Πώς τα πήγαν τα social media στις αμερικανικές ενδιάμεσες εκλογές μετά το φιάσκο του 2016

Πώς τα πήγαν τα social media στις αμερικανικές ενδιάμεσες εκλογές μετά το φιάσκο του 2016
Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

Ως γνωστόν, η τελευταία φορά που έγιναν εκλογές στις ΗΠΑ (το 2016, στις προεδρικές), ήταν από πολλές απόψεις ένα μεγάλο φιάσκο για τα social media, καθώς για πρώτη φορά φάνηκε τόσο ξεκάθαρα πόσο μεγάλα προβλήματα είναι η παραπληροφόρηση, τα fake news και η προπαγάνδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Άρχοντες» των social media βρέθηκαν ενώπιον του Κογκρέσου προκειμένου να απαντήσουν σε ερωτήσεις για τα μέτρα που λαμβάνουν κατά της κακόβουλης χρήσης τους στην πολιτική, της προπαγάνδας κλπ. Από αυτή την άποψη, οι ενδιάμεσες εκλογές της Τρίτης αποτελούσαν μια μεγάλη δοκιμασία για το Facebook, το Twitter και την «παρέα» του, ως προς το αν θα τα κατάφερναν να διασφαλίσουν την «ακεραιότητα» της νέας αυτής εκλογικής αναμέτρησης, στον βαθμό που τους αρμόζει.

Σύμφωνα με το BBC, τα social media φαίνονται αυτή τη φορά να την «έβγαλαν καθαρή» ως επί το πλείστον, με τις συντονισμένες καμπάνιες επιρροής να παρουσιάζουν περιορισμένη αποτελεσματικότητα, και τις προσπάθειες «καταστολής» ψηφοφόρων να παρεμποδίζονται εν τη γενέσει τους. Παρόλα, αυτά, ουκ ολίγοι είναι οι ερευνητές που σημειώνουν πως ίσως να πρόκειται απλά για την αρχή, καθώς η κύρια δραστηριότητα παραπληροφόρησης/ προπαγάνδας ενδεχομένως να αρχίσει μετά τις εκλογές, με στόχο την υπονόμευση του αποτελέσματός τους.

Τη Δευτέρα το Facebook είχε ανακοινώσει το κλείσιμο 115 λογαριασμών που παρουσίαζαν «μη αυθεντική» συμπεριφορά (ο όρος που χρησιμοποιείται για ψεύτικους ή προπαγανδιστικούς λογαριασμούς. Τριάντα εξ αυτών ήταν στο ίδιο το Facebook και 85 στο Instagram. Νωρίτερα, το Twitter είχε αναφέρει ότι απομάκρυνε 10.000 λογαριασμούς- bots από την πλατφόρμα του, μετά από ενημέρωση από την επιτροπή καμπάνιας για το Κογκρέσο των Δημοκρατικών. Οι λογαριασμοί αυτοί είχαν σκοπό να πείσουν τους χρήστες να μην ψηφίζουν, συντονίζοντας μια εκστρατεία για να μην ψηφίσουν οι άνδρες, έτσι ώστε οι γυναίκες να έχουν τον τελικό λόγο (η καμπάνια αυτή παρουσιαζόταν σαν να προέρχεται από τους Δημοκρατικούς). Επίσης, υπήρξαν προσπάθειες να πειστεί ο κόσμος πως οι εκλογές ήταν την Τετάρτη και όχι την Τρίτη, οι οποίες αντιμετωπίστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τους αλγορίθμους, αλλά και τους moderators του Twitter.

Ωστόσο, σύμφωνα με το BBC, και πάλι παραπληροφόρηση και fake news κατάφεραν να «ξεγλιστρήσουν» σε κάποιες περιπτώσεις: Σε μια εξ αυτών, ένα βίντεο που είδε περίπου 4.000 retweets ήταν ένα μονταρισμένο «κολλάζ» εικόνων μιας φλεγόμενης σημαίας και ενός γνωστού παρουσιαστή ειδήσεων που γελούσε (αν και το βίντεο εν τέλει μπλοκαρίστηκε από την πλατφόρμα). Η δραστηριότητα των bots ήταν περιορισμένη αλλά υπάρχουσα: Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν η «κούρσα» μεταξύ του Ρεπουμπλικανού Τεντ Κρουζ και του Δημοκρατικού Μπέτο Ο′ Ρουρκ, με τη δραστηριότητα των bots να αποτελεί το 15%-16% του συνόλου για τον κάθε υποψήφιο. Σε άλλες οριακές αναμετρήσεις, όπως στη Τζώρτζια ή το Μίτσιγκαν, τα bots φαίνονταν να «μεγεθύνουν»/ «ενισχύουν» τις απόψεις που προωθούνταν από αυθεντικούς λογαριασμούς, αλλά να σταματούν πριν περάσουν σε παραπληροφόρηση. Σημειώνεται επίσης ότι το αμερικανικό υπουργείο Εθνικής Ασφαλείας έστησε μια αίθουσα «situational awareness» για να παρακολουθεί διάφορες πτυχές της ασφάλειας των εκλογών, περιλαμβανομένων προσπαθειών παραπληροφόρησης και της ακεραιότητας των εκλογικών υποδομών (πχ μηχανήματα). Το υπουργείο ενημέρωσε πως είχαν εντοπιστεί περιπτώσεις «σκόπιμης παραπληροφόρησης» αλλά πως αντιμετωπίστηκαν γρήγορα.