Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ίδρυση του ΕΛΚΑΚ- Δένδιας: Αντιμετωπίζουμε υπαρξιακή απειλή

Περιλαμβάνει και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των ΑΣΕΙ και τη σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Open Image Modal
.
ΥΠΕΘΑ

Ψηφίστηκε την Τετάρτη το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις και λοιπές διατάξεις».

Μεταξύ άλλων, ο κ. Δένδιας ανέφερε πως «βρισκόμαστε σε επαφή, σχεδόν σε γεωγραφική επαφή, με δύο πολέμους στη χώρα μας. Και επίσης αντιμετωπίζουμε, επανελήφθη από εσάς, από πάρα πολλούς επανειλημμένως, δεν πρόκειται να μην το επαναλάβω και εγώ, η χώρα αντιμετωπίζει υπαρξιακή απειλή. Όταν υπάρχει γειτονική χώρα η οποία αμφισβητεί καθεστώς, κυριαρχίας, όχι μόνο κυριαρχικών δικαιωμάτων και Διεθνείς Συνθήκες που αφορούν χαρακτηρισμό μειονότητας, αυτό προφανώς χαρακτηρίζεται ως υπαρξιακή απειλή. Απειλούνται και τα νομικά και τα γεωγραφικά όρια της πατρίδας μας.Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε έτοιμοι για αυτό παρότι καλωσορίζουμε με τον πιο απόλυτο τρόπο τους χαμηλούς τόνους και το καλύτερο κλίμα που υπάρχει με τη γειτονική Τουρκία το τελευταίο χρονικό διάστημα».

Όπως είπε για την «Ατζέντα 2030», η συνολική αυτή μεταρρύθμιση περιλαμβάνει μια σειρά από τομείς: «Ο πρώτος τομέας αφορά τα εξοπλιστικά. Τις βασικές μεγάλες πλατφόρμες. Δίπλα σε αυτόν, στέκεται η καινοτομία». Ως προς τα θέματα προσωπικού, είπε ότι «μέσα στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» δεσμεύτηκα ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Καταλαβαίνω την ανάγκη, διότι είναι παραμονές Ευρωεκλογών, να τεθεί το θέμα των ΕΠΟΠ ή να τεθεί το θέμα των Υπαξιωματικών. Δεν θέλησα να υποκύψω στον πειρασμό της προεκλογικής περιόδου και να φέρω και εγώ κάποιες ρυθμίσεις οι οποίες θα μπορούσαν ίσως να έχουν ένα ευνοϊκό αντίκτυπο για την εκλογική προσπάθεια της Νέας Δημοκρατίας στις Ευρωεκλογές. Θεωρώ ότι η σοβαρότητα επιβάλλει τη βαθιά μελέτη αυτών των προβλημάτων και τη συνολική αντιμετώπισή τους μαζί με το θέμα της θητείας, για το οποίο επίσης έχω τοποθετηθεί, σε ένα νομοθέτημα που όπως βλέπω τα πράγματα θα έρθει στην αρχή του φθινοπώρου».

Ως προς την αλλαγή της δομής των Ενόπλων Δυνάμεων, ανέφερε πως «δεν μπορεί η χώρα να έχει 204 στρατόπεδα στη Θράκη... πρέπει να μπούμε σε μια συζήτηση, έχουμε περισσότερα στρατόπεδα από τον αμερικανικό στρατό...όλα αυτά πρέπει να τα συζητήσουμε και να τα συζητήσουμε έντιμα και καθαρά μεταξύ μας, για το πώς θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε αξιόμαχες Ένοπλες Δυνάμεις, που θα έχουν και τη δυνατότητα να εκπαιδεύουν στο σημερινό βαθμό, στο σημερινό απαιτητικό βαθμό, το προσωπικό μας. Και πώς η θητεία θα πρέπει να αλλάξει για να μπορεί να γίνει αυτό. Γι΄ αυτό παίρνουμε τεχνογνωσία από διάφορες χώρες αυτή τη στιγμή που συζητάμε, με προεξάρχον παράδειγμα το φιλανδικό μοντέλο, όπου λίγες μέρες πριν επισκέφθηκε τη Φιλανδία αντιπροσωπεία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, μετά τη δική μου επίσκεψη. Και βεβαίως δε σας κρύβω ότι έχουμε προσλαμβάνουσες, τις οποίες συνεχώς αναπτύσσουμε, ιδίως του πολέμου στην Ουκρανία, από την οποία πρέπει να πάρουμε τεχνογνωσία. Και Αξιωματικοί άλλων χωρών έχουν επισκεφθεί το ελληνικό Γενικό Επιτελείο, το ΓΕΕΘΑ, και έχουν ενημερώσει τους Έλληνες Αξιωματικούς για τα διδάγματα της Ουκρανίας και άλλων συγκρούσεων, διότι πρέπει να διδαχθούμε. Όπως επίσης τεράστιο σχολείο για μας είναι η παρουσία της φρεγάτας μας στην Ερυθρά Θάλασσα και η παρουσία της Αντιαεροπορικής Μονάδας Patriot στη Σαουδική Αραβία. Υπάρχει ένα συνολικό πλαίσιο».

Επανερχόμενος στα εξοπλιστικά, είπε πως τις επόμενες ημέρες θα φέρει στην Επιτροπή Εξοπλιστικών το ζήτημα των φρεγατών Constellation και συγχρόνως στην ίδια συνεδρίαση θα φέρει το πρόγραμμα των F-35, «επίσης μέσα στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας επί τη βάσει των τριών τύπων 4ης, 4.5 και 5ης γενιάς αεροσκαφών. Σας το έχω πει, 200 σύγχρονα αεροσκάφη F-16, Viper, Rafale και F-35. Αυτός είναι ο σχεδιασμός της “Ατζέντας 2030”». Ακόμη, ανέφερε πως θα συζητηθεί και το θέμα της νέας γενιάς υποβρυχίων του ΠΝ, τονίζοντας πως το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται έναν εκσυγχρονισμό: «Μείναμε πολύ πίσω στα χρόνια της κρίσης, πάρα πολύ πίσω, δεν είχαμε χρήματα να συντηρήσουμε τις πλατφόρμες και τα συστήματά μας. Πρέπει ο χρόνος αυτός να κερδηθεί».

Παράλληλα πρόσθεσε ότι μένει η απάντηση του ζητήματος της μέσης λύσης: «Έχω πει επανειλημμένως ότι είμαστε ανοιχτοί και μελετάμε το θέμα της τέταρτης φρεγάτας, μελετάμε το θέμα των κορβετών. Και μελετάμε και το θέμα των LCS, αν οι Ηνωμένες Πολιτείας μας δώσουν δωρεάν, επαναλαμβάνω δωρεάν, αυτές τις φρεγάτες, που εμείς, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό δηλαδή – δε διεκδικώ λόγο σε αυτό, δεν είμαι ούτε Ναύαρχος, ούτε Στρατηγός, ούτε Πτέραρχος- κρίνει ότι θα μπορούσαν να υπηρετήσουν τις ανάγκες του μέσου χρόνου. Και βεβαίως, υπάρχει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ΜΕΚΟ. Όλα αυτά μέσα στο πλαίσιο ενός πολύ σφιχτού, πολύ σφιχτού προγράμματος».

Σχετικά με το ΕΛΚΑΚ, είπε πως στην παρούσα φάση και μέχρι αυτό το Κέντρο να αναπτυχθεί σε ένα σημείο ωριμότητας, θα παραμείνει υπό τη στενότατη εφαρμογή του άρθρου, το 67% θα παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο.

«Έχουν καταγραφεί οι ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων από τα αρμόδια συμβούλια τα οποία θα σταλούν στο ΕΛΚΑΚ μόλις συσταθεί, για να υπηρετηθούν» ανέφερε ενώ σχετικά με τη λειτουργία του είπε πως «ένα πολύ μεγάλο κομμάτι ως προς τη λειτουργία του ΕΛΚΑΚ θα προέλθει όχι μόνο από το Διοικητικό του Συμβούλιο, αλλά από τις επενδυτικές επιτροπές που είναι κάτω από το Διοικητικό του Συμβούλιο, όπως επίσης και από τη Συμβουλευτική του Επιτροπή η οποία θα αποτελείται από Έλληνες καθηγητές, οι οποίοι έχουν τεχνογνωσία επί των συγκεκριμένων αντικειμένων με τα οποία θα ασχοληθεί το Κέντρο».

«Είμαστε πάρα πολύ πίσω, είμαστε δεκαετίες πίσω. Έχουμε όμως ένα αβαντάζ. Η υστέρησή μας μάς δίνει ένα αβαντάζ. Να μπορούμε να πάμε κατευθείαν στην τελευταία φάση, ενώ άλλες χώρες χρειάστηκε να διανύσουν με το δύσκολο τρόπο όλα τα στάδια ανάπτυξης. Είναι φανερό ότι η χώρα πρέπει να αναπτύξει αυτονόμως κινούμενα οχήματα στον αέρα, στη θάλασσα, κάτω από τη θάλασσα, στη στεριά. Είναι προφανές αυτό. Δεν μπορούμε να ζήσουμε εάν αυτό δεν το καταφέρουμε» είπε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με το μέρος του νομοσχεδίου για τις Στρατιωτικές Σχολές, είπε πως «αφορά στην πραγματικότητα την ίδια και υπηρετεί την ίδια βασική κεντρική ιδέα, τη μόχλευση του ανθρωπίνου κεφαλαίου μέσω της έρευνας». Ως προς το Σώμα Πληροφορικής, τόνισε πως «η διακλαδικότητα είναι απολύτως δεδομένη ως ανάγκη. Εάν η χώρα στα Ίμια δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί με επάρκεια στην πρόκληση, η έλλειψη της διακλαδικότητας τότε έχει μεγάλη ευθύνη γι’ αυτό. Και εν πάση περιπτώσει το ζήτημα της διακλαδικότητας έχει λυθεί από όλους τους στρατούς του κόσμου».

Σχετικά με τα ζητήματα τα οποία τέθηκαν για το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, είπε πως «ο Έλληνας φορολογούμενος που δεν έφερε στολή κατέβαλε τον τελευταίο χρόνο 19 εκατομμύρια από το υστέρημά του στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού. 180 εκατομμύρια τα τελευταία χρόνια. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας από έναν ασφυκτικό προϋπολογισμό – ζω με πίνακες όλη μέρα – πληρώνει 19 πολιτικούς υπαλλήλους και 25 στρατιωτικούς οι οποίοι εργάζονται στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού. Ήτοι συνολικά 41 και 19, 60 άτομα στο συνολικό των τριών λογαριασμών, που υπηρετούν τους αποστράτους. Και κάνουμε συζήτηση σε αυτή την αίθουσα στο επίπεδο της Βουλής των Ελλήνων για την παράκληση παραχώρησης, όπως θέλετε πείτε την, για την «εντολή», για τη «νομοθετική πρόβλεψη», 300 μέτρων στο χώρο που αναπτύσσεται το οικοσύστημα καινοτομίας; Και έρχονται κόμματα και δαπανούν τον χρόνο οι εισηγητές τους για να θέσουν αυτό το ζήτημα; Σε ποιον; Σε εμένα που διεξήγαγα σχεδόν ως δικηγόρος τη δίκη για το Attica για να διπλασιαστεί το μίσθωμα. Τις προτάσεις τους καθόμουν και διόρθωνα γιατί πρωτοδίκως το μίσθωμα είχε πάει στα 7 εκατομμύρια μόνο. Μόνο από αυτή τη δίκη ωφελούνται άλλα 8-9 εκατομμύρια το χρόνο. Έχει πάει στα 17 εκατομμύρια, αν θυμάμαι καλά, τώρα. Για ποιο πράγμα συζητάμε;».

Σε άλλη παρέμβασή του, σχετικά με τα θαλάσσια πάρκα, είπε πως «είναι προφανές ότι η Τουρκία δεν έχει το οποιοδήποτε δικαίωμα στην ευρύτερη περιοχή των Κυκλάδων», ενώ αναφερόμενος ξανά στο ΕΛΚΑΚ είπε πως «δεν είναι μη ελεγχόμενο από το κράτος. Ελέγχεται διά του ΓΕΕΘΑ, διά των δύο Ανωτάτων Αξιωματικών. Άρα, αυτό είναι το πλάνο ελέγχου του». Ακόμη, κατά τη δευτερολογία του, ανέφερε πως «ερχόμενο, και λόγω της συμβουλευτικής του επιτροπής, σε στενότερη επαφή με την καινοτομία και τις διεθνείς τάσεις αυτές, εισηγείται στα Γενικά Επιτελεία και στο ΓΕΕΘΑ. Δεν έχει καμία αποφασιστική αρμοδιότητα, δεν αποφασίζει το ΕΛΚΑΚ. Ούτε η εισήγησή του έχει, όπως είναι γραμμένο το άρθρο, δεσμευτικό χαρακτήρα για τα Γενικά Επιτελεία και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας. Είναι απλή εισήγηση.Είναι λογικό να προέρχεται από το ΕΛΚΑΚ. Για ποιο λόγο; Εισηγείται προς τα Γενικά Επιτελεία ποια προγράμματα, ποιες νέες τάσεις μπορούν να υπηρετήσουν τις ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων...Πάνω από το ΕΛΚΑΚ και το Διοικητικό του Συμβούλιο θα υπάρχουν μια σειρά από συμβουλευτικές επιτροπές ανθρώπων που θεωρούμε ότι είναι τα πιο φωτισμένα ελληνικά μυαλά που υπάρχουν σε πάρα πολλούς τομείς. Θέλουμε αυτά τα μυαλά να μας δώσουν και ιδέες πραγμάτων, που δεν είναι προφανείς σε μας σήμερα. Δεν μιλάμε για κοινά εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία πάρα πολύ καλά γνωρίζουν τα Επιτελεία, μιλάμε για νέες τεχνολογίες και βήματα στο αύριο, τα οποία δεν είναι κατ΄ ανάγκην γνωστά ήδη στις Ένοπλες Δυνάμεις».