Θα ακούσετε συχνά εμάς τους ειδικούς να αναφερόμαστε στον «ποιοτικό χρόνο» με τα παιδιά, ειδικά την εποχή που ο ελεύθερος χρόνος έχει γίνει ένα πολύτιμο και σπάνιο αγαθό! Είναι εφικτό να γίνει αυτό;
Φυσικά και είναι. Ας δούμε μερικές ιδέες τέτοιου χρόνου και πως μπορούμε να αξιοποιούμε τις κοινές ώρες ή στιγμές με τα παιδιά μας με επωφελή για τα ίδια τρόπο.
περιορίστε τις έτοιμες απαντήσεις στα παιδιά και προτιμήστε συχνά να ακούσετε τη δική τους οπτική (εσύ τι πιστεύεις ότι σημαίνει αυτό;) κι έπειτα βγάλτε από κοινού ένα λογικό συμπέρασμα
μην βομβαρδίζετε το παιδί με πληροφορίες μόνο και μόνο για να ”ξέρει από 2χρονων να μετράει” ενθαρρύνετε τη φιλομάθεια και την περιέργεια και η γνώση θα έρθει μόνη της φυσικά
μιλήστε από νωρίς σε όρους συναισθημάτων και καλλιεργήστε τη συναισθηματική νοημοσύνη. Βρείτε απλές αιτιώδεις σχέσεις (”πως νιώθουμε όταν κάποιος...; ” ”Τι κάνουμε όταν..;)
βρείτε χρόνο για παιχνίδι στο πάτωμα, χωρίς σενάριο επινοήστε επί τόπου ”εναλλακτικά” σενάρια αλλάζοντας την κανονική χρήση των αντικειμένων και παίξτε συμβολικά. Γίνεται ένα ζωντανό ”μοντέλο” για το παιδί εξερευνώντας πεδία άγνωστα και για εσάς και μοιραστείτε τη χαρά της ανακάλυψης
ανάλογα το φύλο του παιδιού βρείτε τον αποκλειστικό χρόνο μέσα στην εβδομάδα με τον γονέα του αντίθετου φύλου. Δημιουργήστε σχετικές αναμνήσεις
υιοθετήστε μια ρουτίνα εβδομαδιαίως και περπατήστε απλώς στην φύση ή την πόλη και μιλήστε για το περιβάλλον (όχι στη διαδρομή για τη δραστηριότητα)
ενθαρρύνετε τη συμμετοχή του παιδιού σε δραστηριότητες σε σχέση με τη διατροφή ψωνίστε μαζί, παρασκευάστε απλά γεύματα και μιλήστε για τα σχετικά οφέλη
κατασκευάστε πράγματα. Βρείτε ιδέες ιδιοκατασκευών στο Internet και μοιραστείτε τη χαρά της δημιουργίας
ξεφαντώστε και εκτονωθείτε μαζί με το παιδί σε πράγματα που κανονικά δεν συνηθίζουμε. Χορέψτε χοροπηδήστε κάντε γκριμάτσες και πείτε λέξεις που δεν υπάρχουν.
δείξτε σε κάθε ευκαιρία την αξία της προσφοράς. Δωρίστε μαζί τα παλιά παιχνίδια σας ή ρούχα, ταΐστε ένα αδέσποτο της γειτονιάς
Τέλος, βρείτε μια στιγμή μέσα στη μέρα και ονομάστε τη ”εξομολόγηση” όπου θα ανακαλύπτετε μαζί νέους τρόπους να λέτε σ αγαπώ, σε λατρεύω κοκ.
***
Ο Γιάννης Μπούγος είναι Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής, εξειδικευμένος στην Ειδική Αγωγή παιδιών με Αναπτυξιακές Δυσκολίες, Αυτισμό καθώς και συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας. Διευθύνει το Εξειδικευµένο Κέντρο Αυτισµού και Συναφών Διαταραχών «Σύναψις» όπου διευθύνει και συντονίζει τη διεπιστηµονική οµάδα.