Ρώμη: O Κολοσσός του Μεγάλου Κωνσταντίνου ανακατασκευάστηκε από μαρμάρινα θραύσματα

Ενα πραγματικά τεράστιο άγαλμα του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα που ασπάστηκε τον χριστιανισμό.
Open Image Modal
Ο δήμαρχος της Ρώμης Ρομπέρτο Γκουαλτιέρι μιλάει κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση του ανακατασκευασμένου μνημειακού Κολοσσού του Κωνσταντίνου, στον κήπο της Villa Caffarelli στα Μουσεία του Καπιτωλίου, στις 6 Φεβρουαρίου 2024, στη Ρώμη, Ιταλία.
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

Δύο γιγάντια πόδια, ένα γόνατο, ένας δικέφαλος και ένα τεράστιο κεφάλι - οι αρχαιολόγοι χρησιμοποίησαν αυτά τα λίγα μαρμάρινα θραύσματα για να ανακατασκευάσουν τον Κολοσσό του Κωνσταντίνου, ένα πραγματικά τεράστιο άγαλμα του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα που ασπάστηκε τον χριστιανισμό και ίδρυσε την Κωνσταντινούπολη.

H ανακατασκευή ύψους 13 μέτρων (σε κλίμακα 1:1) του περίφημου Κολοσσού του Κωνσταντίνου, ενός αγάλματος του Ρωμαίου αυτοκράτορα του 4ου αιώνα, εκτίθεται στο Μουσείο του Καπιτωλίου της Ρώμης.

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

H αναπαράσταση του καθιστού αγάλματος ύψους 13 μέτρων, με έναν χάλκινο μανδύα να είναι τυλιγμένος στον αριστερό ώμο του Μεγάλου Κωνσταντίνου, αποκαλύφθηκε δημοσίως την Τρίτη, προσφέροντας μια σπάνια ματιά στον κόσμο των πελώριων αγαλμάτων που κατασκευάζονταν στην αρχαία Ρώμη για να δοξάσουν τους θεούς ή και τους αυτοκράτορες.

«Η εντύπωση που έχει κανείς μπροστά σε αυτό το γλυπτό του αυτοκράτορα είναι παρόμοια με αυτή που πρέπει να αισθάνονταν οι υπήκοοί του μπροστά του», δήλωσε ο Κλαούντιο Παρίζι Πρεσίτσε, κορυφαίο στέλεχος της Ρώμης για την πολιτιστική κληρονομιά.

Open Image Modal
via Associated Press

Συνδέοντας τα κομμάτια ενός άλυτου επί αιώνες παζλ

Για αρκετούς αιώνες, διάφορα μαρμάρινα κομμάτια που εκτίθενται ακόμη και σήμερα στο μουσείο στην κορυφή του λόφου Καπιτωλίου της Ρώμης ήταν το μόνο που απέμεινε από το επιβλητικό άγαλμα ενός αυτοκράτορα ή μιας θεότητας.

Μόλις στα τέλη του 19ου αιών αναγνωρίστηκε πως ο «πρωταγωνιστής» είναι ο Μέγας Κωνσταντίνος, ο πρώτος Ρωμαίος αυτοκράτορας που ασπάστηκε τον χριστιανισμό και μετέφερε την έδρα της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη πριν από τον θάνατό του το 337 μ.Χ.

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

Τα εκμαγεία ρητίνης από δέκα τεράστια μαρμάρινα τμήματα του σώματος συναρμολογήθηκαν για να δημιουργήσουν ένα πανύψηλο άγαλμα στον κήπο πίσω από το Μουσείο του Καπιτωλίου, που δείχνει τον Κωνσταντίνο με γυμνό κορμό να κρατά στο ένα του χέρι μια ράβδο και στο άλλο μια υδρόγειο σφαίρα.

Τα αρχικά κομμάτια περιλαμβάνουν δύο χέρια και δύο πόδια, ένα γόνατο και μια κνήμη, δύο θραύσματα δικεφάλου με διογκωμένες φλέβες, ένα τμήμα του θώρακα και το ογκώδες κεφάλι του Κωνσταντίνου, με ρωμαϊκή μύτη και λακκάκι στο πηγούνι.

 

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

 

Το άγαλμα που σχηματίζουν στο σύνολό τους είναι το μεγαλύτερο που μας παραδόθηκε από την αρχαιότητα, είπε στους δημοσιογράφους ο Κλαούντιο Παρίζι Πρεσίτσε.

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

Αν και δεν είναι το μεγαλύτερο άγαλμα που κατασκευάστηκε ποτέ στην αρχαιότητα - ο διαβόητος χάλκινος Κολοσσός του Νέρωνα είχε ύψος πάνω από 30 μέτρα - «είναι το μεγαλύτερο από αυτά που σώζονται», πρόσθεσε.

Τα κομμάτια του αγάλματος φιλοξενούνται στην κορυφή του λόφου του Καπιτωλίου από το 1486, αλλά «κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ να μελετήσει ποια ήταν η σχέση μεταξύ αυτών των θραυσμάτων», είπε.

Η προσεκτικότερη μελέτη, ωστόσο, επέτρεψε στους σημερινούς αρχαιολόγους να διαπιστώσουν ότι τμήματα του αγάλματος του Κωνσταντίνου είχαν ίσως αναπροσαρμοστεί από ένα παλαιότερο άγαλμα.

Συγκεκριμένα, οι λεπτομέρειες στο πηγούνι δείχνουν ότι το αρχικό άγαλμα έφερε γενειάδα.

 

Open Image Modal
Anadolu via Getty Images

Ο Κωνσταντίνος υπερθετημένος στον Δία

Μια θεωρία υποστηρίζει ότι το αρχικό άγαλμα απεικόνιζε τον Δία, τον βασιλιά των θεών, και αποτελούσε το επίκεντρο του σημαντικότερου ναού της αρχαίας Ρώμης στην κορυφή του λόφου του Καπιτωλίου, τα θεμέλια του οποίου είναι ακόμη και σήμερα ορατά.

Νομίσματα και μετάλλια από την εποχή λίγο πριν από τον Κωνσταντίνο απεικονίζουν τον Δία καθιστό με εκτεθειμένο το δεξί του γόνατο, παρόμοια με τη στάση του Κωνσταντίνου στον Κολοσσό του.

«Ο Κωνσταντίνος ήταν απλά ο τελευταίος σε μια μακρά αλυσίδα αυτοκρατόρων που είχαν απεικονίσει τον εαυτό τους ως τον Δία», δήλωσε ο Παρίζι Πρεσίτσε.

Open Image Modal
Anadolu via Getty Images

Το άγαλμα θα παραμείνει στη σημερινή του θέση τουλάχιστον μέχρι το Ιωβηλαίο Έτος 2025, κατά το οποίο εκατομμύρια καθολικοί προσκυνητές αναμένεται να επισκέπτουν τη Ρώμη.

Οι αξιωματούχοι της πόλης θα αποφασίσουν αργότερα για τη μόνιμη θέση του.

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

Πηγή: France24