Πώς θα άλλαζε την ελληνική Πολεμική Αεροπορία το F-35, πόσο αποτελεσματικό είναι κατά των S-400

Διάλεξη από τον Β. Σιταρά, στρατηγικό αναλυτή και συγγραφέα βιβλίου σχετικά με το προηγμένο μαχητικό.
|
Open Image Modal
Edgar Su via Reuters

Τι θα άλλαζε για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) με την προμήθεια του F-35 εξήγησε ο Βασίλης Σιταράς, στρατηγικός αναλυτής και συγγραφέας του “Comparative Analysis of F-111 and F-35 Programs: Lessons learnt from developing “common” combat aircraft for the US” στο πλαίσιο online διάλεξης στο Ινστιτούτο Έρευνας και Μελέτης Θουκυδίδης (IRS Thucydides) προ ολίγων ημερών.

H προμήθεια του προηγμένου μαχητικού 5ης γενεάς από τη χώρα μας είναι κάτι που θεωρείται ότι έχει δρομολογηθεί, με σχετικές δηλώσεις από την πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία της χώρας, ενώ έχει σταλεί επίσημο ελληνικό αίτημα προς τις ΗΠΑ.

Η διάλεξη είναι διαθέσιμη εδώ: 

 

Κατά τη διάρκειά της ο κ. Σιταράς πραγματοποίησε εκτενή παρουσίαση του μαχητικού και των δυνατοτήτων του, παρουσιάζοντας τις 5 βασικές αποστολές του: Αεροπορική υπεροχή, ιδίως BVR (Beyond Visual Range- χωρίς να υπάρχει οπτική επαφή, με πυραύλους μακράς εμβέλειας), καταστολή εχθρικής αεράμυνας (SEAD- εξουδετέρωση εχθρικών συστημάτων αεράμυνας, όπως οι S-400), υποστρατηγική κρούση εναντίον καλά προστατευμένων στόχων, εγγύς υποστήριξη και αναγνώριση- γενικότερα, ένα αεροσκάφος «πολυεργαλείο». Τα κύρια σημεία υπεροχής του είναι το κορυφαίο «situational awareness» (αντίληψη κατάστασης/ περιβάλλοντος) παγκοσμίως, χάρη στους εξαιρετικά προηγμένους αισθητήρες του, η δυνατότητα να «μοιράζει» στόχους σε άλλα φιλικά αεροσκάφη (πχ F-16V), ώστε να τους πλήττουν αυτά, η τεχνολογία stealth, η δυνατότητα supercruise με ταχύτητα 1,2 Μαχ στα 30.000 πόδια και το ότι δεν απαιτείται να κατεβαίνει πολύ χαμηλά για τις αποστολές του, όπου η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται πολύ. Ακόμη, όσον αφορά στις επιδόσεις του σε εικονικές αερομαχίες, έχει να επιδείξει απέναντι σε προηγούμενης γενιάς μαχητικά μια σχέση καταρρίψεων- καταρριφθέντων 20 προς 1. Παράλληλα, όταν δεν υπάρχει ανάγκη να διατηρεί τα stealth χαρακτηριστικά του, μπορεί να υιοθετηθεί το αποκαλούμενο «beast mode», όπου το αεροσκάφος φορτώνεται με πολύ μεγάλο οπλικό φορτίο.

 

Open Image Modal
Amir Cohen via Reuters

 

Αναφερόμενος ιδιαίτερα στις αποστολές SEAD (καταστολή αεράμυνας), με έμφαση στους S-400 που έχει προμηθευτεί η Τουρκία, ο κ. Σιταράς τόνισε πως το F-35 φαίνεται εξαιρετικά αποτελεσματικό- ακόμη και εναντίον των S-400. Συγκεκριμένα, οι S-400 φαίνονται να είναι σε θέση να εμπλέξουν και καταρρίψουν το F-35 όταν αυτό έχει πλησιάσει σε απόσταση μόλις 34 χλμ- κάτι που σημαίνει ότι το μαχητικό έχει τη δυνατότητα να εξαπολύσει τα όπλα του και να καταστρέψει τους S-400 από πολύ πιο πριν, με τον κ. Σιταρά να κάνει λόγο για το «τέλειο S-400 killer- φονέας των S-400».

Ως προς τα προβλήματα της προμήθειας του μαχητικού, αναφέρθηκε στη συντήρηση και το υψηλό κόστος του κύκλου ζωής (ιδιαίτερες απαιτήσεις συντήρησης και υψηλό LCC, αν και βαθμιαία αποκλιμακώνεται), καθώς και την χαμηλή αρχική διαθεσιμότητα στη USAF, η οποία ωστόσο έχει βελτιωθεί- ωστόσο υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα μαχητικό που έχει επιλεγεί πλέον από πάρα πολλές χώρες- στην ουσία «όσες χώρες μπορούν να το αντέξουν οικονομικά, το έχουν ήδη πάρει» είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα, ο κ. Σιταράς είπε πως η αμερικανική απάντηση αναμένεται στις αρχές του 2023, με κύρωση σύμβασης και έναρξη πληρωμών εντός 2023, εφεξής περίπου 350 εκατ. ετησίως ως το 2032, με άφιξη στην Ελλάδα κατά τα τέλη του 2029 ή τις αρχές του 2030 (μιλώντας πάντα για μια μοίρα αεροσκαφών). Επίσης, χαρακτήρισε ως μειονέκτημα την πολυτυπία στην ΠΑ (παρουσία αρκετών διαφορετικών τύπων αεροσκαφών, που συνεπάγεται αύξηση του κόστους χρήσης και υποστήριξης).

 

Open Image Modal
Ognen Teofilovski via Reuters

 

Ως προς τις πιθανές επιπτώσεις στο δόγμα της ΠΑ από την προμήθεια του F-35, ο κ. Σιταράς ανέφερε πως το επίσημο δόγμα της ελληνικής αεροπορίας φέρεται να είναι αποτρεπτικό (αγοράζουμε τα αεροσκάφη για να ΜΗΝ γίνει πόλεμος) και στη συνέχεια αμυντικό. Σε αυτό το πλαίσιο η έλευση του F-35 θα μπορούσε να περιπλέξει ενδεχομένως τα πράγματα, καθώς δεν υπάρχει στόχος που το αεροσκάφος να μην μπορεί να πλήξει- ακόμα και τους πιο καλά προστατευμένους στα βάθη της Τουρκίας. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και χωρίς να τίθεται θέμα «προληπτικού πλήγματος», καθίσταται εφικτό το «πρώτο αποφασιστικό πλήγμα», δηλαδή ταχύτατο και σαρωτικό πλήγμα εφόσον υπάρχει ήδη εχθρική κίνηση κατά της χώρας, ακόμη και σε μικρό ακριτικό νησί, πχ με καταστροφή εχθρικών στόχων υψηλής αξίας.

Συνοψίζοντας, ο κ. Σιταράς σημείωσε πως το F-35 θα αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό «asset» για την ΠΑ, βάζοντάς την στο «κλαμπ» της 5ης γενιάς, όπου θα βρίσκονται περίπου 20 χώρες της Δύσης στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Σε αυτό το πλαίσιο, υπογράμμισε ότι υπήρξε καθυστέρηση στην εκδήλωση ενδιαφέροντος και χάθηκε η ευκαιρία συμπαραγωγής, ενώ σχολίασε πως αν είχαν γίνει έγκαιρα, από την αρχή, οι απαιτούμενες κινήσεις, θα ήταν εφικτές οι 3 μοίρες με την ίδια περίπου δαπάνη που θα δοθεί για τα Rafale. «Με τις μοίρες αυτές θα κλειδώναμε Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο για 40 χρόνια» είπε χαρακτηριστικά- ωστόσο πρόσθεσε ότι είναι θετικό πως όταν το αεροσκάφος φτάσει στην Ελλάδα θα έχει «ωριμάσει», στην έκδοση Block 4 που θα έχει και τη δυνατότητα χρήσης του πυραύλου αέρος-αέρος Meteor- ενώ πρόσθεσε πως δεν θα έπρεπε να καταλήξει το αεροσκάφος «hangar queen» (δηλαδή να παραμένει στο υπόστεγο λόγω υψηλού κόστους). Επίσης, αναφέρθηκε και στη δυνατότητα (μακροπρόθεσμα) χρήσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών συνοδείας παράλληλα (UCAV) ως πολλαπλασιαστών ισχύος.