Στα χέρια της αμερικανικής Black Rock η Διώρυγα του Παναμά έναντι 22,8 δισ. δολάρια

Μετά τις δηλώσεις Τραμπ ότι η διώρυγα θα περάσει σε Αμερικανικά χέρια με κάθε τρόπο, ο Αμερικανικός κολοσσός αναλαμβάνει τον έλεγχο των δύο λιμανιών.
|
Open Image Modal
Gim42 via Getty Images

Στις εξωφρενικές δηλώσεις του Ντοναλντ Τραμπ, περί παραχώρησης της Διώρυγας του Παναμά και εξαγορά της Γροιλανδίας, συχνά ξεχώριζε η φράση «με κάθε τρόπο και κάθε κόστος».

Όταν πριν από λίγες ημέρες, μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ συμφώνησε να πουλήσει το μεγαλύτερο μέρος του μεριδίου της από τα δύο βασικά λιμάνια στη Διώρυγα του Παναμά σε όμιλο της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας BlackRock, η φράση αυτή αποκτούσε υπόσταση και εξήγηση.

Σύμφωνα με το BBC, η πώληση έρχεται μετά από εβδομάδες διαμαρτυριών του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ότι το κανάλι είναι υπό τον έλεγχο της Κίνας και ότι οι ΗΠΑ πρέπει να ανακτήσουν τον έλεγχο της κύριας ναυτιλιακής διαδρομής.

Και όπως φαίνεται, αυτό πρόκειται ουσιαστικά να συμβεί μέσω της αγορά των δύο λιμανιών από την CK Hutchison Holding έναντι 22,8 δισ. δολαρίων, που εκμεταλλεύεται τα λιμάνια στον Ατλαντικό Ωκεανό και τις εισόδους του Ειρηνικού Ωκεανού στο κανάλι, από το 1997.

Open Image Modal
Τα δύο λιμάνια που αποκτά η BlackRock είναι στα δύο άκρα του Καναλιού στον Ατλαντικό και Ειρηνικό Ωκεανό.
drmakkoy via Getty Images

Η CK Hutchison, που ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο του Χονγκ Κονγκ, Li Ka-shing, δεν ανήκει στην κινεζική κυβέρνηση, ωστόσο λειτουργεί σύμφωνα με τους κινεζικούς χρηματοοικονομικούς νόμους καθώς η έδρα της είναι στην Κινεζική επικράτειας.

Η συμφωνία περιλαμβάνει την εξαγορά συνολικά 43 λιμανιών σε 23 χώρες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των δύο τερματικών καναλιών του Παναμά.

Γι αυτή την εξαγορά ωστόσο, απαιτείται η έγκριση από την κυβέρνηση του Παναμά, κάτι που θα μπορούσε να ανατρέψει τα σχέδια, αν και οι πιθανότητες είναι σχετικά μικρές.

Η διώρυγα του Παναμά μήκους 82 χλμ, διασχίζει τον Παναμά στην Κεντρική Αμερική και είναι ο κύριος σύνδεσμος μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού ωκεανού.

Μέσω αυτής της διώρυγας περνούν έως και 14.000 πλοία κάθε χρόνο, που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν αυτοκίνητα, φυσικό αέριο και άλλα αγαθά, καθώς και στρατιωτικά σκάφη.

Τι ζητά ο Τραμπ

Η διώρυγα, κατασκευάστηκε στις αρχές του 1900 και οι ΗΠΑ διατήρησαν τον έλεγχο του καναλιού μέχρι το 1977, όταν σταδιακά παραχωρήθηκε στο κράτος του Παναμά ο οποίος απέκτησε τον πλήρη έλεγχο το 1999, μετά από μια μακρά περίοδο κοινού ελέγχου με τις ΗΠΑ.

Ο Τραμπ, έχει διατυπώσει πολλά επιχειρήματα για την ανάκτηση του ελέγχου του καναλιού και της γύρω περιοχής, το τελευταίο διάστημα. Μεταξύ αυτών, υποστήριξε ότι η κινεζική επιρροή αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια, ότι η αμερικανική επένδυση στην αρχική κατασκευή του καναλιού δικαιολογεί την ανάκτηση του ελέγχου και ότι τα αμερικανικά πλοία, χρεώνονται υπερβολικά για τη χρήση της πλωτής οδού.

Σε μια επίσκεψη στον Παναμά τον Φεβρουάριο μάλιστα, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο ζήτησε από τη χώρα να κάνει «άμεσες αλλαγές» σε αυτό που αποκαλεί «επιρροή και έλεγχο» της Κίνας στο κανάλι.

Ο Παναμάς απέρριψε τους ισχυρισμούς της αμερικανικής κυβέρνησης και ο πρόεδρος της χώρας Χοσέ Ραούλ Μουλίνο δήλωσε ότι το κανάλι «είναι και θα παραμείνει στα χέρια της χώρας του».

Η BlackRock, μια από τις μεγαλύτερες Αμερικανικές εταιρείες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, έχει στο χαρτοφυλάκιό της κι άλλα λιμάνια όπως την Terminal Investment Limited, μια ελβετική εταιρεία.

Κι ενώ ο Frank Sixt, συν-διευθύνων σύμβουλος της CK Hutchison, υποστήριξε πως « η συναλλαγή είναι καθαρά εμπορικής φύσης και δεν σχετίζεται με πρόσφατες πολιτικές δηλώσεις σχετικά με τα λιμάνια του Παναμά», είναι ξεκάθαρο ότι οι ΗΠΑ αποδεικνύουν ότι έχουν την πρόθεση να αγοράσουν ότι έχουν βάλει στο μάτι, με κάθε τρόπο!

-- --