Πόσες φορές πήγαμε σινεμά το 2022; Το box office σε Ευρώπη, Αμερική, η πρωταγωνίστρια Ιαπωνία

Οι χώρες που έκλεισαν τη χρονιά με πτώση (και όχι με άνοδο) σε σύγκριση με το 2021, αλλά και μια πρώτη εκτίμηση για το 2023.
Open Image Modal
Top Gun: Maverick
PARAMOUNT

Μπορεί η συζήτηση για την αναμέτρηση κινηματογράφου και streaming να παραμένει στο τραπέζι -με την ίδια, αν όχι μεγαλύτερη ένταση-, ωστόσο καθοριστικός παράγοντας της εξίσωσης αποδείχτηκε η πανδημία (χωρίς να αναφερθεί η πειρατεία). Ναι μεν, ο πλανήτης επέστρεψε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2022 και τα στοιχεία από τις εισπράξεις είναι ενθαρρυντικά, αλλά ο δρόμος προς την ανάκαμψη είναι ακόμη μακρύς.

Σύμφωνα με έρευνα της βρετανικής εταιρείας ανάλυσης Gower Street Analytics, το παγκόσμιο box office κατέγραψε το 2022 άνοδο 27% σε σύγκριση με το 2021, εξακολουθεί όμως να απέχει πολύ από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Όσον αφορά τα στοιχεία του έτους, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, οι ακαθάριστες εισπράξεις στα ταμεία των αιθουσών υπολογίζονται σε 25,9 δισεκατομμύρια δολάρια -ενώ το 2021 ήταν 21,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως και παρά την αύξηση, το 2022 καταγράφει μείωση της τάξης του 35% σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 2017-19, τα τρία χρόνια προτού η πανδημία ανατρέψει τη ζωή και τις συνήθειες μας, συνεπώς και την παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία. Η Gower Street εκτιμά ότι οι εισπράξεις του 2022 αντιπροσωπεύουν ετήσια απώλεια 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ακαθάριστα έσοδα.

Η Κίνα, η χώρα με τις μεγαλύτερες εισπράξεις το 2020 και το 2021, παρέδωσε το 2022 τα σκήπτρα του box office στην αγορά της Βόρειας Αμερικής. Είναι η μία από τις αγορές που κατέγραψαν πτώση και όχι άνοδο σε σχέση με το 2021. Λίγες ήταν οι ταινίες του Χόλιγουντ που έλαβαν έγκριση για να προβληθούν στους κινηματογράφους της χώρας, οι οποίοι στράφηκαν στις εγχώριες παραγωγές.

Η Κίνα υπολογίζεται ότι έκλεισε το έτος στα 4,33 δισεκατομμύρια δολάρια, ή 36% κάτω σε σύγκριση με το 2021. Οι εισπράξεις στην Κίνα για το 2022 ήταν 49% χαμηλότερες από τον μέσο όρο τριετίας της χώρας πριν από την πανδημία. Άλλοι αναλυτές αναφέρουν ότι το 2022 είχε το χαμηλότερο box office εδώ και 11 ολόκληρα χρόνια, ενώ ως γνωστόν, η χώρα καταγράφει τις τελευταίες εβδομάδες νέα έξαρση του κορονοϊού.

Σύμφωνα με την Comscore Movies, η αγορά της Βόρειας Αμερικής έκανε εισπράξεις 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, 65% υψηλότερες σε σύγκριση με το 2021, αλλά 35% κάτω από τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019.

Η διεθνής αγορά (εξαιρουμένης της Κίνας και της Βόρειας Αμερικής) εκτιμάται ότι έκλεισε το 2022 στα 14,1 δισεκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 55% σε σύγκριση με το 2021 και έλλειμμα 29% έναντι του μέσου όρου της περιόδου 2017-2019. Και οι τρεις βασικές περιοχές είχαν πάντως καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τον μέσο όρο των τριών ετών από τις αγορές της Βόρειας Αμερικής και της Κίνας.

Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και η Αφρική (που αντιπροσωπεύουν το 27% της παγκόσμιας αγοράς) έκλεισαν με 7,1 δισεκατομμύρια δολάρια, 31% κάτω από τον μέσο όρο πριν από την πανδημία, αλλά με άνοδο 52% σε σχέση με το 2021. Στην κορυφή της Ευρώπης είναι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία (με 1,2 δισ. δολάρια), η Γαλλία (με 1,1 δισ. δολάρια) και η Γερμανία (0,8 δισ. δολάρια).

Η Ασία (εξαιρουμένης της Κίνας) υπολογίζεται ότι έκλεισε με 5,2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, 26% κάτω από τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019 και 49% υψηλότερα σε σχέση με το 2021.

Open Image Modal
Ο Τομ Κρουζ στην πρεμιέρα του Top Gun: Maverick, 24 Μαΐου 2022, Γιοκοχάμα, Ιαπωνία.
Ken Ishii via Getty Images

Η Ιαπωνία αναδείχθηκε σε πρωταγωνίστρια, καθώς είναι η πρώτη διεθνής αγορά για το 2022, με πτώση μόλις 9,4% κάτω από τον προ πανδημίας μέσο όρο της, με εκτιμώμενες εισπράξεις 1,52 δισεκατομμύρια δολάρια. Από τους τίτλους που προβλήθηκαν στην Ιαπωνία, ένα μείγμα Χόλιγουντ και εγχώριων παραγωγών, η ταινία με τις μεγαλύτερες εισπράξεις ήταν το anime «One Piece Film: Red» με 140 εκατομμύρια δολάρια (και 213 εκατομμύρια παγκοσμίως), ενώ το «Top Gun: Το Maverick» με τον Τομ Κρουζ έφτασε στην Ιαπωνία στο Νο 2.

Η Λατινική Αμερική έκλεισε με 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου 30% κάτω από τον μέσο όρο των τριών ετών, κατέγραψε όμως τη μεγαλύτερη άνοδο σε σχέση με το 2021, σε ποσοστό 87%.

Η πιο αδύναμη αγορά, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης, αποδείχτηκε η Ρωσία, γεγονός που δικαιολογείται λόγω του μποϊκοτάζ που επέβαλαν τα στούντιο (Warner, Disney, Sony) μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Οι εισπράξεις του 2022 υπολογίζονται σε μόλις 310 εκατ. δολάρια, πτώση της τάξης του 43% σε σχέση με το 2021 και 57% σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά δεδομένα. Τις υψηλότερες εισπράξεις έκανε η ρωσική ταινία «The Last Warrior: A Messenger of Darkness», που βγήκε στις αίθουσες στα τέλη του 2021, με το «Uncharted» της Sony να είναι η τελευταία ταινία αμερικανικού στούντιο που κυκλοφόρησε στη Ρωσία πριν από το μποϊκοτάζ, με εισπράξεις 19 εκατομμύρια δολάρια.

Η αισιόδοξη εκτίμηση της Gower Street Analytics για το 2023 είναι ότι το παγκόσμιο box office θα κλείσει με 29 δισεκατομμύρια δολάρια.

Με πληροφορίες από Variety, Deadline