Στο 59% η πρόοδος εργασιών στο βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Βίντεο)

Οι μεγάλες εργασίες σε σήραγγες και γέφυρες ξεπερνούν το 78% σε πρόοδο και προβλέπεται πλήρης παράδοση στο τέλος του 2025.
Open Image Modal
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ

Ηδη από τον Απρίλιο του 2024 τα 136 από τα συνολικά 182,1 χλμ. του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, βρίσκονται σε κυκλοφορία, δηλαδή από τον Ημικόμβο με τον αυτοκινητόδρομο  Αθηνών - Θεσσαλονίκης (206,5 χλμ.) έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας.

Ηταν τότε που ολοκληρώθηκε το νότιο τμήμα και συνδέθηκε με το μεσαίο τμήμα (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) που λειτουργούσε από τον Δεκέμβριο του 2017 και με ένα τμήμα του βόρειου τμήματος (Τρίκαλα – Καλαμπάκα). Σε αυτά τα 136 χλμ. λειτουργούν από την Κεντρική Οδό: 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας, 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075, Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης και Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000.

Πλέον, υπό κατασκευή βρίσκονται, από την ΤΕΡΝΑ, τα τελευταία 46 χλμ. από τα 70,5 χλμ του βορείου τμήματος, που ξεκινούν από τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.  

Ο προϋπολογισμός όλου του βόρειου τμήματος ανέρχεται σε 442,1 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά ο προϋπολογισμός του Ε65 ανέρχεται σε περίπου 1,397 δισ. ευρώ. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. 

Σε αυτά τα 46 χλμ. που απομένουν, η γενική κατασκευαστική πρόοδος βρίσκεται στο 50,895% (στοιχεία Απριλίου 2024). Στο τμήμα αυτό έχουν κατασκευαστεί ήδη αντιπλημμυρικά έργα, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά. Η νέα χάραξη ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου. Παράλληλα, μειώνει σημαντικά το κόστος κατασκευής, βελτιώνοντας έτσι και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

Επιμέρους, η πρόοδος κατασκευής στις Σήραγγες είναι 86,84%, στις Γέφυρες 77,69%, στα Ασφαλτικά 33,00% και στα Χωματουργικά 46,39%.

Συνολικά στο βόρειο τμήμα των 70,5 χλμ., υπάρχουν 2 Δίδυμες Σήραγγες (στο 176ο χλμ.) και μία σήραγγα μονού κλάδου (στο 137ο χλμ.), 2 Τεχνικά Cut & Cover (στο 137ο χλμ. και 138ο χλμ.), 23 Γέφυρες, 14 Άνω & 40 Κάτω Διαβάσεις, 3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC), 89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας, 6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας), 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών  (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο - Καρπερό), 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων και 2 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων, 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού) και 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων.

Με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας καθώς και της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει μάλιστα και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Με αυτά τα 182,1 χλμ. σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, ενώ θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Η επιρροή στις μεταφορές θα είναι εξαιρετικά σημαντική. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι συνολικά το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, μέσω του Ε65 θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, από 3 ώρες και 15 λεπτά σήμερα.