Λουκέτο στο εργοστάσιο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD έβαλαν οι αρχές στη Βραζιλία κατηγορώντας τον κινεζικό γίγαντα για απάνθρωπες συνθήκες εργασίας στα όρια της «σκλαβιάς».
Όπως αναφέρει η Εισαγγελία Δημόσιας Εργασίας (MPT) της χώρας, περισσότεροι από 160 εργαζόμενοι στη βορειοανατολική πολιτεία Μπάγια της Βραζιλίας, διασώθηκαν από το «εξευτελιστικό» περιβάλλον όπου τους κρατούσαν τα διαβατήρια και τους μισθούς τους.
Η BYD ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι διέκοψε τις σχέσεις της με την εμπλεκόμενη εταιρεία και παρέμεινε προσηλωμένη στην «πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της Βραζιλίας».
Το εργοστάσιο είχε προγραμματιστεί να λειτουργήσει μέχρι τον Μάρτιο του 2025 και επρόκειτο να είναι το πρώτο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων της BYD εκτός Ασίας.
Οι εργαζόμενοι, που προσελήφθησαν από την Jinjiang Construction Brazil, ζούσαν σε τέσσερις εγκαταστάσεις στην πόλη Camaçari.
Σε μια τέτοια εγκατάσταση, οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να κοιμηθούν σε κρεβάτια χωρίς στρώματα, σύμφωνα με τους εισαγγελείς.
Ένα μπάνιο αναλογούσε σε 31 εργαζόμενους, οι οποίοι αναγκάζονταν να ξυπνούν από τα χαράματα για να πιάνουν σειρά πριν πάνε στη δουλειά.
Οι «συνθήκες που μοιάζουν με τη δουλεία», όπως ορίζονται από τη βραζιλιάνικη νομοθεσία, περιλαμβάνουν δουλεία με χρέη και εργασία που παραβιάζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Το MPT πρόσθεσε ότι η κατάσταση αποτελεί επίσης «καταναγκαστική εργασία», καθώς πολλοί εργαζόμενοι παρακρατήθηκαν οι μισθοί τους και αντιμετώπισαν υπερβολικό κόστος για τη λύση των συμβάσεων τους.
Η BYD είπε ότι οι εργαζόμενοι που επλήγησαν μεταφέρθηκαν σε ξενοδοχεία.
Πρόσθεσε ότι είχε διεξαγάγει «λεπτομερή έρευνα» των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης και ζήτησε σε «αρκετές περιπτώσεις» από την κατασκευαστική εταιρεία να κάνει βελτιώσεις.
Κινδυνεύει να χάσει τη μεγαλύτερη αγορά της
Η BYD, συντομογραφία του Build Your Dreams, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, καθώς πούλησε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα το 2024 και από την Tesla του Έλον Μασκ.
Το κλείσιμο του εργοστασίου έρχεται σε μια περίοδο που η κινεζική εταρεία επεκτείνει τη θέση της στη Βραζιλία, η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά της στο εξωτερικό.
Το πρώτο εργοστάσιο άνοιξε στο Σάο Πάολο το 2015, παράγοντας σασί για ηλεκτρικά λεωφορεία.
Πέρυσι, ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 484,2 εκατομμύρια δολάρια στη Βραζιλία για την κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα έχουν ενισχυθεί από κρατικές επιδοτήσεις. που ενθαρρύνει τους καταναλωτές να ανταλλάσσουν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητά τους με ηλεκτρικά ή υβριδικά.
Αλλά υπάρχει μια αυξανόμενη αντίδραση στο εξωτερικό ενάντια σε αυτό που ορισμένοι θεωρούν ως άδικη υποστήριξη της κινεζικής κυβέρνησης προς τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν επιβάλει δασμούς σε ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, με περισσότερους δασμούς να αναμένονται κατά την επερχόμενη κυβέρνηση του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.