Σύγκριση Αθήνας και Παρισιού σε θέματα πολεοδομίας και κυκλοφοριακού

Στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, παρουσιάστηκαν στοιχεία των δύο πρωτευουσών, παρουσία του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και του πρώην αντιδημάρχου Παρισιού, Ζαν Λουί Μισικά.
Open Image Modal
Κώστας Μπακογιάννης, Ζαν Λουί Μισικάean, Ρίκι Μπάρντετ
Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών

Το πολεοδομικό, η κατάσταση με το κυκλοφοριακό και εν γένει η προοπτική των μεγάλων πόλεων, βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης ενός από τα πάνελ του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς (6 – 9 Απριλίου) υπό την αιγίδα της Α.Ε της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Στο πάνελ τέθηκαν πολλά θέματα και ορισμένα εξ αυτών μη συγκρίσιμα. Για παράδειγμα, ο Ρίκι Μπάρντετ, από το Ηνωμένο Βασίλειο, Director, LSE Cities, ανέφερε ότι «η διαφορά στη χρήση ΙΧ σε Αθήνα και Παρίσι είναι συντριπτική, με το 73% των πολιτών της ελληνικής πρωτεύουσας να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για τις καθημερινές του μετακινήσεις, έναντι μόλις του 11% των κατοίκων του Παρισιού.»

Ωστόσο, το Παρίσι διαθέτει 16 γραμμές μετρό και η Αθήνα μόλις 3 και έναν προαστιακό σιδηρόδρομο, ενώ και οι λεωφορειακές γραμμές δεν εξυπηρετούν απόλυτα. Βέβαια, υπάρχει και διαφορά νοοτροπίας ως προς τη χρήση του ΙΧ, καθώς οι Ελληνες θα πρέπει να αλλάξουν συνήθειες στον τρόπο μετακίνησης.

Ο Ζαν Λουί Μισικά, αντιδήμαρχος Παρισίου για πολεοδομικά θέματα από το 2014 έως 2020, αναφέρθηκε σε πρόσφατες παρεμβάσεις στη δική του πόλη που άλλαξαν την εικόνα της. «Αυτό που έχει αλλάξει δραματικά στο Παρίσι είναι η χρήση του δημόσιου χώρου. Στο Παρίσι τώρα έχουμε συμφόρηση από την κυκλοφορία των ποδηλάτων» τόνισε και εξήγησε: «Όταν δημιουργείς ποδηλατολωρίδες δημιουργείς και ποδηλάτες.

Όταν δημιουργείς δρόμους, δημιουργείς χώρο για τα αυτοκίνητα. Όταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι δήμαρχοι σκέφτονται να φτιάξουν δρόμο. Αυτό δημιουργεί μεγαλύτερη συμφόρηση. Οι μετακινήσεις ως μορφή υπηρεσίας είναι πιο αποδοτικές από τις μετακινήσεις ως ευθύνη των πολιτών».

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, στη συζήτηση που διοργανώθηκε με τη συνεργασία του Ελληνικού Παρατηρητηρίου του LSE, υποστήριξε ότι: «Χτίσαμε πόλεις για αυτοκίνητα, πρέπει να χτίσουμε τις πόλεις για εμάς. Έχει να κάνει με τις βιώσιμες μετακινήσεις. Οι οδηγοί έχουν δικαιώματα, αλλά και οι πεζοί και οι ποδηλάτες έχουν», σημειώνοντας για τις αλλαγές στο κέντρο της πόλης, ότι «δεν ήταν εύκολο αλλά πήραμε μέτρα και η πολιτική έχει αρχίσει να αποδίδει από περιβαλλοντικής άποψης. Η Πανεπιστημίου που προσπαθήσαμε να περιορίσουμε την κίνηση, παρουσίασε μείωση εκπομπών άνθρακα πάνω από 25%».

Αναφερόμενος στο πρόβλημα της χρηματοδότησης της τοπικής διοίκησης και πρότεινε την μεταφορά των εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ στους Δήμους, επισήμανε ότι. «Όποτε θέλουμε πόρους πρέπει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να συνεργαστούμε με την κυβέρνηση ακόμα και αν εμείς έχουμε τα δικά μας χρηματοδοτικά εργαλεία. Ένας τρόπος είναι ο ΕΝΦΙΑ. Αυτός ο φόρος μπορεί να μεταφερθεί στις τοπικές διοικήσεις για να εξασφαλίσουν από τη μια πλευρά την ελεύθερη κίνησή τους και από την άλλη οι δήμαρχοι θα είναι απευθείας υπόλογοι στους πολίτες για τη διαχείριση των χρημάτων αυτών».

Όσο για τις παρεμβάσεις που προγραμματίζονται στην Αθήνα ανέφερε: «έχουμε τη διάθεση να δημιουργήσουμε νέους παιδικούς σταθμούς, να ανακαινίσουμε τους υφιστάμενους, να δημιουργήσουμε μικρά και μεγάλα γήπεδα, πεζοδρόμια. Πρόκειται για παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν με μικρές πρωτοβουλίες, όταν γίνουν όμως είναι ένα ευρύτερο παζλ σημαντικό για τη ζωή των πολιτών».

Καταλήγοντας, ο Δήμαρχος Αθηναίων μιλώντας για το έργο της Διπλής Ανάπλασης, ανέφερε ότι: «Ο Βοτανικός έχει παραμεληθεί. Δημιουργούμε ένα καινούργιο γήπεδο ποδοσφαίρου και νέες υποδομές. Πρόκειται για μια νέα πόλη. Εκτιμάται ότι θα καλύπτεται το 50% από πράσινο. Έχουμε εκτιμήσει ότι το έργο θα φέρει επενδύσεις 450 εκατ. ευρώ τους πρώτους μήνες. Αυτό θα μεταφραστεί σε θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας».