«Stolen Goods Tour»: Ανεπίσημη ξενάγηση στο Βρετανικό Μουσείο για επιστροφή κλεμμένων γλυπτών

Μια σειρά από ομιλητές καλεί το διοικητικό συμβούλιο να επιστρέψει τον «κλεμμένο πολιτισμό»
Open Image Modal
Richard Baker via Getty Images

Το Σάββατο, 8 Δεκεμβρίου, περίπου 200 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο για μια ανεπίσημη ξενάγηση με το όνομα «Stolen Goods» («Κλεμμένα Αντικείμενα»), η οποία διοργανώθηκε από την ομάδα διαμαρτυρίας «BP or Not BP», της γνωστής εταιρείας πετρελαίου. 

Σε αυτή την ξενάγηση, της οποίας η διεξαγωγή δεν επιτρεπόταν από το μουσείο, μια σειρά από ομιλητές καλεί το διοικητικό συμβούλιο να επιστρέψει τον «κλεμμένο πολιτισμό»-εκθέματα που προέρχονται από την Ελλάδα, τους Αβορίγινες της Αυστραλίας, το Ιράκ, τις χώρες του Ειρηνικού. Επιπλέον απαιτεί να σταματήσει το μουσείο να προωθεί τους BP, μια εταιρεία που απειλεί περιθωριοποιημένους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. 

Πρώτη στάση αποτέλεσε η «Αίθουσα του Διαφωτισμού». Ξεναγός ήταν ο Αβορίγινας Ρόντνεϊ Κέλι. Ο Κέλι, απόγονος έκτης γενιάς του πολεμιστή Κούμαν, εξήγησε ότι την ασπίδα του προγόνου του πήρε ο Κάπτεν Τζέιμς Κουκ, στη διάρκεια της πρώτης συνάντησης Βρετανών και Αβορίγινων, το 1770 στον Κόλπο Μπότανι.

Η δεύτερη στάση ήταν η έκθεση «Ασουρμπανιπάλ: Βασιλιάς της Ασυρίας, Βασιλιάς του Κόσμου». Αργότερα, η Αριάνα Ντέιβις, με καταγωγή από τους Μαορί της Ν. Ζηλανδίας απηύθηνε έκκληση στο Βρετανικό Μουσείο να επιστραφούν τα 2.300 πολιτιστικά αγαθά των Μαορί, τα οποία αποκτήθηκαν την περίοδο της αποικιοκρατίας.

Η ξενάγηση ολοκληρώθηκε με την αίθουσα στην οποία βρίσκονται τα γλυπτά του Παρθενώνα, ο ελληνοκυπριακής καταγωγής Ντάνι Τσίβερς μίλησε για τη εκείνα και τον λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και ζήτησε την επιστροφή τους. Οι ελληνικές κυβερνήσεις εδώ και πολλά χρόνια ζητούν το επαναπατρισμό τους και μάλιστα έχει ετοιμαστεί ειδικό μουσείο να τα υποδεχθεί.

Η BP παρέχει λιγότερο από το 0,5% του εισοδήματος του Βρετανικού Μουσείου, ενώ εκείνοι που διοργανώνουν καμπάνιες πιστεύουν ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί το μουσείο για να προωθήσει τα συμφέροντά του, να ενισχύσει την αμαυρωμένη φήμη και να κλείσει νέες συμφωνίες πετρελαίου.

 

(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το BP or not BP)