«Τηρουμένων των αναλογιών προχωράμε καλά για τέτοιου μεγέθους και πολυπλοκότητας, έργο», ανέφερε ο Οδυσσέας Αθανασίου, διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Development, σχετικά με τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού.
«Προχωρήσαμε σημαντικά με όλες τις μελέτες, έργα φαίνονται δια γυμνού οφθαλμού, η υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος ξεκίνησε, ενώ το πολύ σημαντικό κτήριο των ΑμΕΑ εξελίσσεται πολύ γρήγορα», τόνισε.
Με αφορμή την πρόοδο των έργων, κάναμε μια ακόμα αυτοψία στην περιοχή, για να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές, με την εταιρεία να προχωρά σε μια ακόμα εντυπωσιακή κίνηση εξωστρέφειας, καθώς με time lapse πρόκειται να αποκαλύπτει με τριδιάσταση παρουσίαση, μέσω του επίσημου ιστότοπου της εταιρείας, την πρόοδο καθενός από τα σημαντικότερα έργα ξεχωριστά (Riviera Toner, υπογειοποίηση Λ. Ποσειδώνος, κατοικίες, ξενοδοχεία κ.ά.).
Εξασφαλισμένη ρευστότητα
Σύμφωνα με τον Οδυσσέα Αθανασίου, το Ελληνικό έχει πολλά ατού. «Δε χρειάζεται να μαζέψουμε χρήματα για την πρώτη φάση του έργου. Διαθέτουμε 650 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια, αντλήσαμε από το ομόλογο ακόμα 650 εκατ. και έχουμε 1,2 δισ. ευρώ εξασφαλισμένα, με δάνεια από τράπεζες, όταν χρειαστούν. Στο τέλος επειδή πάνε καλά οι προπωλήσεις, έχοντας 2,5 δισ. ευρώ, θα πάμε περίπου με 40-45% ίδια κεφάλαια.
Οι προπωλήσεις σε υψηλό επίπεδο
Ο Οδυσσέας Αθανασίου επισήμανε ότι οι προπωλήσεις, για όσες κατοικίες και διαμερίσματα έχουν βγει προς πώληση, κινούνται εξαιρετικά. Όπως είπε, έχουν προπωληθεί και τα 169 διαμερίσματα του ουρανοξύστη Riviera Tower, οι 28 βίλες με τα οικόπεδά τους και το 85% από τα 115 διαμερίσματα που θα βρίσκονται πίσω από τις βίλες. Όλα ανήκουν στο παράκτιο μέτωπο και καλύπτουν 90.000 τ.μ. Τώρα εκτελούνται τα συμβόλαια και θα εισπραχθεί το 20% της αξίας. Φέτος θα έχουν εισπραχθεί 200 εκατ. ευρώ και συνολικά το 2023 θα φθάσουν στα 450 εκατ. Οι παραδόσεις θα γίνουν το 2026.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2023, αναμένεται να βγουν προς πώληση οι 1.500 κατοικίες στις δύο γειτονιές, του Αλίμου και του παλαιού terminal της Ολυμπιακής, πάνω από τη Λ. Ποσειδώνος. Η πρώτη θα έχει έως τετραόροφες πολυκατοικίες και η δεύτερη γειτονιά με 5όροφες αλλά και 250 κτήρια ύψους 50 μέτρων, που εντάσσονται σε ένα νέο πρότυπο οικιστικής ανάπτυξης.
Σύντομα θα ξεκινήσουν και οι συμφωνίες για το Mall στη Βουλιαγμένη και για το Marina Galleria. Μάλιστα, υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου.
Το άνοιγμα στο εξωτερικό
Είναι γεγονός ότι σχεδόν όλες οι κατοικίες και τα διαμερίσματα που είχαν βγει προς πώληση, αγοράστηκαν από Ελληνες. Η Lamda δεν είχε κάνει άνοιγμα σε ξένες αγορές, και αυτό έγινε τώρα, όπως είπε ο Οδυσσέας Αθανασίου, επειδή «ίσως να μην γινόμαστε πιστευτοί, λόγω της κατάστασης που ζήσαμε, καθώς για 7 χρόνια ήταν να πάρουμε το Ελληνικό και δεν το είχαμε.»
Η πρόοδος των έργων
Τα έργα, λοιπόν, της πρώτης φάσης του σχεδιασμού, έως το 2025, προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς, μολονότι τα κόστη κατασκευής έχουν αυξηθεί, και με σημερινά στοιχεία υπερβαίνουν το 10-15% του αρχικού κόστους. Μέρος της αύξησης του κόστους θα μετακυληθεί στους αγοραστές των βιλών και κατοικιών. Στην πρώτη φάση του Ελληνικού, θα υπάρξει το 30% του συνόλου κατασκευαστικά, αλλά θα αφορά στο 75% της επιτυχίας του έργου. Πάντως, το 2024 και το 2025 θα γίνεται κατασκευαστικός οργασμός.
Αυτή τη στιγμή, όπως είδαμε, τα έργα θεμελίωσης του συγκροτήματος κτηρίων ΑμΕΑ (11.000 τ.μ. σε 7,4 στρέμματα) βρίσκονται στη φάση να πέσει σκυρόδεμα για το ισόγειο. Είναι το πρώτο έργο, μετά το Experience Center (τα τρία διατηρητέα Hangar αεροσκαφών), που θα παραδοθεί το τρίτο τρίμηνο του 2023, και προορίζεται να στεγάσει τους τέσσερις συλλόγους που αυτή τη στιγμή στεγάζονται σε απαράδεκτες για πολιτισμένο κράτος συνθήκες, σε άλλο κτήριο της περιοχής. Το κόστος των 15 εκατ. ευρώ έχει αναλάβει η LAMDA και θα φέρει προδιαγραφές πιστοποίησης Lead Gold. Θα έχει δύο εισόδους, βρίσκεται στη Λ. Βουλιαγμένης και θα περιλαμβάνει 150 δέντρα. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΕΚΤΕΡ Α.Ε.
Στο 40% της προόδου, βρίσκονται και οι κατεδαφίσεις των 425 παλαιών κτηρίων της αεροπορικής βάσης, ενώ κατακερματίζεται και το τσιμέντο των διαδρόμων του παλαιού αεροδρομίου, με τα περισσότερα υλικά να προορίζεται να ξαναχρησιμοποιηθούν σε διάφορες εργασίες. Συνολικά, θα επαναχρησιμοποιηθούν περίπου 1 εκατ. κυβικά μέτρα υλικών, μειώνοντας τα κόστη κατασκευής.
Εργα προχωρούν και στο ρέμα Τραχώνων, το ένα από τα δύο του Ελληνικού. Είναι σοβαρό έργο υποδομής, διότι θα αποφευχθούν οι πλημμύρες. Εχει μελετηθεί για ακραία φαινόμενα, θα καταλήγει στη θάλασσα και τα έργα γίνονται σε μήκος περίπου 3 χλμ., με το 1 χλμ. να είναι ανοικτό τμήμα.
Εμφανή είναι τα έργα και στην υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος. Η διάνοιξη γίνεται σε 10 μέτρα βάθος και το σημείο. Προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα, κατασκευάζεται παράκαμψη 1,5 χλμ., η οποία θα έχει 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση και τα οχήματα θα κινούνται με τον ίδιο ρυθμό, όπως τώρα. Η υπογειοποίηση συνολικά αφορά 1.500 μ., θα γίνει με τη μέθοδο Cut & Cover και θα παραδοθεί το 2024. Αφού ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση, στο πάνω μέρος θα μείνουν δύο μεγάλες λωρίδες με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο.
Ένα ακόμα σημαντικό έργο που είδαμε, είναι ο καθαρισμός του υπεδάφους όπου περνούσε ο αγωγός καυσίμων του αεροδρομίου. Επειδή είχε διαρροές, τα χώματα μολύνθηκαν και τώρα, μαζεύονται με μηχανήματα και καθαρίζονται με μια ειδική μέθοδο (βιοκύτταρο), για να επανατοποθετηθούν.
Παράλληλα, συνεχίζεται και η μεταφορά του ταφικού μνημείου που υπήρχε κοντά στη Λ. Ποσειδώνος, εκεί που θα κατασκευαστεί το Καζίνο – resort από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη Hard Rock International.
Στο Ελληνικό θα παραμείνουν το αμαξοστάσιο του τραμ και βέβαια η γραμμή που θα είναι μέρος ενός μεγάλου πεζόδρομου που θα διατρέχει το Ελληνικό από τη Λ. Βουλιαγμένης έως την παραλία. Κάτω από τη γραμμή, θα περνά ένα καλώδιο υψηλής τάσης. Θα παραμείνουν λίγα ακόμα κτήρια και το FIR Αθηνών.
Εξάλλου, εντός του Ελληνικού θα δημιουργηθούν δύο μονάδες, από τις εταιρείες Lafarge και Τιτάν, με ολοκαίνουργια μηχανήματα παραγωγής σκυροδέματος, ώστε να μειωθούν τα κόστη αλλά και να εκμηδενιστούν τα χιλιόμετρα που θα διένυαν μπετονιέρες. Υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιηθούν 1,5 εκατ. κυβικά μέτρα σκυροδέματος.
Όλα τα έργα υποδομής της πρώτη φάσης, έχει αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ και θα τα παραδώσει το 2025.
Ο πύργος Riviera Tower
Εντός του 2023 θα ξεκινήσουν τα έργα για τον πύργο Riviera Tower των 200 μέτρων ύψους και για τη Marina Galleria. Ο πύργος θα καλύπτει 33 στρέμματα, θα έχει 50 ορόφους με 1.000 τ.μ. έκαστος και 169 κατοικίες. Εντός του Οκτωβρίου 2022 ξεκινούν οι εκσκαφές και η θεμελίωση με τσιμεντένιους πασσάλους των 50 μ. και διαμέτρου 1,5 μ. Η ολοκλήρωση προβλέπεται να γίνει στις 30 Μαρτίου του 2026. Η κοινοπραξία Intrakat – Bouygues έχει αναλάβει ρόλο συμβούλου κατασκευής και πιθανότατα θα είναι αυτή που θα τον κατασκευάσει, κιόλας.
Αμεσα θα ξεκινήσουν και οι εργασίες αναβάθμισης της μαρίνας Αλίμου προκειμένου να υποδεχθεί μεγαλύτερα γιοτ, αλλά και της παραλίας. Απομένει να μάθουμε και το πότε θα ξεκινήσουν τα έργα για τα δύο ξενοδοχεία, σε συνεργασία με την ΤΕΜΕΣ.
Οι διαγωνισμοί που έρχονται
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη διαγωνισμοί για το εμπορικό κέντρο στη Βουλιαγμένη, κόστους 350 εκατ. ευρώ και για το Mall στη μαρίνα, κόστους 130 εκατ. ευρώ. Αυτοί οι διαγωνισμοί θα έχουν ανάδοχο εντός του 2022.
Επίσης, και οι διαγωνισμοί για τις βίλες θα βγουν γρήγορα και θα προσκληθούν να συμμετάσχουν και μικρές κατασκευαστικές εταιρείες, που διαθέτουν εξειδικευμένη τεχνογνωσία. Κι ακόμα, τον Οκτώβριο του 2022 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το Πάρκο, ενώ από την ΤΕΜΕΣ θα γίνει ανακοίνωση των operators των δύο ξενοδοχείων που θα κατασκευαστούν στη μαρίνα Αλίμου, για το ένα στα τέλη Νοεμβρίου και για το άλλο στα μέσα του 2023.
Εξάλλου, σύντομα θα γίνει διαγωνισμός για την εταιρεία που θα διαχειριστεί τα απορρίμματα. Πιθανότατα δεν θα προκριθεί η καύση, ενώ θα γίνει οπωσδήποτε ανακύκλωση. Κι ακόμα, όλα θα λειτουργήσουν με τις προδιαγραφές του smart city, μιας έξυπνης πόλης που θα χρησιμοποιεί αισθητήρες για πολλές υποδομές.
Καταλήγοντας, στόχος είναι όλο το Ελληνικό να έχει πράσινη ενέργεια, έως τέλος α πενταετίας.