Κορυφαίοι διπλωμάτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συναντήθηκαν σήμερα το πρωί καταβάλλοντας μια τελευταία προσπάθεια, πριν την έναρξη της Συνόδου Κορυφής το απόγευμα, να συμφωνήσουν για κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, επιδιώκοντας να αποφύγουν την επίδειξη διχόνοιας σχετικά με την απάντηση του μπλοκ στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με ένα νέο προσχέδιο των συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής, οι 27 ηγέτες θα πρέπει να συμφωνήσουν ότι ο επόμενος γύρος κυρώσεων θα αφορά το πετρέλαιο με μια προσωρινή εξαίρεση για το αργό που παραδίδεται μέσω αγωγών. Πρόκειται για έναν συμβιβασμό στον οποίο οι πρέσβεις των κρατών-μελών δεν κατόρθωσαν να συμφωνήσουν την Κυριακή.
Το κείμενο, του οποίου έχει λάβει γνώση το Reuters, αν και μπορεί να αναθεωρηθεί ξανά θα επιβεβαίωνε μια συμφωνία για τις κυρώσεις σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου ενώ σε ό,τι αφορά τις μεταφορές διά ξηράς μέσω αγωγών προς Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχική Δημοκρατία οι κυρώσεις θα προβλέπεται να επιβληθούν κάποια στιγμή στο μέλλον.
Ωστόσο, οι ηγέτες των χωρών της ΕΕ που έχουν ραντεβού σήμερα στις Βρυξέλλες δεν θα οριστικοποιήσουν τους όρους για αυτήν την προσωρινή εξαίρεση, όπως αναφέρεται στο προτεινόμενο κείμενο.
Αντίθετα, θα ζητήσουν από διπλωμάτες και υπουργούς να βρουν μια λύση που θα διασφάλιζε επίσης θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ εκείνων που εξακολουθούν να παίρνουν ρωσικό πετρέλαιο και εκείνων που σταμάτησαν την προμήθεια.
Ένας διπλωμάτης της ΕΕ είπε ότι το προσχέδιο συνιστά μια ”περιορισμένη πρόοδο”, με πάρα πολλές λεπτομέρειες που πρέπει να καθοριστούν ακόμη για μια πλήρη συμφωνία κατά την Σύνοδο Κορυφής που διεξάγεται σήμερα και αύριο, Τρίτη θα αποφέρει λιγοστά χειροπιαστά αποτελέσματα εάν το αδιέξοδο για το εμπάργκο πετρελαίου καθυστερήσει το ευρύτερο πακέτο κυρώσεων που υπάρχει στο τραπέζι.
Οι ηγέτες της ΕΕ θα δηλώσουν τη συνεχή υποστήριξη τους προς την Ουκρανία για να τη βοηθήσουν να αποκρούσει την επίθεση της Ρωσίας και θα συζητήσουν πώς να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο της σύγκρουσης, ιδιαίτερα την άνοδο των τιμών της ενέργειας και τον κίνδυνο μια κρίσης στον εφοδιασμό τροφίμων.