Η ελαιογραφία του Πάμπλο Πικάσο «Femme à la montre» (1932), εμπνευσμένη από τη σύντροφο, μούσα και μεγάλο του έρωτα, Μαρί Τερέζ Βαλτέρ, βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοπρασίας που διοργανώνει ο οίκος Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, στις 8 και 9 Νοεμβρίου, με τη συλλογή της Έμιλι Φίσερ Λαντάου.
Η συλλογή εκτιμάται ότι θα αποφέρει πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια, ωστόσο το highlight είναι ο πίνακας του Πικάσο, καθώς σύμφωνα με το Art News, τα έργα του που απεικονίζουν τη Βαλτέρ συνήθως πωλούνται σε δημοπρασίες στις υψηλότερες τιμές.
Σύμφωνα με τον Sotheby’s, το πορτρέτο (διαστάσεων 130 x 96,5 εκατοστά) είναι από τα έργα που δημιουργήθηκαν τα πιο παραγωγικά χρόνια της καριέρας του Ισπανού καλλιτέχνη και ήταν το θέμα έκθεσης που διοργανώθηκε στο Musée Picasso στο Παρίσι και στην Tate Modern του Λονδίνου το 2018.
«Το “Femme à la Montre” του Πικάσο είναι ένα αριστούργημα από κάθε άποψη» σημείωσε ο Τζούλιαν Ντόους, επικεφαλής του τμήματος Ιμπρεσιονιστικής και Μοντέρνας Τέχνης του Sotheby’s στις ΗΠΑ, χαρακτηρίζοντας το «καθοριστικό» στη ιστορία της δυτικής τέχνης και υπογραμμίζοντας την «αίσθηση απελευθέρωσης από τη διατήρηση μυστικής της σχέσης του που φαίνεται να έχει ξεχυθεί σε αυτόν τον εξαιρετικό καμβά».
Όταν ο Πικάσο ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα την 17χρονη κατάξανθη, γοητευτική στην αθωότητα της, Μαρί - Τερέζ, την οποία είδε μέσα από ένα παράθυρο του πολυκαταστήματος Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι το 1927, ήταν ήδη 45 χρονών και εγκλωβισμένος στον δυστυχισμένο γάμο του με την μπαλαρίνα Όλγκα Χοχλόβα. Η τυχαία συνάντηση και η σχέση που ακολούθησε, αναγέννησαν τον Πικάσο, όπως είχε πει ο εγγονός του ζωγράφου, Ολιβιέ Βιντμάγιερ Πικάσο.
Ωστόσο, το 1935, λίγους μήνες μετά την γέννηση της κόρης τους, Μάγια -στην οποία ο ζωγράφος είχε μεγάλη αδυναμία- ο Πικάσο ερωτεύεται τη φωτογράφο και ζωγράφο Ντόρα Μάαρ. Οι δύο γυναίκες συναντώνται τυχαία στο στούντιο του. Ήταν η εποχή που ζωγράφιζε τη «Γκερνίκα». Το τέλος έρχεται οριστικά έναν χρόνο αργότερα.
Ο Πικάσο συνέχισε να στηρίζει οικονομικά την Μαρί - Τερέζ και το παιδί, αλλά δεν την παντρεύτηκε ποτέ. Στις 20 Οκτωβρίου 1977, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του, η Μαρί - Τερέζ αυτοκτονεί, μισόν αιώνα μετά την πρώτη τους συνάντηση.
Το «Femme à la montre» είναι ένα από τα 120 κομμάτια της συλλογής σύγχρονης τέχνης της διάσημης Έμιλι Φίσερ Λαντάου, η οποία απεβίωσε τον περασμένο Μάρτιο σε ηλικία 102 ετών.
Μεταξύ αυτών είναι ένα άτιτλο έργο του Μαρκ Ρόθκο φιλοτεχνημένο το 1958, το «Pink Tulip» (1926) της Τζόρτζια Ο’Κιφ, το «Self Portrait» του Άντι Γουόρχολ (1986) και το «Triumph Over Mastery II» (1987) του Μαρκ Τάνσεϊ. Η Λαντάου ξεκίνησε τη συλλογή της τη δεκαετία του 1960 και μέχρι το 2010, είχε δωρίσει περισσότερα από 300 έργα στο Μουσείο Whitney.
Με πληροφορίες από Art News