είναι αδύνατον να επιχειρήσουν δύτες).
(με πληροφορίες από Reuters, Associated Press)