Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κλήθηκε να αποφασίσει εάν θα συνεχιστεί η ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς στη χώρα μας, δικάζοντας αίτηση ακύρωσης της απόφασης προκήρυξης του σχετικού διαγωνισμού από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Στη δίκη για το 5G το ΣτΕ υποστηρίζει ότι “Με έννομο συμφέρον ασκείται αίτηση ακυρώσεως από φυσικά πρόσωπα που προβάλλουν ότι είναι κάτοικοι περιοχών όπου προβλέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία δικτύου 5G και ότι από την ανάπτυξη του δικτύου υφίσταται κίνδυνος βλάβης της υγείας και του περιβάλλοντος, λόγω της έκθεσης σε Η/Μ ακτινοβολία”.
Στην κομβικής σημασίας απόφασης, το Συμβούλιο της Επικρατείας, έκρινε ότι η έγκριση από την ΕΕΤΤ Τεύχους Προκήρυξης για τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοφάσματος [ζώνες 700 MHz, 2 GHz, 3400-3800 MHz και 26 GHz] δεν παραβιάζει την οδηγία 2001/42 και την αρχή της προφύλαξης.
Το σκεπτικό
Το Δικαστήριο έλαβε υπόψη ότι η προσβαλλομένη προβλέπει υποχρεώσεις γεωγραφικής και πληθυσμιακής κάλυψης ως προς την ανάπτυξη του δικτύου, τη σχέση μεταξύ των ζωνών του ραδιοφάσματος και της τεχνολογίας 5G και τα στοιχεία που προσκόμισαν οι αιτούντες προς απόδειξη των ισχυρισμών τους [αντίθετη μειοψηφία τριών μελών].
Η προσβαλλομένη προβλέπει μεν υποχρέωση ανάπτυξης δικτύου και καθορίζει ένα πλαίσιο που ενδέχεται να αφορά και μελλοντικές άδειες “έργων” της υποκατηγορίας Α2, δεν θεσπίζει όμως σημαντικό σύνολο κριτηρίων και προϋποθέσεων για την σχετική αδειοδότηση προς ανάπτυξη του δικτύου.
Το κύριο περιεχόμενό της συνίσταται σε καθορισμό γενικών στόχων γεωγραφικής και πληθυσμιακής κάλυψης, ποιότητας και ταχύτητας των υπηρεσιών.
Προς επίτευξη των στόχων αυτών, ο κάτοχος του δικαιώματος χρήσης ζώνης ραδιοφάσματος αναπτύσσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα, με βάση την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας και σε συμμόρφωση προς τη νομοθεσία για την εγκατάσταση και λειτουργία πάρκων κεραιών, κομβικών σταθμών και σταθμών βάσης• η νομοθεσία αυτή συνιστά το συνεκτικό πλαίσιο κριτηρίων και προϋποθέσεων για την αδειοδότηση στοιχείων του δικτύου.
Συνεπώς, η προσβαλλομένη δεν αποτελεί “σχέδιο και πρόγραμμα”, το οποίο καθορίζει το πλαίσιο για μελλοντικές άδειες έργων, κατά την έννοια της οδηγίας 2001/42/ΕΚ [αντίθετη μειοψηφία τεσσάρων μελών].
Με την κ.υ.α. 53571/3839/2000 τέθηκαν περιορισμοί και επίπεδα αναφοράς για την έκθεση του κοινού σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία, αφού ελήφθη υπόψη η Σύσταση 1999/519/EΚ.
Στην κ.υ.α. αυτή παραπέμπει η νομοθεσία για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και ο ν. 4635/2019, που προβλέπουν σημαντικά αυστηρότερα όρια και περιέχουν ειδικές ρυθμίσεις για την προστασία της παιδικής ηλικίας και ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού με ακόμη αυστηρότερα όρια.
Οι οδηγίες, έτους 1998, της Διεθνούς Επιτροπής Προστασίας από μη Ιοντίζουσα Ακτινοβολία (ICNIRP), που ελήφθησαν υπόψη για την Σύσταση 1999/519/EΚ, αντικαταστάθηκαν από οδηγίες έτους 2020 χωρίς μεταβολή για τις επίμαχες ζώνες συχνοτήτων.
Συνεπώς, το σύστημα ρυθμίσεων της εθνικής νομοθεσίας δεν αντίκειται στις συνταγματικές διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, ούτε στις αρχές της πρόληψης και της προφύλαξης.
Προσφυγές πολιτών
Την προσφυγή υπέβαλαν 50 πολίτες που είναι πολέμιοι της τεχνολογίας 5ης γενιάς, που όπως επεσήμαναν απουσίαζε από την έγκριση η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) πριν την προκήρυξη αδειών, η μη ενημέρωση του κοινού καθώς και η μη διενέργεια μελέτης επικινδυνότητας.
Της αίτησης ακύρωσης, είχε προηγηθεί αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, τον Δεκέμβριο του 2020. Η αίτηση στρεφόταν κατά της εκτέλεσης της διοικητικής πράξης της ΕΕΤΤ, δια της οποίας εγκρίνεται αδειοδότηση των παρόχων και η λειτουργία δικτύου 5 G στη χώρα μας. Ωστόσο, η αίτηση απορρίφθηκε και εν συνεχεία συζητήθηκε η αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ, η οποία ομοίως, δεν έγινε δεκτή.
Πηγή: dikastiko.gr