Με την αεροπορική κίνηση να έχει επανέλθει στα υψηλά ποσοστά της μετά την πανδημία, οι αεροπορικές εταιρείες είναι διπλά κερδισμένες καθώς έχουν καταφέρει να κερδίζουν δισεκατομμύρια δολάρια από τις «κρυφές χρεώσεις» στους ταξιδιώτες για την προεπιλογή θέσεων και τις χειραποσκευές τους.
Τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ η πρακτική εφαρμόζεται ευρέως με εκατομμύρια ταξιδιώτες να αναγκάζονται να υποκύπτουν στις «μη νόμιμες» χρεώσεις χωρίς να μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
Την περασμένη εβδομάδα, το Ισπανικό Υπουργείο Δικαιωμάτων των Καταναλωτών επέβαλλε τελικά πρόστιμα μαμούθ σε 5 ευρωπαικές εταιρείες χαμηλού κόστους, μεταξύ των οποίων οι EasyJet, Norwegian, Vueling, Volotea και Ryanair, για «καταχρηστικές πρακτικές που αφοορύν επιπλέον χρεώσεις για χειραποσκευές και κράτηση διπλανών θέσεων για γονείς με ανήλικα παιδιά.
Το πρόστιμο αγγίζει τα 179 εκατ ευρώ με την Ryanair να καλείται να πληρώσει 108 εκατ ευρώ, την EasyJet , 29 εκατομ. ευρώ, η Vueling θυγατρική της British Airways IAG, 39 εκατ. ευρώ, ενώ η Norwegian Airlines και η Volotea 1,6 εκατ. ευρώ και 1,2 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Επίσης, το ισπανικό υπουργείο κατηγόρησε τις αεροπορικές εταιρείες για «δυσανάλογες και καταχρηστικές» χρεώσεις στην εκτύπωση εισιτηρίων αλλα και γιατί απέφευγαν να αναφέρουν αναλυτικά τις χρεώσεις των ναύλων στους ιστότοπούς τους, αμφιλεγόμενες πρακτικές που γίνονται ολοένα και πιο κοινές τα τελευταία χρόνια.
Οι αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι θα ασκήσουν ξανά έφεση κατά των προστίμων στην Ισπανία (είχαν ασκήσει και το Μάιο αλλά απορρίφθηκαν), υποστηρίζοντας ότι «αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία» όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της easyJet, Johan Lundgren στο CNBC.
Στο στόχαστρο και των αμερικανικών αρχών 5 αεροπορικές
Σύμφωνα με έκθεση της αρμόδιας επιτροπής της Αμερικανικής Γερουσίας αρκετές αεροπορικές εταιρείες δίνουν ακόμη και οικονομικά κίνητρα στους εργαζομένους τους για να δείχνουν υπερβολικό ζήλο με το βάρος των επιτρεπόμενων χειραποσκευών χρεώνοντας τους επιπλέον χρήματα ακόμη και για μερικά γραμμάρια ή λίγους πόντους στις cabin αποσκευές.
Από το 2018 έως το 2023, πέντε Αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες είχαν επιπλέον κέρδη πάνω από 12 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο από τα τέλη επιλογής θέσεων, ένα κόστος που στην ουσία περιλαμβάνεται στην τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου.
Η έκθεση της Μόνιμης Υποεπιτροπής Ερευνών της Γερουσίας, ανέφερε ότι το 2023, η United Airlines χρέωνε έως και 319 δολάρια για τις θέσεις μπροστά στις πόρτες εξόδου που έχουν μεγαλύτερο χώρο, η Spirit Airlines χρέωνε για τις ίδιες θέσεις έως και 299 δολάρια επιπλέον, η Delta Air Lines έως και 264 δολάρια, η Frontier Airlines 141 δολάρια και η American Airlines έως και 140 δολάρια.
«Οι επιπλέον χρεώσεις για προεπιλογή θέσεων γίνονται όλο και πιο ακριβές ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες αρχίζουν να τα ζητούν. Αυτές οι πέντε αεροπορικές εταιρείες χρεώνουν επιπλέον τους επιβάτες για θέσεις που έχουν μεγαλύτερο χώρο, για θέσεις στο διάδρομο, στα παράθυρα ακόμα και για να μπορούν οι οικογένεις με ανήλικα παιδιά να καθίσουν μαζί» αναφέρει η έκθεση των 55 σελίδων.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει αναφερθεί και στο παρελθόν στο γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες εφαρμόζουν πρακτικές ενάντια στα δικαιώματα των καταναλωτών.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε ισχύ έναν κανονισμό βάση του οποίου οι αεροπορικές εταιρείες θα αναγκάζονται να αποζημιώνουν αυτόματα τους επιβάτες για ακυρωμένες ή καθυστερημένες πτήσεις.
Ωστόσο η έκθεση της επιτροπής δίνει και απαντήσεις στο γιατί κάτποιος επιβάτης πλήρωσε επιπλέον για την χειραποσκευή του (μετά το περίφημο μέτρημα της στις ειδικές θέσεις στα αεροδρόμια) και κάποιος άλλος όχι.
Η έκθεση αναφέρει ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους Frontier and Spirit έδωσαν μέχρι και 26 εκατομμύρια δολάρια σε κίνητρα προς τους εργαζομένους τους ώστε να «πιάσουν» επιβάτες που φέρεται να είχαν ελαφρώς πιο βαριά ή κατά χιλιοστά μεγαλύτερη χειραποσκευή ώστε να τους αναγκάσουν να πληρώσουν επιπλέον χρήματα.
Η εταιρεία χαμηλού κόστους Frontier παραδέχθηκε στο CNN ότι εφάρμοσε αυτήν την πρακτική του διάστημα 2022 – 2023, ενώ η Spirit Airlines αρνήθηκε να απαντήσει.
Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να μην πλήρωναν ορισμένους ομοσπονδιακούς φόρους χαρακτηρίζοντας τις χρεώσεις ως «μη φορολογήσιμες», λειτουργώντας σε βάρος άλλων αεροπορικών εταιρειών καθώς είχαν πιο ανταγωνιστικούς ναύλους.