Ραγδαία αύξηση των ηλεκτροκίνητων ΙΧ παρά τη μείωση των πωλήσεων στην Ε.Ε.

Τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων – πρώτο τρίμηνο 2020: βενζίνη 52,3%, πετρέλαιο 29,9%, ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα 6,8%.
Open Image Modal
coffeekai via Getty Images

Μολονότι η αγορά αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα πτωτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση (συν τη Μ. Βρετανία), αλλά και εν γένει σε όλη την Ευρώπη, εντούτοις το μερίδιο που έχουν τα ηλεκτρικά – επαναφορτιζόμενα οχήματα, συνεχώς αυξάνεται.

Με την αγορά αυτοκινήτου να καταγράφει πτώση και να κινείται στην Ε.Ε. το πρώτο τετράμηνο στο -25,6% (-55,1% τον Μάρτιο), η κατάσταση στην πορεία θα είναι δύσκολη, καθώς και στην προ κορονοϊού εποχή, ακόμα και πριν ενσκήψει η πανδημία, Ιανουάριο και Φεβρουάριο οι πωλήσεις κατέγραφαν πτώση 7,5%.

Σε αυτό το εξαιρετικά ιδιαίτερο περιβάλλον, που επηρεάζει βέβαια και την Ελλάδα, τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2020, όσον αφορά το μίγμα των πωλήσεων βάσει καυσίμου, σύμφωνα με την ACEA – την Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, η κατηγορία των ηλεκτρικών - επαναφορτιζόμενων οχημάτων, αύξησε σημαντικά το μερίδιό της στην αγορά, φθάνοντας στο 6,8% (από 2,5% το πρώτο τρίμηνο του 2019). Αντίθετα, η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα μειώθηκε δραματικά, αν και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ήμισυ της αγοράς της ΕΕ.

Open Image Modal
ACEA

Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου

Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, μειώθηκε κατά 32,6% σε 738.392 μονάδες. Το πετρέλαιο, κατέχει, πλέον, μερίδιο αγοράς 29,9% (από 33,2% το πρώτο τρίμηνο του 2019). Σε όλες τις μεγάλες χώρες - αγορές υπήρξε μείωση: Ιταλία (-49,8%), Γαλλία (-36,6%), Ισπανία (-33,8%) και Γερμανία (-23,0%).

Με τη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών αντιπροσωπειών να κλείνουν τον Μάρτιο, ως αποτέλεσμα των μέτρων περιορισμού, η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μειώθηκε επίσης. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 32,2%, από σχεδόν 2 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι, σε 1,3 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του 2020. Με εξαίρεση την Κύπρο και τη Λιθουανία, όλες οι αγορές της ΕΕ έχουν αντιμετωπίσει διψήφια πτώση μέχρι στιγμής φέτος.

Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)

Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2020, τα ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα οχήματα (ECV) επωφελήθηκαν ουσιαστικά από τη μείωση της ζήτησης πετρελαίου και βενζίνης. Οι πωλήσεις ECV υπερδιπλασιάστηκαν (+100,7%) τους πρώτους τρεις μήνες του έτους - συνολικά 167.132 αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ. Τόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) όσο και τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV), είχαν αύξηση κατά +68,4 και +161,7%, αντίστοιχα.

Τα ήπια υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) παρέμειναν τα best-seller της κατηγορίας οχημάτων εναλλακτικής ισχύος, αντιπροσωπεύοντας το 9,4% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Καταγράφηκαν 232.525 μονάδες κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους (+ 45,1% σε σύγκριση με το 2019).

Τα εναλλακτικά καύσιμα - τα οποία περιλαμβάνουν εκείνα τα οχήματα που λειτουργούν με αιθανόλη (E85), υγραέριο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) - είχαν μικτές επιδόσεις. Η ζήτηση για αυτοκίνητα NGV αυξήθηκε έντονα (+68,5%), ενώ οι πωλήσεις LPG μειώθηκαν κατά το ήμισυ, λόγω της συρρίκνωσης στην ιταλική αγορά. Ωστόσο, η αύξηση της κατηγορίας φυσικού αερίου δεν αντιστάθμισε τη μείωση του υγραερίου, με αποτέλεσμα μια συνολική πτώση κατά 30,4%.

Όλες οι τέσσερις μεγάλες αγορές παρουσίασαν αύξηση στις συνολικές πωλήσεις APV, από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Η Γερμανία και η Γαλλία ξεχώρισαν με αύξηση της ζήτησης κατά 74,9% και 71,7% αντίστοιχα, ενισχυμένη από την εξαιρετική απόδοση των plug-in υβριδικών οχημάτων.

Open Image Modal
ACEA