Ποιος πληρώνει τελικά πιο ακριβά τις κυρώσεις της Δύσης προς τη Ρωσία; Η Μόσχα ή η Ευρωπαϊκή Ένωση;.
Σύμφωνα με το Bloomberg απάντηση στο ερώτημα κλήθηκε να δώσει η ίδια η Κομισιόν, καθώς μελετά την επιβολή και 9ου πακέτου κυρώσεων προς τη Μόσχα, το οποίο θα στοχεύει στην πρόσβαση της Ρωσίας σε drones και θα επιβάλλει περαιτέρω περιορισμούς στις επενδύσεις, τις τράπεζες και τις εξαγωγές τεχνολογίας.
Όμως οι κυρώσεις δεν πλήττουν μόνο τη Ρωσία αλλά χτυπούν άμεσα και την οικονομία της Ευρωζώνης, μέσω του εφοδιασμού, του υψηλού πληθωρισμού, της χαμηλής καταναλωτικής εμπιστοσύνης αλλά και της οικονομικής ενίσχυσης που έχει ορίσει η ΕΕ για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις.
Η αξιολόγηση έδειξε ότι τα περιοριστικά μέτρα έχουν προκαλέσει προβλήματα εφοδιασμού σε τομείς όπως η ξυλεία και τα πολύτιμα μέταλλα, που οφείλονται κυρίως στις τάσεις της παγκόσμιας αγοράς μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά και στα αντίποινα της Μόσχας,
Από τα τέλη Νοεμβρίου, η ΕΕ έχει εγκρίνει περισσότερα από 150 μέτρα για να μετριάσει το σοκ της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Πρόκειται για μια σειρά οικονομικών μέτρων ενίσχυσης των κυβερνήσεων προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις, που ανέρχονται σε 525,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ώστε να αντιμετωπίσουν τους υψηλούς λογαριασμούς ενέργειας.
Εκτός όμως από τις οικονομικές επιπτώσεις, η ΕΕ έχει βρεθεί και σε πολιτικό αδιέξοδο καθώς χώρες όπως η Ουγγαρία, έχουν αρνηθεί να στηρίξουν τις κυρώσεις της, κατηγορώντας την μάλιστα ως υπέυθυνη για τα οικονομικά της δεινά.
Η Ευρώπη πληρώνει μεγαλύτερο τίμημα από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία
Η ΕΕ, αν και αρχικά εμφανίστηκε αποφασισμένη να χτυπήσει τη ρωσική οικονομία, στην συνέχεια προσπάθησε ακόμη και να τροποποιήσει τις κυρώσεις της προς τη Μόσχα, για να βεβαιωθεί ότι δεν θα επηρεάσουν τις εξαγωγές τροφίμων και δεν θα περιοριστούν πολύ σοβαρά οι πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου.
Η Ευρώπη, πριν την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, βρισκόταν σε μια περίοδο που η οικονομία της είχε αρχίσει να επιστρέφει δυναμικά στην προ-πανδημίας επίπεδα παραγωγής.
Ο πόλεμος την οδήγησε σε υψηλότερες τιμές και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα ενώ επιβάρυνε το δημόσιο χρέος των χωρών, καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να μετριάσουν τον αντίκτυπο του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους και του πληθωρισμού.
Η άνοδος των τιμών της ενέργειας πλήττει περισσότερο την ΕΕ, απ ότι τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, αναγκάζοντας τις Βρυξέλλες να θεσπίσουν μέτρα που έχουν καθαρό δημοσιονομικό κόστος 0,9% του ΑΕΠ της ΕΕ το 2022.
Η απόφαση της ΕΕ για την ενεργειακή απεξάρτηση από το τη Ρωσία οδήγησε στη μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου και πετρελαίου από τη Μόσχα στο ένα τρίτο των επιπέδων που ήταν πριν από τον πόλεμο.
Η καθυστέρηση της Ευρώπης να λάβει αποφάσεις, για την οποία συχνά έχει κατηγορηθεί, ήταν ουσιαστικά ένας τρόπος να κερδίσει χρόνο για μια απαραίτητη μεταβατική περίοδο, που της επέτρεψε να στραφεί σε εναλλακτικές πηγές και να αναβαθμίσει τις εθνικές υποδομές και τα διυλιστήρια.
Παρόλα αυτά, οι συνεχιζόμενες διαταραχές του εφοδιασμού της Ευρώπης με ρωσικό φυσικό αέριο επιδεινώνουν τις προοπτικές για τον πληθωρισμό και την οικονομική δραστηριότητα.
Αυτό που διαπιστώθηκε είναι οτι αν και το ΑΕΠ της ΕΕ επεκτάθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο ετήσιος πληθωρισμός έφτασε στο 11,5% τον Οκτώβριο και η ανάπτυξη ήταν άνιση ανάμεσα στις 27 χώρες.
Ορισμένα κράτη μάλιστα καταγράφουν χαμηλά ή αρνητικά ποσοστά ενώ και η καταναλωτική εμπιστοσύνη βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ καθώς η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια επώδυνη ύφεση.
Ο Πούτιν δεν έχασε τα κέρδη από το πετρέλαιο
Οι περιορισμοί των εξαγωγών της ΕΕ έχουν σχεδιαστεί για να ελαχιστοποιούν τον αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού. Οι εισαγωγές από τη Ρωσία μειώθηκαν στο 9% από 40%-45% πριν από τον πόλεμο, με τις βασικές εισαγωγές να έχουν αντικατασταθεί πλέον από χώρες όπως η Τουρκία, η Βραζιλία, η Νότια Κορέα και η Ινδία.
Ωστόσο, η απαγόρευση της εισαγωγής ξυλείας από τη Ρωσία έχει εκτοξεύσει τις τιμές του, όπως και στα σπάνια αέρια, όπως το νέον και το ξένον, που χρειάζονται για την παραγωγή τσιπ.
Το πόσο έχουν επηρεάσει οι κυρώσεις στο εμπόριο φαίνονται στα είδη που δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις όπως στις πρώτες ύλες, όπου οι εισαγωγές είναι αυξημένες για το αλουμίνιο, το νικέλιο και το τιτάνιο και ελαφρώς μειωμένες για το παλλάδιο και τον χαλκό.
Κι ενώ η Ευρώπη φαίνεται οτι υποφέρει σημαντικά από τις κυρώσεις της προς τη Ρωσία, η αξιολόγηση της Κομισιόν έδειξε οτι το πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου, για τις θαλάσσιες μεταφορές, που ισχύει από τις 5 Δεκεμβρίου δεν έχει σημαντικές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό του Πούτιν εν μέσω πολέμου.
Η Ευρώπη ανακαλύπτει νέα ευάλωτα σημεία
Αντίθετα, η Ευρώπη ανακαλύπτει διαρκώς νέα ευάλωτα σημεία, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ενα από αυτά είναι η εξάρτηση της από τους σιδηροδρόμους και τους διαδρόμους της Ρωσίας για την εμπορευματική της κίνηση με την Κίνα.
¨οπως φαίνεται έχει επηρεάσει το κόστος μεταφοράς το οποίο μπορεί να είναι μεγαλύτερο και από αυτό των αεροπορικών μεταφορών των εμπορευμάτων, ενώ προκύπτουν δυσκολίες και στις θαλάσσιες μεταφορές κυρίως στα κινεζικά λιμάνια.