Αλγεινή εντύπωση έχει προκαλέσει στη Βραζιλία και παγκοσμίως, η απόφαση για την καταστροφή δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, για τη δημιουργία αυτοκινητοδρόμου 4 λωρίδων, με αφορμή τη Σύνοδο Κορυφής του Νοεμβρίου 2025 για το Κλίμα (COP30) στην πόλη Belem.
Ο λόγος πίσω από την απόφαση αυτή, όπως γράφει το BBC, είναι η διευκόλυνση της διέλευσης πάνω από 50.000 ανθρώπων - μεταξύ των οποίων και παγκόσμιοι ηγέτες - στο φετινό συνέδριο των Ηνωμένων Εθνών, για τη κλιματική αλλαγή.
Και μπορεί η πολιτεία της Βραζιλίας να κάνει λόγο για «βιώσιμα» διαπιστευτήρια, ωστόσο οι ντόπιοι, καθώς και πολλές οικολογικές οργανώσεις εκφράζουν τη δυσαρέσκεια τους για την συγκεκριμένη πρωτοβουλία, δεδομένων των περιβαλλοντικών συνεπειών που θα επιφέρει.
Ο ρόλος του Αμαζονίου εξάλλου στην απορρόφηση του άνθρακα και στην παροχή βιοποικιλότητας είναι εξαιρετικά κρίσιμος. Πολλοί είναι εκείνοι που μιλούν για ειρωνεία, αφού η αποψίλωση των δασών γίνεται για χάρη μιας συνόδου κορυφής για τη κλιματική αλλαγή.
Κορμοί έχουν ήδη ξεκινήσει να στοιβάζονται στην - καθαρή από δέντρα πλέον - έκταση 13 χιλιομέτρων, που χωρίζουν την προστατευμένη περιοχή του τροπικού δάσους.
Πως επηρεάζει τους ντόπιους η κατασκευή αυτοκινητόδρομου
Πολλές είναι οι οικογένειες της περιοχής, που έβγαζαν εισόδημα από τη συγκομιδή μούρων açaí από δέντρα που πλέον δεν υπάρχουν. Πολίτες αναφέρουν στο BBC, ότι δεν έχουν λάβει καμία αποζημίωση από την πολιτειακή κυβέρνηση. Φόβοι επίσης υπάρχουν για την περαιτέρω αποψίλωση των δασών στο μέλλον, και πως ο αυτοκινητόδρομος αυτός είναι μόνο η αρχή.
Αξιοπερίεργο γεγονός αποτελεί επίσης η μη σύνδεση των τοπικών κοινοτήτων, με την κεντρική οδική αρτηρία που πρόκειται να δημιουργηθεί.
Και πως επηρεάζει την πανίδα της περιοχής
Επιστήμονες αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο κατακερματισμού του οικοσυστήματος και διατάραξης της κίνησης της άγριας ζωής στην περιοχή. Κτηνίατροι στην περιοχή που παρέχουν την απαραίτητη φροντίδα σε όσα ζώα το χρειάζονται, ανησυχούν για την επανένταξη των ζώων αυτών στο φυσικό τους περιβάλλον.
«Θα χάσουμε μια μεγάλη έκταση που απελευθερώναμε τα ζώα πίσω στη φύση. Τα ζώα ξηράς δεν θα μπορούν πλέον να περάσουν από τη μία μεριά στην άλλη, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι περιοχές που μπορούν να ζήσουν και να αναπαραχθούν, δήλωσε η καθηγήτρια Silvia Sardinha στο BBC.
Τι υποστηρίζει η κυβέρνηση της Βραζιλίας
Ο πρόεδρος της Βραζιλίας και ο Υπουργός Περιβάλλοντος, μιλούν για ιστορική σύνοδο, στην οποία θα του δοθεί η δυνατότητα να επικεντρωθούν στις ανάγκες του Αμαζονίου και να παρουσιάσουν τα όσα έχει πράξει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση για την προστασία του.
Η πολιτειακή κυβέρνηση της Pará είχε παρουσιάσει την ιδέα για τη δημιουργία του αυτοκινητοδρόμου Avenida Liberdade, από το 2012, δίχως όμως να προχωράει σε υλοποίηση εξαιτίας των περιβαλλοντικών ανησυχιών.
Απέναντι στις ανησυχίες αυτές, η κυβέρνηση απαντά με τη δημιουργία «διαβάσεων άγριας ζωής» για τα ζώα, ποδηλατοδρόμους και ηλιακό φωτισμό. Παράλληλα όμως προχωρά η κατασκευή νέων ξενοδοχείων και η ανακατασκευή του ήδη υπάρχοντος λιμανιού. Ακόμα, έχει προβλεφθεί η κατασκευή αστικού πάρκου 500.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο θα περιλαμβάνει χώρους πρασίνου, εστιατόρια και αθλητικές εγκαταστάσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Εκλογές στη Γροιλανδία: Νίκη της κεντροδεξιάς με το «θέμα Τραμπ» και τη σχέση με την Δανία να κυριαρχούν
Πακιστάν: Θρίλερ με ομήρους και νεκρούς σε τρένο - Επίθεση βελούχων αυτονομιστών (φωτο-βίντεο)
Ινδονησία: Μουσουλμάνα τρανς TikToker φυλακίστηκε επειδή είπε στον Ιησού να κόψει τα μαλλιά του
(με πληροφορίες από το BBC)