Σκοτεινός στόλος: Μπλόκο από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στο ρωσικό αργό πετρέλαιο στη Λακωνία

Τάνκερ του «σκοτεινού στόλου» εισήγαγαν 82,9 εκατομμύρια βαρέλια από τη Μαύρη Θάλασσα τους πρώτους μήνες του 2024. Το 68% μεταφέρθηκε στον Λακωνικό Κόλπο της Ελλάδας για μεταφόρτωση.
Open Image Modal
ΑΡΧΕΙΟ - Ένα πετρελαιοφόρο είναι αγκυροβολημένο στο συγκρότημα Sheskharis, μέρος της Chernomortransneft JSC, θυγατρικής της Transneft PJSC, στο Novorossiysk της Ρωσίας, στις 11 Οκτωβρίου 2022. Οι τιμές για το ρωσικό πετρέλαιο έχουν αυξηθεί πολύ πάνω από το ανώτατο όριο τιμής που επιβάλλουν οι δυτικοί σύμμαχοι ως μέρος των κυρώσεων για την εισβολή στην Ουκρανία. (AP Photo, File)
via Associated Press

 

«Τον Απρίλιο του 2024, καταγράφηκαν 25 παραβιάσεις του εμπάργκο της ΕΕ στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου (εκτός αργού πετρελαίου) από τη Μαύρη Θάλασσα. Όλες οι παραβάσεις αφορούσαν την παράδοση πετρελαιοειδών σε σημεία μεταφόρτωσης από πλοία στον Λακωνικό Κόλπο στα ανοιχτά της Ελλάδας» έγραψε στις 14 Μαϊου 2024 ο ιστότοπος blackseanews.net που εδρεύει στην Ουκρανία και χρηματοδοτείται από την ΕΕ, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα από την ανάλυση data με αντικείμενο την συνεχιζόμενη επιχείρηση διακίνησης ρωσικού αργού πετρελαίου προς τη Δύση, παρά το ασφυκτικό πλέγμα κυρώσεων που έχουν επιβάλει Αμερικανοί και Ευρωπαίοι, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Είναι μία κολοσσιαία επιχείρηση που αποδίδεται στον λεγόμενο «σκοτεινό στόλο».

Open Image Modal
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ - ΛΑΚΩΝΙΑ /ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΓΕΡΑΚΑ. ΤΟ ΦΙΟΡΔ ΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΥ.ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Eurokinissi

 

Λακωνικός Κόλπος: «Ελ Ντοράντο» στη διακίνηση ρωσικού αργού πετρελαίου

Παρουσιάζοντας data για τον μήνα Απρίλιο του 2024, ο ίδιος ιστότοπος παραθέτει ονόματα τάνκερ και εταιρειών από διάφορες χώρες του κόσμου. Εξι από τα τάνκερ εμφανίζονται επίσημα ως ελληνικής ιδιοκτησίας. Προσέξτε όμως: όλες οι κινήσεις - από όλα τα τάνκερ ανεξαρτήτως ιδιοκτησίας, φέρονται να έχουν γίνει στον Λακωνικό Κόλπο.

Είναι μία επιχείρηση με προϊστορία, που πηγαίνει πίσω, στις αρχές του πολέμου που ξέσπασε στην Ουκρανία μετά την ρωσική εισβολή. Είναι χαρακτηριστικό ότι τάνκερ του «σκοτεινού στόλου» εισήγαγαν 82,9 εκατομμύρια βαρέλια από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, μεταξύ 5 Δεκεμβρίου 2023 και 29 Φεβρουαρίου 2024.

Από αυτές τις ποσότητες, το 68% μεταφέρθηκε στον Λακωνικό Κόλπο της Ελλάδας για μεταφόρτωση, τονίζει το δίκτυο blackseanews.

Πρακτικά, πρόκειται για μεταφόρτωση αργού πετρελαίου από τάνκερ σε τάνκερ, κάπου στα ανοιχτά - μακριά από λιμάνια και κρατικές αρχές - σε διεθνή ύδατα, όπου θεωρητικά δεν μπορεί το λιμενικό ή η ακτοφυλακή κάποιας χώρας να κάνει έλεγχο.  

Open Image Modal
Πίνακας με τις χώρες προέλευσης των τάνκερ που φέρονται να εμπλέκονται στην διακίνηση ρωσικού αργού πετρελαίου τον Απρίλιο του 2024 - όλες οι κινήσεις έγιναν στον Λακωνικό Κόλπο
https://www.blackseanews.net/

 

Η Ελλάδα κάνει την κίνησή της: Ασκήσεις διαρκείας από το Πολεμικό Ναυτικό στον Λακωνικό Κόλπο

Συμπληρώνοντας την εικόνα, καθώς αυτό το θρίλερ διεθνών διαστάσεων βρίσκεται σε εξέλιξη, με εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και πολλά δισεκατομμύρια δολάρια να αλλάζουν χέρια, το διεθνές πρακτορείο Reuters και η ιστοσελίδα greekreporter δημοσίευσαν δικά τους ρεπορτάζ, αναλύοντας την ελληνική αντίδραση απέναντι στη δράση του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου».

«Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό επέκτεινε τις ασκήσεις του στα θαλάσσια ύδατα  ακριβώς έξω από τις ακτές της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, εμποδίζοντας ουσιαστικά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε άλλα πλοία. Η ιστοσελίδα της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού δείχνει ότι οι ασκήσεις στον Λακωνικό Κόλπο, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, θα συνεχιστούν πλέον έως τις 15 Ιουλίου - μία παράταση της προηγούμενης περιόδου που έληξε τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024 (προς επιβεβαίωση, παρακάτω η επίσημη προαναγγελία της Υδρογραφικής Υπηρεσίας). Μετά το τέλος των προηγούμενων ασκήσεων, πολλά τάνκερ επανήλθαν στις περιοχές που είχαν περιοριστεί. Όμως τα περισσότερα παρέμειναν μακριά», σημειώνει ο greekreporter.

Open Image Modal
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΌ - ΥΔΡΟΓΡΑΦΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Open Image Modal
Ένα ρωσικό τάνκερ που μεταφέρει αργό πετρέλαιο με έκπτωση, είναι αγκυροβολημένο σε λιμάνι στο Καράτσι του Πακιστάν, Τρίτη 13 Ιουνίου 2023. Η πακιστανική κυβέρνηση χαιρέτισε την άφιξη του πρώτου φορτίου αργού πετρελαίου με έκπτωση από τη Ρωσία στο πλαίσιο μιας συμφωνίας μεταξύ Ισλαμαμπάντ και Μόσχας. (AP Photo/Fareed Khan)
via Associated Press

 

Με δεμένα χέρια οι ελληνικές αρχές 

Τα πλοία (τάνκερ) κινούνται συστηματικά πέρα από το όριο των έξι ναυτικών μιλίων από την ακτή για την αποφυγή ελέγχων φορτίου από τις ελληνικές αρχές. «Δεν μπορεί κάποιος να κάνει επιθεώρηση σε πλοίο με ξένη σημαία σε διεθνή ύδατα. Εκτός αν ένα πλοίο φέρει ελληνική σημαία, τα χέρια (των ελληνικών αρχών) είναι δεμένα», είπε στο Reuters μια ανώνυμη πηγή.

Τον Απρίλιο του 2024, το Reuters ανέφερε παράλληλα, τέσσερα δεξαμενόπλοια είχαν «κολλήσει» κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες έπληξαν με κυρώσεις πλοία (τάνκερ) που σχετίζονται με το Ιράν.

 

Η Ρωσία προσπαθεί να καλύψει την απώλεια ασφαλιστικών και άλλων ναυτιλιακών υπηρεσιών, καθώς οι δυτικές χώρες σταθερά «σφίγγουν» τον κλοιό απέναντι στη Μόσχα με οικονομικές κυρώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται κι εκείνη από την πλευρά της να προτείνει κυρώσεις σε πετρελαιοφόρα από τον λεγόμενο «σκιώδη ή σκοτεινό στόλο», που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο εκτός του ορίου ανώτατων τιμών πετρελαίου της Ομάδας των Επτά χωρών (G7), ανέφεραν πηγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Reuters τον περασμένο μήνα.