Οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου της χώρα μας επέστρεψαν στα θρανία πάντα ακολουθώντας τα μέτρα του Υπουργείου και από την Δευτέρα 1 Ιουνίου ακολουθούν οι μαθητές Δημοτικών, τα Νηπιαγωγεία, τα σχολεία Ειδικής Αγωγής όλων των βαθμίδων, οι Παιδικοί κι οι Βρεφικοί Σταθμοί.
Όμως όλοι αναρωτιόμαστε αν η κοινωνική απομόνωση που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες λόγω της πανδημίας του κορονοϊού θα επηρεάσει τα παιδιά μας και τη συμπεριφορά τους.
Αποκαρδιωτικές φωτογραφίες έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο από παιδιά σε σχολείο στη Γαλλία όπου έχουν ζωγραφιστεί στο έδαφος κουτάκια μέσα στα όρια των οποίων μπορεί κάθε παιδάκι να παίζει. Δεν μπορούν πλέον να αγκαλιαστούν ή να παίξουν μαζί.
Δεδομένου των τρόπων που μπορεί η κοινωνική απομόνωση να επηρεάσει την προσωπικότητα και τις ανάγκες των παιδιών μας τονίζει η Λάιατ Χιούς Τζόσι, συγγραφέας και ειδικός σε θέματα της οικογένειας, το πως θα τη διαχειριστούμε είναι μεγάλης σημασίας. «Το σχολείο και ο παιδικός σταθμός δεν αφορούν μόνο την εκπαίδευση των παιδιών», λέει στη HuffPost UK. «Τα παιδιά χρειάζονται τη ρουτίνα του σχολείου, να δουν τους φίλους και τους δασκάλους τους. Για αυτό το σχολείο είναι κάτι παραπάνω από τα μαθήματα»
Η Χιούς πιστεύει ότι η κοινωνική απομόνωση στα σχολεία είναι πιθανό να το μετατρέψει σε ένα χώρο με δυσάρεστες εμπειρίες για τα παιδιά απομακρύνοντας τη χαρά από τα προσωπάκια τους. Είναι, όμως, αυτός λόγος για να μην τα στείλουμε πίσω στο σχολείο; Μάλλον όχι.
Ο δρ. Γουίτμπρεντ προειδοποιεί για το μελλοντικό αντίκτυπο της κοινωνικής απομόνωσης στα παιδιά. «Όσο περισσότερο διαρκέσει, ειδικά για τα παιδιά σε οικογένειες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, οι συνέπειες - συγκεκριμένα για την ψυχική τους υγεία – θα είναι πολύ σοβαρές».
Άλλοι ερευνητές αναφέρουν ότι η κοινωνική απομόνωση είναι πιθανό να επηρεάσει λιγότερο τα μικρά παιδιά και περισσότερο τους έφηβους ισχυριζόμενοι ότι τα πρώτα στάδια της κοινωνικής μας ανάπτυξης γίνονται μέσα στην οικογένεια αλλά καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν οι φίλοι τους γίνονται πιο σημαντικοί.
Ωστόσο, η Χιούς προσθέτει ότι ο τρόπος που τα παιδιά διαχειρίζονται αυτή τη νέα κανονικότητα μπορεί να μην είναι θέμα ηλικίας αλλά χαρακτήρα και προσωπικότητας.
«Μερικά παιδιά θα το διαχειριστούν καλύτερα», λέει. «Μερικά θα το προσπεράσουν και θα είναι πολύ χαλαρά, ενώ άλλα θα αντιδράσουν. Μερικά μπορεί να βλέπουν την κοινωνική πλευρά του σχολείου ως βασικό παράγοντα και αν τους την αποκλείσεις και τους βάλεις να κάθονται δύο μέτρα μακριά, να παίζουν μόνα τους και να κάνουν μόνο μάθημα, τότε μπορεί γίνουν δυστυχισμένα και να μην θέλουν να γυρίσουν. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό».
Η περίοδος που διανύουμε είναι πρωτόγνωρη και είναι σχεδόν αδύνατο να γνωρίζουμε ακριβώς πώς και εάν θα επηρεάσει τα παιδιά μας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε εμείς οι γονείς είναι να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον στο σπίτι όπου τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν και να είναι χαρούμενα.
Η συγγραφέας Γουέντι Γουάλς, ψυχολόγος ειδική στις σχέσεις των ανθρώπων, έγραψε στο «Heathline» ότι οι γονείς μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για ένα παιχνίδι αλληλεπίδρασης, να σεβαστούν την ανάγκη για χώρο και χρόνο ηρεμίας τους - ειδικά για τα μεγαλύτερα παιδιά -, να καταλάβουν την ανάγκη των παιδιών τους να μπουν στο διαδίκτυο και να τα ενθαρρύνουν να γυμνάζονται καθημερινά.
Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι όλες οι οικογένειες αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις σε αυτή τη κρίσιμη περίοδο. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μην εκθέτουμε τα παιδιά μας σε καβγάδες ή εντάσεις . Σύμφωνα με τον Μπρένταν Στριτ, διευθυντή του φιλανθρωπικού οργανισμού «Nuffield Health», τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι το σπίτι διακατέχεται από μια θετικότητα και μια ανακούφιση σχετικά με όσα γίνονται έξω από αυτό. Με όλη αυτή την εξωτερική διαταραχή χρειάζεται όσο το δυνατόν γίνεται να κυλούν ομαλά τα πράγματα στο σπίτι ώστε να κρατήσουμε τα παιδιά μακριά από περιττούς φόβους και ανησυχίες.
ΠΗΓΗ: HuffPost UK