Στις περιόδους προσφορών, όπως αυτές του Νοέμβρη ή της Black Friday, συχνά κάνουμε αγορές που γίνονται παρορμητικά. Θεωρούμε μάλιστα, πως εξοικονομούμε χρήματα, αφού διάφορα προϊόντα που νομίζουμε ότι μας είναι απαραίτητα, πωλούνται σε πιο χαμηλές τιμές και «θα τα αγοράζαμε ούτως ή άλλως».
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να καταλήξουμε να αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε πραγματικά. Άλλωστε, οι διάφορες εταιρείες προωθούν διαρκώς νέες εκπτώσεις. Επομένως, επειδή μπορεί να «χάσουμε» μια «τιμή ευκαιρίας» σήμερα δεν σημαίνει ότι δεν θα ξαναβρούμε το ίδιο προϊόν σε ανάλογη έκπτωση στο άμεσο μέλλον.
Κι όμως, είναι δύσκολο να σκεφτούμε λογικά όταν μας πλημμυρίζει η έντονη επιθυμία για ένα αντικείμενο.
Πώς θα καταφέρουμε να αντισταθούμε στις περιττές αγορές
1. Αποφεύγουμε τις ψηφιακές ειδοποιήσεις των διαφόρων επωνυμιών
Ήρθε η ώρα να διαγραφούμε από τα Newsletter των εταιρειών και να πάψουμε να λαμβάνουμε ειδοποιήσεις για τις εποχιακές προσφορές τους. Αν χρειαζόμασταν κάτι πραγματικά, δεν θα περιμέναμε κανένα μήνυμα στο κινητό. Πιθανότατα θα το γνωρίζαμε ήδη.
2. Δημιουργούμε μια λίστα πριν πάμε για ψώνια και μένουμε αφοσιωμένοι σε αυτήν
Αν συναντήσουμε μια προσφορά είτε μέσω διαδικτύου είτε εντός κάποιου καταστήματος, προτού κατευθυνθούμε προς το ταμείο, θα πρέπει να αναρωτηθούμε εάν το προϊόν βρίσκεται στη λίστα αγορών μας. Αν όχι, τότε καλύτερα να μην επενδύσουμε στο συγκεκριμένο προϊόν. Μας είναι μάλλον περιττό.
3. Ορίζουμε μια περίοδο αναμονής
Δεν αγοράζουμε ένα προϊόν αμέσως με το που το βάλουμε στο μάτι. Γιατί μπορεί να παρασυρθούμε από τον ενθουσιασμό και να μην το έχουμε πραγματικά ανάγκη. Ιδανικά, αφήνουμε να περάσουν μερικά 24ωρα, τσεκάρουμε αν έχουμε κάτι παρόμοιο στο σπίτι και αν η σκέψη του αντικειμένου εξακολουθήσει να μας απασχολεί, τότε ίσως αξίζει να επενδύσουμε.
4. Μένουμε μακριά από καταστήματα «κράχτες»
Καταστήματα που δηλώνουν ότι έχουν πάρα πολύ δυνατές προσφορές, δεν είναι βέβαιο ότι όντως προτείνουν πιο ευνοϊκές τιμές. Αν η ποιότητα των προϊόντων κάποιου μαγαζιού/επωνυμίας έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη μας, καλύτερα να παραμείνουμε πιστοί σε αυτό.
5. Δεν αποθηκεύουμε τα στοιχεία της κάρτας με την οποία κάνουμε τις αγορές μας
Για να αποφύγουμε να αγοράσουμε κάτι που δεν χρειαζόμαστε, έχει σημασία να θέτουμε στον εαυτό μας εμπόδια. Διαγράφοντας τα στοιχεία πληρωμής που είναι αποθηκευμένα στους διάφορους ιστοτόπους από όπου ψωνίζουμε, αν θέλουμε να παραγγείλουμε το οτιδήποτε, θα πρέπει να πληκτρολογήσουμε ξανά τα νούμερα της κάρτας μας. Είναι μια διαδικασία που παίρνει κάποιον χρόνο. Ίσως αν δεν είναι πραγματική ανάγκη, αυτό το μικρό εμπόδιο μας πείσει να κάνουμε ένα βήμα πίσω. Αν πάλι τα στοιχεία εμφανίζονται αυτόματα, οι πιθανότητες να ενδώσουμε στη σπατάλη είναι πολύ περισσότερες.
6. Κάνουμε έναν έλεγχο των δαπανών μας
Το να ρίξουμε μια ματιά στο πόσα έχουμε ξοδέψει από την αρχή του έτους μέχρι τώρα στις περιττές αγορές, μπορεί να μας ανοίξει τα μάτια και να μας ωθήσει σε ριζικές αλλαγές.
Ακόμη, πρέπει να αναλογιστούμε τι είδους συναισθήματα επιζητούσαμε κάνοντας όλες αυτές τις αγορές. Αν αγοράζουμε κάτι για να νιώσουμε καλύτερα μετά από μια δύσκολη μέρα ή ως ανταμοιβή για μια επιτυχία που σημειώσαμε, πρέπει να γνωρίζουμε ότι αυτά τα φευγαλέα συναισθήματα θα περάσουν και εμείς, θα μείνουμε περικυκλωμένοι από πράγματα που δεν χρειαζόμαστε αλλά νιώθουμε και τύψεις να τα πετάξουμε.
Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να βρούμε άλλους τρόπους να επιβραβεύσουμε ή να παρηγορήσουμε τον εαυτό μας;
7. Σταματάμε να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους άλλους
Όταν συγκρίνουμε τις εμπειρίες μας και τα όσα έχουμε κατακτήσει με τις ζωές των άλλων, συχνά χάνουμε τις αξίες μας και ξοδεύουμε υπερβολικά χρήματα, θεωρώντας πως με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουμε να εξαγοράσουμε έστω μια πτυχή της δικής τους ζωής.
Εάν αισθανόμαστε κοινωνική πίεση που μας ωθεί στο να ψωνίζουμε διαρκώς, τότε θα πρέπει να δώσουμε στον εαυτό μας τον χώρο να κάνουμε όλες τις απαραίτητες αλλαγές στην κοινωνική μας ζωή ή την εργασία μας.