Στην Ελλάδα του lock down, τον περασμένο Μάρτιο, γεννήθηκε μία ιδέα που ταξίδεψε σε κάθε άκρη του πλανήτη. Ο λόγος για τον διεθνή διαγωνισμό αρχιτεκτονικών ιδεών Pandemic Αrchitecture. Λίγο πριν την ολοκλήρωσή του και την επίσημη ανακοίνωση των νικητών, κυκλοφορεί ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο μιλούν αρχιτέκτονες από κάθε χώρα και φυλή για τις ιδέες που μπορούν να προστατεύσουν την υγεία, την ελευθερία , την επικοινωνία και τα συναισθήματα των ανθρώπων και στους πιο δύσκολους καιρούς.
Νέες φόρμουλες δόμησης και πτυσσόμενα κτίρια για να στήνονται, να ξεστήνονται και να μετακινούνται εύκολα. Μία μελέτη για το ευαίσθητο θέμα των δομών φιλοξενίας, αλλά και η αναζήτηση λύσεων γύρω από τη μόλυνση του νερού. Κοινότητες διαφορετικά οργανωμένες, πάντα λειτουργικές με την επικοινωνία και τη συνεργασία στο επίκεντρό τους, μέσα από λύσεις όπως pop up καταστήματα που δεν παύουν ποτέ να λειτουργούν ή την οργάνωση της καθημερινότητας σε ένα κάθετο χωριό που παραμένει πάντα εξωστρεφές, ανοιχτό, παραγωγικό, αλλά και ασφαλές. Η φύση εισέρχεται στο σπίτι – ιδέα διαχρονικά φλέγουσα για πόλεις του πλανήτη, στις οποίες η αστικοποίηση έχει λάβει δραματική εξέλιξη: ο ήλιος, ο άνεμος, το νερό και άλλες όψεις της φύσης μπορούν να υπάρξουν και στον εσωτερικό χώρο, με ενεργειακά συμφέροντα τρόπο και για χάρη της σωματικής και πνευματικής υγείας των ανθρώπων. Παράλληλα, τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως οι «πράκτορες» της αλλαγής και δημιουργούνται χώροι αφιερωμένοι σε αυτά.
Αυτές είναι μερικές μόνο από τις ιδέες που σε συντομία παρουσιάζονται στο μίνι ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκε για να συνοψίσει την ατμόσφαιρα και τα έργα του διαγωνισμού Pandemic Architecture.
Το ντοκιμαντέρ δημιουργήθηκε από το Σταύρο Συμεωνίδη για την Design Ambassador και το Archisearch.gr
Ο διεθνής διαγωνισμός αρχιτεκτονικών ιδεών Pandemic Architecture ανακοινώθηκε εν μέσω πανδημίας και lock down. Σκοπός του ήταν να δώσει ένα βήμα έκφρασης σε όλες εκείνες τις ιδέες που διαφορετικά θα έμεναν «κλειδωμένες» στο μυαλό και τους 4 τοίχους του σπιτιού δυναμικών και δημιουργικών ανθρώπων. Γι’ αυτό και η συμμετοχή ήταν ελεύθερη. Στον διαγωνισμό έγιναν περισσότερες από 800 αιτήσεις και κατατέθηκαν 450 προτάσεις από 60 χώρες. Αρχιτέκτονες κάθε ηλικίας και κάθε φυλής από κάθε σημείο του πλανήτη, από τις ΗΠΑ ως τη Νότιο Κορέα, από τη Γαλλία και την Ισπανία, μέχρι τη Ρωσία και την Ινδία ένωσαν τις δυνάμεις τους για να αποδείξουν ότι όσο μακριά κι αν βρισκόμαστε, ακόμα κι αν δεν έχουμε γνωριστεί ποτέ, αλλά και ούτε πρόκειται να συναντηθούμε φυσικά, θα υπάρχουν πάντα οι τρόποι να επικοινωνούμε μέσα από τις ιδέες μας για χάρη της ανθρωπότητας, της κοινωνίας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.
«Σε επόμενο στάδιο, ο διαγωνισμός φιλοδοξεί να αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου think tank για τον τρόπο που οργανώνουμε τη ζωή μας σε πόλεις, κοινότητες και κατοικίες, οι οποίες στηρίζονται στην αξία της ανθρώπινης ζωής, τη γνώση και τη συναισθηματική σταθερότητα, την επικοινωνία και τη συνεργασία, την ελεύθερη έκφραση και κίνηση, την εναρμονισμένη ατομική και κοινωνική εξέλιξη, εν ολίγοις τη δημοκρατία», λέει ο Βασίλης Μπαρτζώκας ιδρυτής της Design Ambassador και του Archisearch.gr, επιμελητής της έκθεσης μαζί με την αρχισυντάκτρια του Archisearch.gr και αρχιτέκτονα Τίνα Μαρινάκη.
Η κριτική επιτροπή αποτελείται από την αρχιτέκτονα και μηχανικό Λυδία Καλλιπολίτη, τον designer Ora Ito, τον αρχιτέκτονα και designer Roberto Palomba και την αρχιτέκτονα και ερευνήτρια Σοφία Βυζοβίτη. Στην επιτροπή συμμετείχε, επίσης, το γραφείο UN Studio με τη Μαριάνθη Τατάρη, καθώς και ο Tom Lindblom, Lifestyle Sector leader της Gensler στη Λατινική Αμερική, ο Κυριάκος Χατζηπαρασκευάς από το Heatherwick Studio και η Μαριάνθη Τσίγκαρη, Partner στο ARD group στο γραφείο Foster + Partners.
Τα αποτελέσματα το διαγωνισμού θα ανακοινωθούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Περισσότερα για τις προτάσεις, τους κριτές και το διαγωνισμό μπορείτε να διαβάσετε εδώ.