«Τον Απρίλιο του 2024, καταγράφηκαν 25 παραβιάσεις του εμπάργκο της ΕΕ στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου (εκτός αργού πετρελαίου) από τη Μαύρη Θάλασσα. Όλες οι παραβάσεις αφορούσαν την παράδοση πετρελαιοειδών σε σημεία μεταφόρτωσης από πλοία στον Λακωνικό Κόλπο στα ανοιχτά της Ελλάδας» έγραψε στις 14 Μαϊου 2024 ο ιστότοπος blackseanews.net που εδρεύει στην Ουκρανία και χρηματοδοτείται από την ΕΕ, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα από την ανάλυση data με αντικείμενο την συνεχιζόμενη επιχείρηση διακίνησης ρωσικού αργού πετρελαίου προς τη Δύση, παρά το ασφυκτικό πλέγμα κυρώσεων που έχουν επιβάλει Αμερικανοί και Ευρωπαίοι, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Είναι μία κολοσσιαία επιχείρηση που αποδίδεται στον λεγόμενο «σκοτεινό στόλο».
Λακωνικός Κόλπος: «Ελ Ντοράντο» στη διακίνηση ρωσικού αργού πετρελαίου
Παρουσιάζοντας data για τον μήνα Απρίλιο του 2024, ο ίδιος ιστότοπος παραθέτει ονόματα τάνκερ και εταιρειών από διάφορες χώρες του κόσμου. Εξι από τα τάνκερ εμφανίζονται επίσημα ως ελληνικής ιδιοκτησίας. Προσέξτε όμως: όλες οι κινήσεις - από όλα τα τάνκερ ανεξαρτήτως ιδιοκτησίας, φέρονται να έχουν γίνει στον Λακωνικό Κόλπο.
Είναι μία επιχείρηση με προϊστορία, που πηγαίνει πίσω, στις αρχές του πολέμου που ξέσπασε στην Ουκρανία μετά την ρωσική εισβολή. Είναι χαρακτηριστικό ότι τάνκερ του «σκοτεινού στόλου» εισήγαγαν 82,9 εκατομμύρια βαρέλια από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, μεταξύ 5 Δεκεμβρίου 2023 και 29 Φεβρουαρίου 2024.
Από αυτές τις ποσότητες, το 68% μεταφέρθηκε στον Λακωνικό Κόλπο της Ελλάδας για μεταφόρτωση, τονίζει το δίκτυο blackseanews.
Πρακτικά, πρόκειται για μεταφόρτωση αργού πετρελαίου από τάνκερ σε τάνκερ, κάπου στα ανοιχτά - μακριά από λιμάνια και κρατικές αρχές - σε διεθνή ύδατα, όπου θεωρητικά δεν μπορεί το λιμενικό ή η ακτοφυλακή κάποιας χώρας να κάνει έλεγχο.
Η Ελλάδα κάνει την κίνησή της: Ασκήσεις διαρκείας από το Πολεμικό Ναυτικό στον Λακωνικό Κόλπο
Συμπληρώνοντας την εικόνα, καθώς αυτό το θρίλερ διεθνών διαστάσεων βρίσκεται σε εξέλιξη, με εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και πολλά δισεκατομμύρια δολάρια να αλλάζουν χέρια, το διεθνές πρακτορείο Reuters και η ιστοσελίδα greekreporter δημοσίευσαν δικά τους ρεπορτάζ, αναλύοντας την ελληνική αντίδραση απέναντι στη δράση του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου».
«Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό επέκτεινε τις ασκήσεις του στα θαλάσσια ύδατα ακριβώς έξω από τις ακτές της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, εμποδίζοντας ουσιαστικά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε άλλα πλοία. Η ιστοσελίδα της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού δείχνει ότι οι ασκήσεις στον Λακωνικό Κόλπο, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, θα συνεχιστούν πλέον έως τις 15 Ιουλίου - μία παράταση της προηγούμενης περιόδου που έληξε τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024 (προς επιβεβαίωση, παρακάτω η επίσημη προαναγγελία της Υδρογραφικής Υπηρεσίας). Μετά το τέλος των προηγούμενων ασκήσεων, πολλά τάνκερ επανήλθαν στις περιοχές που είχαν περιοριστεί. Όμως τα περισσότερα παρέμειναν μακριά», σημειώνει ο greekreporter.
Με δεμένα χέρια οι ελληνικές αρχές
Τα πλοία (τάνκερ) κινούνται συστηματικά πέρα από το όριο των έξι ναυτικών μιλίων από την ακτή για την αποφυγή ελέγχων φορτίου από τις ελληνικές αρχές. «Δεν μπορεί κάποιος να κάνει επιθεώρηση σε πλοίο με ξένη σημαία σε διεθνή ύδατα. Εκτός αν ένα πλοίο φέρει ελληνική σημαία, τα χέρια (των ελληνικών αρχών) είναι δεμένα», είπε στο Reuters μια ανώνυμη πηγή.
Τον Απρίλιο του 2024, το Reuters ανέφερε παράλληλα, τέσσερα δεξαμενόπλοια είχαν «κολλήσει» κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες έπληξαν με κυρώσεις πλοία (τάνκερ) που σχετίζονται με το Ιράν.
Η Ρωσία προσπαθεί να καλύψει την απώλεια ασφαλιστικών και άλλων ναυτιλιακών υπηρεσιών, καθώς οι δυτικές χώρες σταθερά «σφίγγουν» τον κλοιό απέναντι στη Μόσχα με οικονομικές κυρώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται κι εκείνη από την πλευρά της να προτείνει κυρώσεις σε πετρελαιοφόρα από τον λεγόμενο «σκιώδη ή σκοτεινό στόλο», που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο εκτός του ορίου ανώτατων τιμών πετρελαίου της Ομάδας των Επτά χωρών (G7), ανέφεραν πηγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Reuters τον περασμένο μήνα.