Πρωτοποριακό σύστημα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας στους αυτοκινητοδρόμους

«Πράσινη» ενεργειακή αυτονομία σε μεγάλες υποδομές μεταφορών από τον μεγαλύτερο παραγωγό καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα.
Open Image Modal
.
Dimitris Balis

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς μπορούμε να παράξουμε «πράσινη» ενέργεια αλλά και να την αποθηκεύσουμε, διότι εκεί βρίσκεται το μυστικό για τη χρήση της ενέργειας αυτής, δίνει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Συγκεκριμένα, επειδή αναπτύσσεται ταχύτητα η ηλεκτροκίνηση, και θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση για σταθμούς φόρτισης τόσο σε αστικό περιβάλλον όσο και στους αυτοκινητοδρόμους και θα απαιτηθεί ισχυρό δίκτυο, με νέους υποσταθμούς τουλάχιστον 10 MW νέας ηλεκτρικής ισχύος ανά 60 χλμ. δρόμου, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες φόρτισης των  ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε αποκλειστική συνεργασία με την ελληνική εταιρεία EasyPower A.E., εφαρμόζουν μια ρεαλιστική λύση.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αξιοποιώντας την εξειδικευμένη γνώση που διαθέτει ως ο μεγαλύτερος παραγωγός καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα αλλά και ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων με περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων υπό διαχείριση, έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ της όλο και πιο επιτακτικής ζήτησης εκ μέρους των μεγάλων καταναλωτών για πρόσβαση σε πράσινη ενέργεια και της εξαιρετικά απαιτητικής διαχείρισης που αυτή προκαλεί στα δίκτυα ηλεκτρισμού, μέσω μιας πρωτοπόρου ενεργειακής αρχιτεκτονικής και μίας ειδικά σχεδιασμένης εφαρμογής αξιοποίησης Ανανεώσιμων Πηγών με Αποθήκευση Ενέργειας (με χρήση μπαταριών).

Ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Σείριος στη Μαλακάσα που λειτουργεί η Νέα Οδός, είναι ο πρώτος ηλιακός υβριδικός σταθμός ταχυφόρτισης σε ελληνικούς αυτοκινητόδρομους που λειτουργεί με απευθείας σύνδεση των ταχυφορτιστών στο συνεχές ρεύμα που παράγεται από τα ηλιακά πάνελ, και θα συνδυάζεται με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης.

Το εν λόγω έργο περιλαμβάνει: 

• Κατασκευή στεγάστρων για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων

• Τοποθέτηση σε αυτά Φ/Β, συνολικής ισχύος περίπου 500 kWp

• 2 φορτιστές DC υψηλής ισχύος σε κάθε κλάδο,  δηλαδή σύνολο 4 φορτιστές ισχύος 120 kW έκαστος

• Υβριδικούς Ιnverter.

Το ρεύμα από τα Φ/Β πηγαίνει στο φορτιστή όταν υπάρχει αυτοκίνητο να φορτίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας και παράλληλα όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από τις φορτίσεις οχημάτων, χρησιμοποιείται απευθείας για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του κτηρίου του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Μαλακάσας (Σείριος). 

Στα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του πρωτοποριακού σταθμού περιλαμβάνονται η χρήση εξειδικευμένων υβριδικών μετατροπέων, ικανών να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με ή χωρίς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.

Επίσης, οι εξελιγμένοι ταχυφορτιστές δύνανται να τροφοδοτούνται απευθείας με σταθερή τάση από τους ηλιακούς συλλέκτες ή τις μπαταρίες, ή και από τα δύο συγχρόνως αποφεύγοντας απώλειες άνω του 12%, ενώ εφαρμόστηκε ειδικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας που εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις ανάγκες των ταχυφορτιστών αλλά και των ιδιοκαταναλώσεων του σταθμού αποφεύγοντας την έγχυση ενέργειας προς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. 

Παρουσιάζοντας το έργο, ο Μάνος Μουστάκας, Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. και γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέφερε:

«Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που το φιλόδοξο αυτό έργο γίνεται μία ρεαλιστική εφαρμογή για τις υποδομές μεταφορών. Είναι σαφές πως οι προοπτικές και οι δυνατότητες εμπορικής εφαρμογής αυτής της προσέγγισης στον κλάδο των μεταφορών είναι πραγματικά ανεξάντλητες.

Open Image Modal
..
ARTEMIS

 

Λειτουργώντας σχεδόν όπως ένα υβριδικό αυτοκίνητο, το «έξυπνο» σύστημα διαβάζει τις ανάγκες του σταθμού ηλεκτροφόρτισης και των υποδομών του ΣΕΑ, την ενέργεια που παράγεται, την ενέργεια που έχει αποθηκευτεί και την κατάσταση του δικτύου, και ανάλογα προτεραιοποιεί τις πηγές άντλησης ενέργειας, εξασφαλίζοντας όχι μόνο τη βέλτιστη ενεργειακή λειτουργία στον ΣΕΑ, αλλά και φροντίζοντας να μην υπάρχει επίδραση στο ίδιο το δίκτυο ηλεκτρισμού.

Άρα, αν πχ ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών απαιτεί έξτρα ενέργεια, βασίζεται σε αυτή που έχει ήδη αποθηκεύσει, χωρίς να προκαλεί ξαφνική κλιμάκωση στο κεντρικό δίκτυο ηλεκτρισμού.

Επίσης, οι αιχμιακές ανάγκες της φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ικανοποιούνται κατά προτεραιότητα από την παραγωγή ηλιακής ενέργειας, και μάλιστα σε απευθείας σύνδεση με τα Φ/Β πανέλα, αποφεύγοντας τις απώλειες ανόρθωσης σε εναλλασσόμενο ρεύμα και επιτυγχάνοντας ικανότητα 25.000 φορτίσεων κατ’ έτος αποκλειστικά από τον ήλιο».