Σε εξέλιξη είναι η ναυπήγηση του πρώτου «πλήρους μεγέθους» αεροπλανοφόρου της Κίνας , σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες που απέκτησε και ανέλυσε αμερικανικό think tank.
Οι εικόνες έφτασαν στο Reuters από το CSIS (Center for Strategic and International Studies) στην Ουάσινγκτον και αποκαλύπτουν σημαντική δραστηριότητα κατά τους τεκευταίους έξι μήνες σε ένα μεγάλο σκάφος στο ναυπηγείο Τζιανγκνάν έξω από τη Σαγκάη.
Η Κίνα δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα πως ναυπηγεί τρίτο αεροπλανοφόρο, παρά πρόσφατους υπαινιγμούς σε κρατικά ΜΜΕ, και το χρονοδιάγραμμα και η έκταση του προγράμματος αεροπλανοφόρων της χώρας παραμένουν κρατικά μυστικά.
Το Πεντάγωνο είχε αναφέρει την προηγούμενη εβδομάδα πως οι εργασίες έχουν αρχίσει, αλλά μέχρι τώρα δεν είχαν κυκλοφορήσει εικόνες.
Ένοπλες δυνάμεις τόσο ασιατικών, όσο και δυτικών χωρών, και αναλυτές ασφαλείας αναζητούν πληροφορίες για το αεροπλανοφόρο, που αναμένεται να είναι η πρώτη μεγάλη, σύγχρονη πλατφόρμα της Κίνας με ικανότητα διεξαγωγής πλήρους εύρους επιχειρήσεων ομάδας κρούσης αεροπλανοφόρων.
Η επιδίωξη της ναυπήγησης ενός μεγάλου, εγχώριας σχεδίασης αεροπλανοφόρου θεωρείται βασικός πυλώνας του εκσυγχρονισμού των ενόπλων δυνάμεων της Κίνας. Οι εικόνες του CSIS υποδεικνύουν ένα σκάφος (Type 002, όπως έχει χαρακτηριστεί από την Κίνα) που θα είναι μικρότερο από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα των 100.000 τόνων μα μεγαλύτερο από το γαλλικό Charles de Gaulle, των 42.500 τόνων, σύμφωνα με αναλυτές.
Στην ετήσια αναφορά του Πενταγώνου για τον εκσυγχρονισμό των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων, που εκδόθηκε την Παρασκευή, σημειώνεται πως το τρίτο αεροπλανοφόρο της χώρας θα είναι πιθανότατα μεγαλύτερο από τα πρώτα δύο και θα διαθέτει σύστημα εκτόξευσης με καταπέλτες για να επιταχύνει τα αεροπλάνα κατά την απονήωσή τους.
Παραμένει ασαφές εάν το Type 002 θα είναι πυρηνοκίνητο. Η Κίνα έχει 10 πυρηνοκίνητα υποβρύχια, αλλά μέχρι τώρα δεν διαθέτει πυρηνοκίνητα πλοία επιφανείας.
Τα πρώτα δύο αεροπλανοφόρα της Κίνας είναι σχετικά μικρά, με δυνατότητα μεταφοράς 25 αεροσκαφών- λιγότερα από τα μισά από αυτά που μεταφέρουν τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, και έχουν ράμπες στην άκρη της πλώρης. Αυτό δεν περιορίζει μόνο τους τύπους αεροσκαφών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αλλά και τον οπλισμό και τα καύσιμα που μπορούν να μεταφέρουν.
Το πρώτο αεροπλανοφόρο της Κίνας, «Λιαονίνγκ», ήταν ένα ημιτελές σκάφος της σοβιετικής περιόδου που αγοράστηκε από την Ουκρανία το 1998 και αποπερατώθηκε στην Κίνα. Ένα δεύτερο αεροπλανοφόρο (δεν έχει λάβει ακόμα όνομα), με βάση το συγκεκριμένο σχέδιο, ναυπηγήθηκε εγχωρίως.
Το «Λιαονίνγκ» αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως πλατφόρμα εκπαίδευσης πάνω στις επιχειρήσεις αεροπλανοφόρων. Ωστόσο τον προηγούμενο μήνα κινεζικά κρατικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι το πλοίο «αρχίζει να διατελεί μάχιμο ρόλο, μετά από πρόσφατες τροποποιήσεις και εντατικές εκπαιδευτικές ασκήσεις».
Το δεύτερο αεροπλανοφόρο πραγματοποιεί θαλάσσιες δοκιμές από τη βάση του στο βόρειο Νταλιάν και δεν αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία πριν το 2020.
Κινεζικά κρατικά ΜΜΕ, επικαλούμενα ειδικούς, έχουν αναφέρει πως η Κίνα χρειάζεται τουλάχιστον έξι αεροπλανοφόρα. Οι ΗΠΑ έχουν 11.
(με πληροφορίες από Reuters)