Η Honda έχει αλλάξει. Θυμάμαι το 2013, στη Νότια Γαλλία, στην παρουσίαση του τότε νέου Civic, η Honda, λανσάροντας ένα νέο μοτέρ πετρελαίου 1.6 lt, ούτε που συζητούσε –φανερά- την είσοδο στα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ βενζίνης, μικρού κυβισμού, στα οποία είχε εισχωρήσει ο ανταγωνισμός. Ωστόσο, οι Ιάπωνες δούλευαν το σενάριο αυτό, διότι δεν θα έμεναν στα ατμοσφαιρικά μοτέρ, όπως δούλευαν και από χρόνια στην υβριδική τεχνολογία.
Μάλιστα, ήταν οι πρώτοι που την είχαν συστήσει στο κοινό, με το Insight, από το 1999 κιόλας.
Τώρα η Honda, έχει διεισδύσει στον εξηλεκτρισμό, με τη δική της φιλοσοφία, θέλοντας έως το 2030 το 40% των πωλήσεών της να είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά και το 2050 να καταστεί πλήρως ηλεκτρική μάρκα.
Στο εγγύς μέλλον, το 2023, πρόκειται να λανσάρει και τρία αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, που αναμένεται να παρουσιάσουν μεγάλο ενδιαφέρον.
Προ το παρόν μένουμε στις εξηλεκτρισμένες εκδόσεις που φέρουν την τεχνολογία e:HEV της Honda, η οποία παρουσιάζεται υπέρλαμπρη στο ολοκαίνουργιο Civic 11ης γενιάς, από το οποίο ομολογουμένως εντυπωσιάστηκα, τόσο από πλευράς αισθητικής όσο και οδηγικής συμπεριφοράς.
Με 50 χρόνια στις πλάτες του, το Civic φέρνει μια τεράστια κληρονομιά, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 27,5 εκατομμύρια οχήματα σε 170 χώρες, και είναι βέβαιο ότι και το τωρινό θα ακολουθήσει λαμπρή πορεία.
Κι έχει όλα τα εχέγγυα, διότι από εμφάνιση παίρνει εξαιρετικό βαθμό. Η σιλουέτα, αυτή τη φορά έγινε fastback, δηλαδή με κεκλιμένο πίσω μέρος. Το καπό είναι χαμηλωμένο κατά 2,5 εκ., χαμηλότερες είναι και οι γυάλινες επιφάνειες, το μήκος αυξήθηκε κατά 3,1 εκ. (4,551 μ.), το πλάτος παρέμεινε ίδιο (1,802 μ.), ενώ το μακρύτερο μεταξόνιο κατά 3,5 εκ. (2,724 μ.), σε συνδυασμό με τον κοντό πίσω πρόβολο, δημιουργούν μια πιο ευρύχωρη καμπίνα. Επίσης, το υψηλότερο σημείο της γραμμής οροφής έχει τοποθετηθεί πιο μπροστά συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο, και ο χώρος για τα κεφάλια των πίσω επιβατών είναι ικανοποιητικός και οριακός στους άνω του 1,85 μ. ύψος.
Τολμηρό μπροστά, με νέας σχεδίασης αεραγωγούς που κατανέμουν καλύτερα τον αέρα, πιο αιχμηρό προφυλακτήρα, φώτα LED και φώτα ημέρας και πίσω. Πολύ πιο στιβαρό στο πίσω μέρος, χάρη στο φαρδύτερο μετατρόχιο, ενώ και οι τροχοί (17 ή 18 ιντσών) και τα ελαστικά φαίνονται μεγαλύτερα. Τα πίσω φώτα και η αεροτομή, είναι ενσωματωμένα στην πόρτα, από ρητίνη. Παρά το φαρδύτερο μετατρόχιο, το συνολικό πλάτος του οχήματος παραμένει στα 1,8 μ., που είναι το ίδιο με του προηγούμενου μοντέλου, αλλά η άνεση στην καμπίνα είναι σαφώς βελτιωμένη.
Στα επιμέρους χαρακτηριστικά, παρατηρούμε ότι οι λαβές των θυρών είναι χωνευτές με αισθητήρες αφής για το άνοιγμα, ενώ οι πλαϊνοί καθρέπτες στερεώνονται απευθείας στις εμπρός πόρτες, για καλύτερη ορατότητα πίσω.
Στην καμπίνα, το περιβάλλον διαμορφώνεται από πιο ποιοτικά υλικά, σε πλαστικά και ταπετσαρίες, υπάρχει η αίσθηση της απλότητας με τις οριζόντιες γραμμές και το επίπεδο ταμπλό, ο πίνακας οργάνων από 7 (αναλογικός) έως 10,2 ίντσες (ψηφιακός, σε ανώτερες εκδόσεις εξοπλισμού), φέρει στοιχεία για την ένδειξη ανάκτησης ενέργειας και την κατανάλωση ενέργειας, στη κεντρική κονσόλα υπάρχουν δύο ποτηροθήκες, ενώ ο ευρύχωρος κεντρικός αποθηκευτικός χώρος περιλαμβάνει ένα υποβραχιόνιο με μηχανισμό που ανοίγει αυτόματα το πάνω τμήμα κατά 60 μοίρες. Καλύτερη και η ορατότητα για τους επιβάτες
Για την άνεση, είναι το πρώτο Civic που υιοθετεί το κάθισμα σταθεροποίησης σώματος (Body Stabilising Seat) της Honda για τους εμπρός επιβάτες, που περιλαμβάνει μία επίπεδη δομή ρητίνης για να υποστηρίζει ολόκληρο το κάτω μέρος του σώματος των επιβατών, από τη λεκάνη μέχρι την οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης.
Οσο για τη χωρητικότητα του πορτ-μπαγκάζ, με 400 λίτρα όγκου, είναι αρκετή για μια οικογένεια.
Οι μηχανικοί βελτίωσαν το αμάξωμα σε ακαμψία κατά 19%, ενώ έκαναν παρεμβάσεις στα συστήματα διεύθυνσης και ανάρτησης, προκειμένου η αίσθηση στον δρόμο να είναι πιο άμεση και παράλληλα περιορίστηκαν οι θόρυβοι που περνούν στην καμπίνα.
Επίσης, στη μείωση του συνολικού βάρους συνέβαλαν το κατά 43% ελαφρύτερο καπό, από αλουμίνιο, όπως και η πίσω πόρτα από ρητίνη, που είναι κατά 20% ελαφρύτερη από πριν.
Βελτιωμένο και το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας Agile Handling Assist (AHA) της Honda, που κρατά σταθερό το στρίψιμο και την αλλαγή λωρίδας.
Μια ακόμα, μεγάλη αλλαγή στο νέο Civic, είναι ότι από 3 συμβατικά μοτέρ, περνάμε μόνο σε ένα. Το υβριδικό σύστημα, περιλαμβάνει 2.0 lt μοτέρ που έρχεται από το αντίστοιχο, υβριδικό CR-V, αλλά τροποποιημένο. Ο νέος κινητήρας άμεσου ψεκασμού, λειτουργεί στον κύκλο Ατκινσον, και έχει 41% μεγαλύτερη θερμοδυναμική απόδοση. Ο κινητήρας αυτός, στο υβριδικό σύστημα, συνδυάζεται με μία υψηλής ενεργειακής πυκνότητας μπαταρία ιόντων λιθίου και δύο συμπαγείς, ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες.
Επίσης, διαθέτει μια πιο εξελιγμένη έκδοση της Έξυπνης Μονάδας Ισχύος της Honda (Intelligent Power Unit - IPU), που επιτρέπει στον ηλεκτροκινητήρα να ανταπεξέρχεται με επιτυχία σε υψηλότερα φορτία σε μεγαλύτερο εύρος σεναρίων οδήγησης, και μία νέα Μονάδα Ελέγχου Ισχύος (Power Control Unit - PCU).
Η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι 184 ίπποι (135KW) και οδηγώντας διαπιστώσαμε λίγο παραπάνω κατανάλωση, από τα 4,7 λίτρα στα 100 χλμ. που δίνει η Honda, ενώ οι εκπομπές ρύπων έχουν μετρηθεί από 108 γρ./χλμ.
Μολονότι στους δρόμους της Ισπανίας δεν μπόρεσα να διαπιστώσω στο έπακρο την επιτάχυνση, το αυτοκίνητο δείχνει σπιρτόζικο, με τα 315 Nm ροπής και η εργοστασιακή τιμή αγγίζει τα 7,8 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό, είναι η εντελώς αθόρυβη εκκίνηση και εν γένει η ήπια λειτουργία του συστήματος, που εναλλάσσει μόνο του από λειτουργία EV (ηλεκτρική), Hybrid (και με την παρέμβαση του θερμικού μοτέρ) και Engine Drive (μόνο με το θερμικό μοτέρ). Μάλιστα, ο αρχιμηχανικός της Honda, μου εξήγησε ότι η διαφορά με το αντίστοιχο υβριδικό σύστημα της Toyota, έγκειται στο γεγονός ότι στη Honda πρωτεύουσα λειτουργία έχουν τα ηλεκτρικά μοτέρ και δευτερεύουσα ο κινητήρας βενζίνης, όπως και το γεγονός ότι δεν έχει κιβώτιο ταχυτήτων με πολύδισκο συμπλέκτη, αλλά κιβώτιο μίας σχέσης.
Στην πόλη και σε γενικά χαμηλές ταχύτητες, το Civic κινείται περισσότερο χρόνο σε EV Drive λειτουργία, χωρίς να εκπέμπει ρύπους και μόλις τσιμπήσεις παραπάνω το γκάζι, τότε αλλάζει σε Hybrid Drive, με την παρέμβαση του ισχυρού ηλεκτροκινητήρα,. Σε υψηλές ταχύτητες, όπως στον αυτοκινητόδρομο, το σύστημα αλλάζει σε Engine Drive, λειτουργώντας με τον κινητήρα βενζίνης.
Επέλεξα να οδηγήσω και με τα τέσσερα προγράμματα οδήγησης: Normal, Sport, Eco και Individual, που μεταβάλλουν την απόκριση του γκαζιού και βέβαια την κατανάλωση. Το Normal χρησιμοποιείται κατά κόρον, ενώ μέσα στο κέντρο της πόλης, επιλέγεις Eco και ξενοιάζεις. Κι όσο για το Sport, με τη λειτουργία Active Sound Control, τότε ακούς και έναν διαφορετικό ήχο στον κινητήρα, που πράγματι ταιριάζει σε σπορ χαρακτήρα. Το νέο πρόγραμμα Individual προσαρμόζει τα χαρακτηριστικά του Civic, στον τρόπο που θέλει να κινηθεί ο οδηγός, κι έχει ενδιαφέρον να το δοκιμάσεις.
Η Honda εφοδιάζει το Civic με αναβαθμισμένο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, που περιλαμβάνει οθόνης αφής με άμεση απόκριση και διαγώνιο 9 ιντσών (δέχεται και φωνητικές εντολές), τα Apple CarPlay και Android Auto είναι στάνταρ, για απρόσκοπτη συνδεσιμότητα smartphone, ενώ οι εκδόσεις εξοπλισμού Elegance και Sport διαθέτουν αναβαθμισμένο σύστημα οκτώ ηχείων, και η έκδοση Advance, φέρει 12 premium ηχεία που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με την BOSE.
Η 11η γενιά του Honda Civic εφοδιάζεται με την αναβαθμισμένη τεχνολογία SENSING, οι νέοι αισθητήρες σόναρ βελτιώνουν την αξιοπιστία και την εμβέλεια των συστημάτων ADAS, έχει βελτιωθεί η παθητική ασφάλεια του αυτοκινήτου και υπάρχουν 11 αερόσακοι, μεταξύ των οποίων και ένας κεντρικός αερόσακος μπροστά, που εμποδίζει το κεφάλι οδηγού και συνοδηγού να συγκρουστούν μεταξύ τους, σε μία πλευρική σύγκρουση του αυτοκινήτου.
Το νέο Civic εφοδιάζεται επίσης με ευρυγώνια εμπρός κάμερα, με 100 μοίρες θέαση, το Forward Collision Warning System ανιχνεύει οχήματα μπροστά, προειδοποιεί ή και ενεργοποιεί το Collision Mitigation Braking System για να φρενάρει ελαφρά, το Cross Traffic Monitor προειδοποιεί πιο έγκαιρα για αυτοκίνητα που πλησιάζουν και από τις δύο κατευθύνσεις, όταν βγαίνει με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης ή κάποιο δρομάκι, το Traffic Jam Assist σε συνθήκες αργής, πυκνής κυκλοφορίας, βοηθά το όχημα να μένει στη λωρίδα του, και μετά τα 60 χλμ./ώρα, το σύστημα αλλάζει άμεσα σε Lane Keeping Assist System, που έχει και υποβοήθηση διόρθωσης πορείας, και πολλά ακόμα.
Συμπερασματικά, οδηγώντας το, ευχαριστήθηκα να κινούμαι με αρκετά χιλιόμετρα στην είσοδο μιας στροφής και να διατηρώ τη δύναμη στην έξοδο, το χαμηλότερο κέντρο βάρους, μου έδωσε μια πιο σίγουρη αίσθηση, η ανάρτηση είναι αρκετά σφικτή, αλλά θα ικανοποιήσει τον μέσο οδηγό, η λειτουργία του αυτοκινήτου απόλυτα πολιτισμένη, χωρίς θορύβους και κραδασμούς.
Πρόκειται για ένα Civic πολύ ανώτερου επιπέδου, με πλούσιο εξοπλισμό και αξιοπιστία Honda, που έρχεται για να βάλει προβληματισμό στον ισχυρό ανταγωνισμό της μικρομεσαίας κατηγορίας.
Το νέο Honda Civic αναμένεται στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2022, με τις τιμές να ανακοινώνονται πλησιάζοντας στην άφιξή του.