Πραγματική καταιγίδα πλήττει τους αμερικανικούς κολοσσούς των media που βλέπουν περιουσίες 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων να έχουν κάνει φτερά μέσα στο 2022.
Ο φόβος ότι η οικονομία των ΗΠΑ θα μπει σε ύφεση, λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της ενεργειακή κρίσης, οδηγεί σε πτώση τη Wall Street με τις μετοχές των Disney, Netflix, Comcast, Spotify, Roku, Fox, Paramount, Warner Bros Discovery, The New York Times και News Corp να έχουν χάσει την αξία τους κατά 50%.
Σύμφωνα με τους Financial Times είναι οι μεγαλύτερες απώλειες όλων των εποχών μετά την μεγάλη άνοδο την περίοδο της πανδημίας.
Οι μετοχές των μεγάλων αμερικανικών μέσων ενημέρωσης έχουν υποχωρήσει κατά μέσο όρο 35% από την αρχή του έτους, σε σύγκριση με την πτώση 13% του δείκτη S&P 500, με αποτέλεσμα οι συνολικές απώλειες να ξεπερνούν τα 380 δισ. δολάρια.
Ακόμη και μετά την ανάκαμψη των τελευταίων εβδομάδων, οι τιμές των μετοχών των μεγαλύτερων ομίλων μέσων ενημέρωσης σαρώνονται από την «τέλεια καταιγίδα» όπως τη χαρακτηρίζουν στελέχη και αναλυτές της αγορά.
Θεωρούν δε ως βασικό υπαίτιο τη «φούσκα» στην βιομηχανία του θεάματος που τροφοδοτήθηκε από το Netflix και είναι ένας ακόμη παράγοντας που οδήγεί τις μετοχές των μέσων ενημέρωσης σε οικονομική πτώση.
Χάνουν πελάτες
Μετά τα lockdown σε Ευρώπη και ΗΠΑ οι άλλοτε πιστοί θεατές του Netflix και των άλλων ψυχαγωγικών μέσω προτιμούν να βγαίνουν αντί να περνούν χρόνο στο σπίτι μπροστά στις οθόνες τους.
Το Netflix αποκάλυψε ότι η ανάπτυξή του εδώ και μια δεκαετία έχει σταματήσει, τρομάζοντας τους επενδυτές για τη βιωσιμότητα ολόκληρου του κλάδου.
Η διαφήμιση, αυτή που μειώνουν πρώτα οι εταιρείες σε μια περίοδο ύφεση, ήδη επιβραδύνεται, όπως αποδεικνύεται στα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου των Snap, Meta και Google.
Οι εταιρείες που βασίζονται περισσότερο στη ροή και τη διαφήμιση για έσοδα έχουν πληγεί περισσότερο.
Οι μετοχές της Roku, η οποία έκανε το όνομά της πουλώντας συσκευές και smart tv’s αλλά τώρα κερδίζει περισσότερα από τις διαφημίσεις στα κανάλια της, μειώθηκαν κατά 65% φέτος και 83% από το ιστορικό υψηλό όλων των εποχών τον Ιούλιο του 2021.
«Βλέπουμε τους διαφημιστές να ανησυχούν για μια πιθανή ύφεση και κατά συνέπεια μειώνουν τις δαπάνες τους», είπε στους επενδυτές ο διευθύνων σύμβουλος της Roku, Άντονι Γουντ, την περασμένη εβδομάδα.
Ο Μίκαελ Νάθανσον της εταιρείας συμβούλων πολυμέσων MoffettNathanson είπε ότι «η περίπτωση της Roku, υποστηρίχθηκε από την τεράστια επιτάχυνση στη ροή βίντεο που έχει πλέον ξεθωριάσει καθώς ο κόσμος επιλέγει να είναι έξω μετά τα lockdown».
«Ζούμε την πρώτη ύφεση της ψηφιακής διαφήμισης μετά την άνευ προηγουμένου εκτίναξη της διαδικτυακής διαφήμισης που τροφοδοτήθηκε από πανδημία και δεν έχουμε ξαναδεί» είπε ο Νάθανσον.
Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι
Το Netflix έχει τις μεγαλύτερες απώλειες μετά το Roku. Οι μετοχές της έχουν υποχωρήσει 62% φέτος και κατά 67% από τα υψηλά τους Νοεμβρίου.
Το Spotify, ένας άλλος πρωτοπόρος στο streaming, που βγάζει τα περισσότερα χρήματα από τις συνδρομές, σημείωσε πτώση 49% φέτος.
Μετά από μια δεκαετία αυξανόμενης ανάπτυξης πελατών, το Netflix έχασε συνδρομητές για δύο συνεχόμενα τρίμηνα.
Οι επενδυτές στο παρελθόν ήταν ενθουσιασμένοι με την ανάπτυξη του Netflix, καθιστώντας την εταιρεία μία από τις πιο επιτυχημένες μετοχές της δεκαετίας, μαζί με το Facebook, την Amazon και την Google. Αντιμετώπισαν το Netflix σαν μια μετοχή τεχνολογίας, επιβραβεύοντας την γρήγορη ανάπτυξή της σε βάρος του κέρδους.
Η Disney, αντέγραψε το μοντέλο του Netflix παρουσιάζοντας τα δικά της προγράμματα και καταγράφοντας μεγάλη άνοδο στην πανδημία και ελεύθερη πτώση τώρα.
Το τέλος του 2021 βρήκε τους μεγαλύτερους ομίλους media των ΗΠΑ να έχουν κέρδη 49 φορές περισσότετρα από κάθε φορά ενώ το 2022 μειώθηκαν κατά 30 φορές.
Η Fox, η οποία βγάζει τα περισσότερα από τα χρήματά της από τα τέλη αναμετάδοσης για τα καλωδιακά κανάλια ειδήσεων και αθλητικών ειδήσεων, έχει υποχωρήσει μόνο 9% φέτος και 24% από το υψηλό όλων των εποχών του περασμένου έτους.
Η Disney, η οποία κερδίζει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από θεματικά πάρκα και εισιτήρια για τις επιτυχημένες ταινίες της, εκτός από το streaming, έχει πέσει 30% φέτος.
Πηγή: Financial Times