Σε μια ασυνήθιστη κίνηση -που ωστόσο έχει προηγούμενο- το Μουσείο Γκέτι στο Λος Άντζελες και η Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων στο Λονδίνο θα αγοράσουν από κοινού το Portrait Of Mai (γνωστό και ως Portrait of Omai) του Τζόσουα Ρέινολντς, ένα από τα πιο σημαντικά πρώιμα πορτρέτα έγχρωμου προσώπου στη βρετανική ιστορία της τέχνης.
Ο πίνακας, που ανήκει από το 2001 στον Ιρλανδό επιχειρηματία John Magnier, πωλείται στην τιμή των 62 εκατομμυρίων δολαρίων και τα δύο Μουσεία θα μοιραστούν το κόστος. Το έργο, που φιλοτεχνήθηκε γύρω στο 1776 και απεικονίζει έναν άνδρα από την Πολυνησία τον 18ο αιώνα, με λευκό ένδυμα και χωρίς υποδήματα, «θα ταξιδεύει περιοδικά» μεταξύ Βρετανίας και ΗΠΑ.
Ο άνδρας ονομάζεται Μάι και το 1773, ταξίδεψε στη Βρετανία αναζητώντας βοήθεια για να εκδιώξει αντιπάλους από την πατρίδα του. Έγινε γνωστή προσωπικότητα στο Λονδίνο, συνάντησε τον βασιλιά Γεώργιο Γ′ και ο σερ Τζόσουα Ρέινολντς ζωγράφισε το πορτρέτο του.
«Το πορτρέτο είναι μοναδικό τόσο στη βρετανική όσο και στην παγκόσμια κουλτούρα ωστόσο δεν έχει ενταχθεί ποτέ σε συλλογή Μουσείων: τώρα έχει τη δυνατότητα να είναι σε δύο, σε ένα με θέα τον Ειρηνικό από όπου ήρθε ο Μάι και σε άλλο που είναι μόνο λίγα μέτρα μακριά από το ατελιέ του Ρέινολντς, όπου δημιουργήθηκε», δήλωσε ο ο Νίκολας Κάλιναν διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων.
Το ιστορικό προηγούμενο και η νέα αντίληψη
Δεν είναι η πρώτη φορά που μεγάλα μουσεία μοιράζονται την ιδιοκτησία έργων τέχνης, η συγκυρία ωστόσο έχει σημασία.
Το 2009, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και η Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας αγόρασαν από κοινού τον διάσημο πίνακα «Άρτεμις και Ακταίων» του Τιτσιάνο, ενώ τρία χρόνια μετά, ακολούθησαν την ίδια πρακτική με την κοινή απόκτηση ακόμη ενός έργου του κορυφαίου ζωγράφου της Αναγέννησης, τον πίνακα «Άρτεμις και Καλλιστώ». Το 2015, οι κυβερνήσεις Ολλανδίας και Γαλλίας συμφώνησαν να αγοράσουν από κοινού δύο πορτρέτα του Ρέμπραντ προκειμένου να αποτρέψουν τα μουσεία των χωρών τους από τον πόλεμο των προσφορών. Τα έργα μοιράζονται το Λούβρο στο Παρίσι και το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ.
Η ακριβή εξαγορά του «Portrait of Mai» είναι ακόμη πιο ασυνήθιστη από αυτές τις συμφωνίες, καθώς έρχεται σε μια στιγμή κατά την οποία πολλά μουσεία βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση, με την άνοδο του πληθωρισμού να εμποδίζει την ανάκαμψή τους μετά την παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού.
Τον περασμένο χρόνο, η National Portrait Gallery προσπάθησε να συγκεντρώσει μόνη το ποσόν των 50 εκατομμυρίων λιρών, με την ελπίδα να αγοράσει το έργο του Ρέινολντς από τον Ιρλανδό επιχειρηματία, όπως αναφέρουν οι Financial Times, ενώ η βρετανική κυβέρνηση φρόντισε να εμποδίσει την εξαγωγή του έργου εκτός Βρετανίας. Αλλά το μουσείο δυσκολεύτηκε να συγκεντρώσει έστω και τα μισά χρήματα, οπότε κατάφερε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση με τη συμμετοχή του Getty.
Με πληροφορίες από The New York Times